Niilo Hakkarainen ja Juhani Strömberg nimetty paperiteollisuuden kansainväliseen Hall of Fameen

(UPM, Helsinki, 28.06.2016 klo 15.00 EET) - Kaksi UPM:ssä ja sen edeltäjäyhtiö Yhtyneissä Paperitehtaissa pitkän uran tehnyttä johtajaa, Niilo Hakkarainen ja Juhani Strömberg, on nimetty paperiteollisuuden kansainväliseen Hall of Fameen (Paper Industry International Hall of Fame). Organisaation johtokunta valitsee nimettävät jäsenet hakemusten perusteella.

Nimitys on merkittävä kansainvälinen kunnianosoitus Hakkaraiselle ja Strömbergille heidän saavutuksistaan paperiteollisuudessa ja alan teknologian eteenpäin viemisessä. Tänä vuonna kunniagalleriaan on nimitetty kuusi uutta jäsentä Suomesta ja Yhdysvalloista. Kaikkiaan jäseniä on 135.

Niilo Hakkarainen (1927-2011) kutsuttiin vuonna 1970 taloudellisissa vaikeuksissa kamppailleen Yhtyneiden Paperitehtaiden toimitusjohtajaksi. Hakkarainen palautti yhtiön vakauden, rakennutti kahdeksan paperikonetta ja teki joukon rohkeita linjauksia, joilla oli merkittävä vaikutus yhtiön tulevaisuuteen. Hakkaraisen kaudella Yhtyneistä Paperitehtaista tuli Suomen ylivoimaisesti kannattavin puunjalostusyhtiö ja myös maailmanlaajuisesti katsottuna yksi alansa edelläkävijöistä. Sittemmin Yhtyneet Paperitehtaat sulautui osaksi UPM:ää.

Juhani Strömberg (synt. 1941) on tehnyt uraauurtavaa pioneerityötä paperinjalostuksessa, erityisesti tarrateollisuudessa. Strömberg ryhtyi kehittämään vesipohjaisia liimoja vaihtoehtona liuotinpohjaisille liimoille UPM Raflatacin eli entisen Raf. Haarlan palveluksessa 1970-luvun taitteessa. Vielä tuolloin harvinainen vesipohjainen tarrateknologia oli huomattava edistysaskel, joka mullisti myöhemmin koko teollisuudenalan. Strömberg teki merkittävää työtä myös tarran tausta- ja pintapaperien kehittämisessä. Hänen innovaationsa loivat vahvan perustan tarralaminaattivalmistaja UPM Raflatacin kasvulle ja kansainvälistymiselle.

Lisätietoja antavat:
Maria Costello, Executive Director, Paper Industry International Hall of Fame, puh: +1-920-380-7491, s-posti: Maria@paperhall.org, web (EN): http://www.paperhall.org/

Henkilöiden kuvat ovat ladattavissa: http://pet.upm.com/l/ZbdWQ28RZFQ8

9.00-16.00

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper ENA ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 19 600 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi

Seuraa UPM:ää: Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | upmbiofore.fi

Paper Industry International Hall of Fame, Inc.
The Paper Industry International Hall of Fame, Inc.on voittoa tuottamaton organisaatio, jonka tavoitteena on kunnioittaa paperin perintöä kaikissa muodoissaan. Organisaatio antaa vuosittain tunnustusta henkilöille, jotka ovat vaikuttaneet merkittävästi paperiteollisuuteen kutsumalla heidät paperiteollisuuden kansainväliseen Hall of Fameen.