Ammattikorkeakoulut kehittävät maailmanluokan innovaatioita: Biofore-konseptiauto palkittiin kärkenä

(UPM ja Metropolia Ammattikorkeakoulu, Helsinki, 19.5.2015 klo 16.30) Metropolia Ammattikorkeakoulun ja UPM:n yhteistyönä toteuttama Biofore-konseptiauto palkittiin vuoden 2014 parhaana amk-hankkeena soveltavan tutkimustiedon ja innovaatioiden sarjassa.

Perustelujen mukaan pitkäjänteinen hanke on hyödyntänyt innovatiivisella tavalla suomalaisia, uusiutuvia ja kierrätettäviä raaka-aineita ja uudistanut toimialaa. Opiskelijat ovat olleet vahvoja toimijoita hankkeessa sekä yhteistyö yritysten ja korkeakoulujen kanssa on ollut erittäin hyvää. Lisäksi Biofore-konseptiauto on saavuttanut merkittävää kansainvälistä näkyvyyttä.

Ammattikorkeakoulujen tutkimusjohdon verkosto ja ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene jakoivat kärkipalkinnot valtakunnallisilla amk-päivillä Tampereella 19. toukokuuta. Viidettä kertaa järjestetyn Kärjet-kilpailun tavoitteena on palkita merkittävimmät työelämää hyödyttäneet tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet.

"Kunnianhimoinen biomateriaaleja autonvalmistuksessa hyödyntävä lopputulos on syntynyt monen vuoden yhteistyön tuloksena. Biofore-auton toteutuksessa kumppaneitamme ovat olleet UPM:n ja muiden yritysten lisäksi Kemi-Tornion amk eli nykyinen Lapin amk, Tampereen teknillinen yliopisto, Aalto-yliopisto sekä TEKES", osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala Metropoliasta korostaa palkinnon äärellä.

Kunniamaininnan samassa soveltavan tutkimustiedon ja innovaatioiden sarjassa sai Tampereen ammattikorkeakoulun Motorsport for all -hanke, joka on luonut selkäydinvammaisille nuorille mahdollisuuden osallistua autourheiluun.

Sote-alalle vetovoimaa ja oppimisympäristö pelien kehittämiseen

Kansainvälisen tki-toiminnan sarjan voitti Seinäjoen ammattikorkeakoulun Primacare-hanke, joka on edistänyt perusterveydenhuollon organisaatioiden vetovoimaa ja henkilöstön pysyvyyttä.

Työ- ja elinkeinoelämän kehittämisen ja uudistamisen sarjan voitti Oulun ammattikorkeakoulun Oulu Game Lab -hanke, jossa on luotu oppimisympäristö pelien kehittämiseen. Sarjan kunniamaininnan sai Karelia ammattikorkeakoulun Assi-hanke, jossa on kehitetty sote-alan sähköisiä palveluita ja palveluprosesseja.

Kolmelle maailmanluokan tunnustuksia saaneelle hankkeelle jaettiin amk-päivillä erityiskunniamaininnat.

• Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Suomi nousuun myynnillä -hanke on saanut myyntikulttuurin kehittämispalvelustaan Suomen laatuinnovaatio 2014 -tunnustuksen.
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Midnight Sun -hankkeessa kehitetty aurinkoenergialla kulkeva kilpavene voitti Solar1 Monte Carlo Cupin parhaan opiskelijajoukkueen palkinnon.
  • Lapin ammattikorkeakoulun Arctic Power -hanke voitti SAE Clean Snowmobile Challenge 2015 kilpailun Zero Emission -luokan ekologisella ja meluttomalla sähkömoottorikelkallaan.

Kärjet-kilpailuun osallistui 37 hanketta eri ammattikorkeakouluista.

Lisätietoja

Ammattikorkeakoulujen TKI-johdon verkoston puheenjohtaja, vararehtori Lauri Tuomi, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, p. 050 310 4010, etunimi.sukunimi@haaga-helia.fi

Biofore-konseptiauto, Metropolia Ammattikorkeakoulu, osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala, p. 050 048 3786, etunimi.sukunimi@metropolia.fi