United Bankers Oyj ostaa 38 % suuruisen vähemmistöosuuden tytäryhtiöstään UB Capital Oy:stä

YHTIÖTIEDOTE 3.6.2016 kello 10:15

United Bankers Oyj ("United Bankers", "Yhtiö") hankkii 3.6.2016 allekirjoitettujen kauppakirjojen mukaisesti investointipankkitoimintaan erikoistuneen tytäryhtiönsä UB Capital Oy:n ("UB Capital") vähemmistöosuuden omistavien osakkaiden osakekannan. Kauppojen myötä United Bankersin omistusosuus nousee 62 prosentista 100 prosenttiin. Omistusosuuden kasvulla arvioidaan olevan positiivinen vaikutus United Bankersin osakekohtaiseen tulokseen pitkällä aikavälillä. Kaupan osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

United Bankers hankkii osakkeet UB Capitalin vähemmistöosuuden omistavilta osakkailta, jotka ovat Johan Nylénin sekä Johan Sällin määräysvaltayhteisöt. Nylén ja Säll ovat UB Capitalin avainhenkilöitä. Kauppahinta suoritetaan osittain rahana ja osittain osakevaihdolla. Osakevaihto toteutetaan Johan Sällin määräysvaltayhtiölle suunnatulla osakeannilla sekä luovuttamalla yhtiön hallussa olevia omia osakkeita. United Bankers on julkaissut tästä tänään 3.6.2016 erillisen yhtiötiedotteen. Johan Nylénin määräysvaltayhteisö on puolestaan sitoutunut hankkimaan First North -markkinapaikalta yhteensä 45 917 United Bankersin osaketta. Suora osakeomistus United Bankersissa vahvistaa UB Capitalin avainhenkilöiden sitoutumista United Bankersin kasvustrategian toteuttamiseen pitkällä aikavälillä. Järjestelyn myötä UB Capitalin toimitusjohtaja Johan Nylén nimitetään myös United Bankersin johtoryhmään 1.7.2016 alkaen.

"Olemme tehneet päämäärätietoisesti töitä noustaksemme Pohjoismaiden johtavien investointipankkien joukkoon. Tämä työ alkaa nyt tuottaa tulosta; Ruotsin markkinoilla toteutuneiden yritysjärjestelyiden lukumäärällä mitattuna saavutimme paikan kärkikolmikossa Merger Marketin tilastossa vuoden 2016 ensimmäiseltä vuosineljännekseltä. Tavoitteenamme on jatkossakin hyödyntää osaamistamme eri Pohjoismaiden välillä toteutettavissa yritysjärjestelyissä ja kasvattaa sitä kautta rooliamme myös muissa Pohjoismaissa", kertoo UB Capitalin toimitusjohtaja Johan Nylén.

"Investointipankkitoiminnan kasvunäkymät vaikuttavat erittäin suotuisilta. Erityisesti Ruotsissa yleinen aktiviteettitaso yritysjärjestelyissä on korkealla. Investointipankkiliiketoiminnan strateginen rooli United Bankersin toiminnassa tulleekin kasvamaan, joten olen erittäin tyytyväinen nyt toteutuneeseen järjestelyyn, jossa United Bankersin omistus tytäryhtiössä kasvaa sataan prosenttiin", toteaa United Bankersin toimitusjohtaja Patrick Anderson.

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu sijoitusalan konserni. Yhtiön liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito, arvopaperinvälitys, investointipankkitoiminta ja rahastojen hallinnointi. Varainhoidossa yhtiö on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama ja konsernin palveluksessa työskentelee 99 henkilöä (12/2015). Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 27,4 miljoonaa euroa ja liikevoitto 6,5 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 1,7 miljardia euroa (12/2015). Yhtiö on ollut listattuna First North Finland -markkinapaikalla marraskuusta 2014 lähtien. Tutustu tarkemmin United Bankers Oyj:hin osoitteessa www.unitedbankers.fi.