United Bankersin Erikoissijoitusrahasto UB Metsä ostaa merkittävän metsätilakokonaisuuden Taalerilta

LEHDISTÖTIEDOTE 26.6.2023 kello 19:00

United Bankersin Erikoissijoitusrahasto UB Metsä hankkii tänään allekirjoitetun kauppasopimuksen mukaisesti Taaleri Metsärahasto III Ky:n ja sen hallinnoiman metsätilakokonaisuuden rahaston yhtiömiehiltä. Kaupan osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

Taaleri Metsärahasto III:n hallinnoimat metsät koostuvat kaikkiaan 19 metsätilasta. Metsäkiinteistöjen noin 7 650 hehtaarin pinta-alasta kasvullista metsämaata on yli 6 400 hehtaaria. Metsäalueet sijaitsevat Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Karjalassa, Pohjois-Savossa, Kainuussa ja Pirkanmaalla. UB Metsän hankkima metsätilakokonaisuus kasvattaa rahaston metsäomistuksia selvästi. Metsäkiinteistöjen alueelle on suunnitteilla myös tuulivoimapuisto, jonka odotetaan tuottavan rahastolle merkittäviä maanvuokratuloja.

United Bankers kohoaa nyt tehdyn metsäkaupan myötä Suomen kolmanneksi suurimmaksi yksityiseksi metsänomistajaksi. United Bankers omistaa rahastojensa kautta metsää Suomessa yhteensä noin 145 000 hehtaaria ja Baltiassa noin 19 000 hehtaaria. Metsärahastoliiketoiminnalla onkin keskeinen rooli United Bankersin strategiassa. Metsä nähdään nykyään keskeisenä osana hyvin hajautettua sijoitussalkkua, sillä sen korrelaatio osake- ja joukkolainamarkkinoiden kehitykseen on alhainen. Metsä tarjoaa sijoittajalle tasaista kassavirtaa ja vakaan tuottopotentiaalin. Metsä sopii hyvin myös vastuullisen sijoittamisen maailmaan – hyvin hoidettu metsä on merkittävä hiilivarasto ja -nielu.

Metsäteollisuuden ja Suomen metsäviennin pitkän aikavälin suotuisat näkymät tukevat metsärahastojen potentiaalia. Raakapuumarkkinat ovat olleet huippusuhdanteessa muun muassa Ukrainan sodan seurauksena. Raakapuun tuonnin Suomeen ei ennusteta kasvavan tulevinakaan vuosina, minkä johdosta kotimaisen kuitupuun kysyntä lisääntyy edelleen. Suomen metsäteollisuustuotanto kasvaa myös kohoavan tuotantokapasiteetin myötä. Kapasiteetin kasvun ennustetaankin kompensoivan talouden vaisut näkymät.

United Bankersilla on kolme suoraan metsätiloihin sijoittavaa rahastoa: Erikoissijoitusrahasto UB Metsä ja UB Nordic Forest Fund II Ky sijoittavat metsätiloihin Suomessa; UB Nordic Forest Fund III Ky puolestaan sijoittaa metsätiloihin Itämeren alueella. Erikoissijoitusrahasto UB Metsä Global sijoittaa globaalisti metsään, metsäteollisuuteen ja metsäteollisuuden lopputuotteiden jatkojalostukseen. Näiden rahastojen pääomat olivat toukokuun lopussa yhteensä noin 657 miljoonaa euroa. Lisäksi vuoden alussa toimintansa aloittanut metsä- ja biotuoteteollisuuden kasvuyhtiöihin sijoittava UB Forest Industry Green Growth Fund I Ky -pääomarahasto täydentää United Bankersin osaamista metsäsektorilla.

”Olemme viimeisen noin kymmenen vuoden aikana kehittyneet vahvaksi ja monipuoliseksi osaajaksi metsäsektorilla. United Bankers onkin viime vuosina saavuttanut aseman Pohjoismaiden johtavana metsäsijoittamisen asiantuntijana. Metsäsijoittamisen suosio on viime vuosina jatkanut kasvuaan tasaisesti, ja myös kansainväliset sijoittajat ovat olleet erityisen kiinnostuneita metsäsektoriin liittyvästä osaamisestamme. On tärkeää, että pystymme vastaamaan sijoittajien kasvavaan kysyntään hankkimalla rahastojemme tuottotavoitteet täyttäviä kohteita. UB Metsä -rahaston ostamat metsätilat muodostavat hyvin hoidetun kokonaisuuden, joka täydentää erinomaisesti rahastojemme olemassa olevia metsäomistuksia”, kertoo UB Rahastoyhtiön toimitusjohtaja John Ojanperä.

Erikoissijoitusrahasto UB Metsä on osa United Bankersin reaaliomaisuussijoituksiin keskittyvää rahastovalikoimaa, johon kuuluvat kiinteistöihin ja metsäomaisuuteen sekä kiinteistö- ja infrayhtiöiden osakkeisiin sijoittavat rahastot. Konsernin hallinnoitavat varat olivat vuoden 2022 lopussa noin 4,4 miljardia euroa ja niistä 42 prosenttia oli sijoitettuna reaaliomaisuuskohteisiin.

John Ojanperä, toimitusjohtaja, UB Rahastoyhtiö Oy
Sähköposti: john.ojanpera@unitedbankers.fi
Puhelin: 040 842 3472, 09 25 380 356

Kari Kangas, salkunhoitaja, UB Metsä
Sähköposti: kari.kangas@unitedbankers.fi

Sijoittajaviestintä: ir@unitedbankers.fi

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu varainhoidon ja sijoitusmarkkinoiden asiantuntija. United Bankers -konsernin liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito ja pääomamarkkinapalvelut. Varainhoidossa konserni on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers Oyj on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama, ja konsernin palveluksessa työskentelee 148 työntekijää (FTE) sekä 32 asiamiestä (31.12.2022). United Bankers -konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 48,6 miljoonaa euroa ja operatiivinen liikevoitto 16,6 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 4,4 miljardia euroa (31.12.2022). United Bankers Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Finanssivalvonta valvoo konsernin yhtiöiden toimintaa. Tutustu tarkemmin United Bankersiin osoitteessa www.unitedbankers.fi.