Kaakkois-Suomen kuudesluokkalaiset saavat oman Yrityskylän

(UPM, Helsinki, 27.5.2015 klo 9.30) - Lappeenrantaan avataan marraskuun alussa Taloudellinen tiedotustoimisto TATin kehittämä kuudesluokkalaisten Yrityskylä. Kylässä vierailee kolmen toimintavuoden aikana 13 000 alueen oppilasta, jotka pääsevät harjoittelemaan työelämä-, yrittäjyys- ja yhteiskuntataitojaan käytännössä.

Maailman parhaana opetuskonseptina palkittu Yrityskylä rantautuu Kaakkois-Suomeen loppusyksystä. Työelämä-, yrittäjyys- ja yhteiskuntataitoja opettavassa Yrityskylässä vierailee kuudesluokkalaisia Etelä-Karjalasta, Kymenlaaksosta, Etelä-Savosta ja Päijät-Hämeestä. Yrityskylä Kaakkois-Suomi sijaitsee syksystä lähtien UPM:n Mutteri-tilassa, osoitteessa Kaukaankatu 26:

- Yrityskylä on erinomainen tapa havainnollistaa nuorille, miten yritykset liittyvät yhteiskuntaan ja talouden kokonaisuuteen. UPM:n pienoisyrityksessä nuorille avautuu, miten uudesta innovaatiosta syntyy valmis tuote aina myyntiin saakka. UPM on mukana Yrityskylän toiminnassa jo Helsingissä ja Espoossa, ja yhteistyö laajenee nyt myös Lappeenrantaan, UPM:n sidosryhmäjohtaja Pirkko Harrela toteaa.

16345623851_ce3cf523d9_z.jpg

Lappeenranta on Yrityskylälle tuttu kaupunki, sillä Yrityskylä pilotoi toimintaansa kaupungissa jo keväällä 2014. Toiminta toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Lappeenrannan kaupungin ja muiden alueen kuntien kanssa:

- Kokemukset ja palautteet Yrityskylän toiminnasta ovat olleet erittäin myönteisiä niin oppilailta kuin opettajilta. Yrityskylän toimintamallin avulla oppilaille pystytään tarjoamaan hieman erilainen oppimisympäristö ja toiminnallista oppimista. Jo valmistautuessaan Yrityskylä-päivään oppilaat perehtyvät mm. työelämätaitoihin uuden opetussuunnitelman mukaisesti, Lappeenrannan kaupungin kasvatus- ja opetustoimenjohtaja Tuija Willberg toteaa.

Yrityskylä Kaakkois-Suomen toiminnan tekevät mahdolliseksi opetus- ja kulttuuriministeriön ja alueen kuntien ohella Etelä-Karjalan Säästöpankkisäätiö, Yksityisyrittäjäin Säätiö, Suomen Metsäsäätiö ja Metsämiesten Säätiö. Kylän yrityskumppaneita ovat mm. UPM, Etelä-Karjalan Osuuskauppa, Lappeenrannan Energia, Oma Säästöpankki, Etelä-Saimaa, Martela ja Samsung. Alueellisten rahoittajien rooli on merkittävä Yrityskylä-toiminnan kannalta:

- Yrittäjyyskasvatukseen on jo kauan odotettu työkalua, jolla voidaan konkretisoida aidosti talouden ja yhteiskunnan vuorovaikutussuhteita. Me Yrityskylän tukijat varmistamme, että tämä huikea projekti saadaan maaliin, kommentoi Etelä-Karjalan Säästöpankkisäätiön asiamies Jarmo Partanen.

Yrityskylän toiminnanjohtaja Tomi Alakoski kutsuu alueen yrityksiä mukaan toimintaan:

- Yrityskylässä yritykset voivat kertoa toiminnastaan vastuullisella tavalla. Valtakunnallisesti Yrityskylässä on mukana kymmeniä, eri toimialoja edustavia yrityksiä, joilta tullut palaute on erittäin positiivista. Taloudellisesti haastavina aikoina on erityisen tärkeää antaa tulevalle työntekijäsukupolvelle positiivisia kokemuksia yhteiskunnasta ja työelämästä.

Jo kahdeksan Yrityskylää

Viisivuotissyntymäpäiviään viettävä Yrityskylä tavoittaa lukuvuoden 2015-2016 aikana 70 prosenttia Suomen kuudesluokkalaisista. Jo toiminnassa olevat Yrityskylät sijaitsevat Espoossa, Turussa, Tampereella, Oulussa, Helsingissä, Kuopiossa sekä kiertävä Yrityskylä Vaasassa, Kokkolassa ja Seinäjoella. Jokainen Yrityskylä tavoittaa lähialueensa kuudesluokkalaiset.

Parhaillaan kehitetään myös yläkoululaisille suunnattua Yrityskylä-konseptia. Globaaliin talouteen keskittyvä uusi toimintamalli pilotoidaan yhdeksäsluokkalaisten parissa syksyllä 2016.

Lisätiedot

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT, Tomi Alakoski, toiminnanjohtaja, 040 5015 307, tomi.alakoski@tat.fi

*****

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT rakentaa Suomea, jonka yrityksillä on osaavat työntekijät ja rohkeutta menestyä. TATiin kuuluvat myös Finnfacts, T-Media ja Yrityskylä.

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 21 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi