Ammattiliitto Pro on antanut useita UPM:n liiketoimintoja koskevan lakkoilmoituksen

(UPM, Helsinki, 17.12.2021 klo 13:30) – Ammattiliitto Pro on antanut UPM:lle lakkoilmoituksen kolmen viikon lakosta paperiteollisuuden työehtosopimuksen piiriin kuuluvissa UPM:n liiketoiminnoissa.

Lakko alkaisi 1.1.2022 kello 6.00 (pois lukien Lappeenrannan biojalostamo, jossa lakko alkaisi 1.1.2022 kello 7.00) ja päättyisi 22.1.2022 kello 6.00, ellei sitä ennen saavuteta neuvottelutulosta uudesta työehtosopimuksesta.

UPM toivoo toimihenkilöidensä saapuvan lakkoilmoituksesta huolimatta töihin normaalisti. Lakolla ei ole vaikutusta toimihenkilöiden tuleviin työehtoihin, sillä UPM ei ole tekemässä työehtosopimusta Ammattiliitto Pro:n kanssa. Metsäteollisuus ry on irtautunut työehtosopimustoiminnasta, ja jatkossa UPM:n toimihenkilöiden työehdot sovitaan kuten yhtiön ylempien toimihenkilöiden työehdot on sovittu jo pitkään.

UPM:llä on Suomessa tällä hetkellä lähes 1400 ylempää toimihenkilöä ja noin 1000 toimihenkilöä. UPM:llä toimihenkilötehtävät ovat monipuolisia asiantuntija- ja esimiestehtäviä. Rajat eri toimihenkilöryhmien välillä ovat pienentyneet. UPM:n asiantuntijatehtävissä tarvitaan kykyä ja halua itsensä johtamiseen ja kehittämiseen. Työehtojen määrittäminen ilman työehtosopimusta antaa kaikille samat lähtökohdat ja mahdollisuudet​ sekä yhtenäistää sovellettavia työehtoja asiantuntija- ja esimiestyötä tekevien toimihenkilöryhmien välillä.

Nykyiset Metsäteollisuus ry:n ja Ammattiliitto Pro:n väliset työehtosopimukset ovat voimassa sopimuskausien loppuun päättyen 31.12.2021 ja joidenkin sopimusten osalta 28.2.2022.​

Työsuhdejuristi Anna Polvenlahti, UPM, puh. 02041 50251

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 8,6 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils