UPM ja Ympäristöministeriö/Keski-Suomen ELY-keskus ovat sopineet suojelualueiden perustamisesta

UPM ja Ympäristöministeriö/Keski-Suomen ELY-keskus ovat sopineet yksityisten suojelualueiden perustamisesta. Alueet sijaitsevat Kannonkoskella, Pihtiputaalla ja Toivakassa. Suojelualueiden yhteispinta-ala on 365,7 hehtaaria. Suurin osa alasta kuuluu Natura 2000 -verkostoon. 45,4 hehtaaria alasta suojellaan METSO-ohjelman mukaisesti.

Kannonkoskella sijaitseva UPM:n 14,5 hehtaarin yksityinen suojelualue kuuluu Isolähteenpuron Natura 2000 -verkostokohteeseen. Alue on pääosin suota ja kohteella on voimakasta pohjavesivaikutusta, joka ilmenee laajoina lähteikköinä ja rehevänä korpikasvillisuutena. Alueen pienvesissä esiintyy levinneisyydeltään pohjoisia sammallajeja, jotka ovat hyvin harvinaisia jo Keski-Suomen korkeudella.

Kaksi sopimukseen kuuluvista suojelualueista sijaitsee Pihtiputaalla, toinen Suurisuo - Sepänsuo - Paanasenneva - Teerinevan Natura 2000 -alueella, joka on merkittävä soidensuojelualue ja toinen Louhuvuoren Natura 2000 -alueella, joka on boreaalista luonnonmetsää.

"UPM:n 164,7 hehtaarin yksityinen suojelualue sijaitsee Suurisuo-Sepänsuon alueesta erillisellä Teerinevan alueella", ylitarkastaja Risto Kujala Keski-Suomen ELY-keskuksesta kertoo. "Se on kasvistoltaan ja kasvillisuudeltaan Keski-Suomen suoluonnossa poikkeuksellisen edustava. Teerineva on suurehko, lähes kokonaan ojittamattomana säilynyt metsäsaarien ja -kannasten pirstoma suo- ja pienvesialue, jolla tavataan lettoisuuttakin."

"Teerinevan arvokkaaseen lajistoon kuuluu lettosaran lisäksi runsas valikoima Keski-Suomessa uhanalaisia putkilokasvi- ja sammallajeja. Teerinevan alueen arvokkaita pienvesikohteita ovat mm. Teerilampi, Navettajärvi ja siitä alkava luonnontilainen, katkeileva suopuro sekä järven pohjoispuolella sijaitseva lähde tervaleppäkorpineen", Kujala jatkaa.

"Louhuvuoren alueella UPM:n omistama suojelualue on 128,6 hehtaarin kokoinen louhikkoinen vanhan metsän alue. Mäntyvaltaisissa vanhoissa metsissä esiintyy runsaasti aihkimäntyjä, keloja ja järeää mäntymaapuuta. Kaatuneet mäntykelot tarjoavat sopivan kasvualustan lukuisille uhanalaisille kääpälajeille.

Toivakassa sijaitseva UPM:n 57,9 hehtaarin suojelukohde kuuluu Iilijärven Natura 2000 -alueeseen. Suojeltavaan kohteeseen sisältyy vanhan metsän alue Lehmävuoresta ja Koirajärven louhikkoinen laskupuro kallioseinämineen. Kohteella on vanhoja metsiä, luonnontilaisia pienvesiä, korpia ja kalliojyrkänteitä. Lajistoon kuuluu mm. liito-orava ja hajuheinä sekä useita lahopuulla kasvavia uhanalaisia sammallajeja" kertoo biologi Johanna Hallman.

"Keski-Suomen ELY-keskuksen suojelupäätöksen jälkeen kohteet säilyvät UPM:n omistuksessa yksityisinä suojelualueina, mutta niiden hoitotoimien käytännön toteutuksesta vastaa Metsähallituksen luontopalvelut yhteistyössä Keski-Suomen ELY-keskuksen kanssa", Kujala kertoo toimintaperiaatteista. "Kohteet merkitään maastoon."

"Metsästys voimassa olevien metsästysvuokraussopimusten mukaisesti on edelleen sallittua näillä suojelualueilla", myyntipäällikkö Riitta Väisänen UPM:ltä toteaa. "Samoin sallittua on olemassa olevien teiden käyttö ja kunnostus. Retkeiltäessä on kuitenkin muistettava, että näillä alueilla ei saa leiriytyä eikä tehdä tulta."

"Kannonkoskella suojelualueen läpi kulkevan kunnan ylläpitämän ulkoilureitin käyttö ja kunnostus ovat jatkossakin sallittuja" Väisänen lisää.

Lisätietoja:
Ylitarkastaja Risto Kujala, Keski-Suomen ELY-keskus, puh. 0295 024 765, sähköposti: risto.kujala@ely-keskus.fi
Biologi Johanna Hallman, Keski-Suomen ELY-keskus, puh. 0295 024 733, sähköposti: johanna.hallman@ely-keskus.fi
Myyntipäällikkö, Riitta Väisänen, UPM, Puunhankinta ja metsätalous, puh. 0400 546 690, sähköposti riitta.m.vaisanen@upm.com
Ympäristöpäällikkö Sami Oksa, UPM, Puunhankinta ja metsätalous, puh. 040 560 3474, sähköposti sami.oksa@upm.com

UPM ja metsien suojelu Suomessa

UPM on sitoutunut monimuotoisuuden turvaamiseen. Suojelualueet yhdessä talousmetsien luonnonhoidon menetelmien kanssa turvaavat suomalaisen metsä- ja suoluonnon monimuotoisuutta.
Yhtiö omistaa noin 765 000 hehtaaria metsätalousmaata Suomessa. Yhtiön metsiä hoidetaan kestävän metsätalouden ja yhtiön metsien monimuotoisuusperiaatteiden mukaisesti. Kaikki UPM:n metsät ovat sertifioituja.

Vuosina 1997 - 2002 UPM kartoitti yhtiön mailla sijaitsevat arvokkaat elinympäristöt. Kartoituksessa olivat mukana kohteet, jotka on suojeltu metsälain, luonnonsuojelulain, metsäsertifiointijärjestelmien tai UPM:n oman päätöksen perusteella. Nämä arvokkaat elinympäristöt ja myös uudet kohteet on tallennettu UPM:n järjestelmiin, joita käytetään toiminnan suunnittelussa ja töitä toteutettaessa. Yli 10 % UPM:n omistamista alueista on suojeltu tai ovat alueita, joiden monimuotoisuusarvoja parannetaan erityistoimin.

1990-luvulta lähtien UPM on sopinut Suomen valtion kanssa yli 20 000 hehtaarin myynnistä tai alueiden vaihdosta suojelutarkoituksiin:
- elinympäristöihin liittyviin kansallisiin suojeluohjelmiin
- Suomen Natura 2000 -suojeluverkostoon

UPM mahdollisti Repoveden kansallispuiston perustamisen lahjoittamalla Suomen valtiolle 560 hehtaarin maa-alueen vuonna 2002. Samanaikaisesti yhtiö suojeli omalla päätöksellä sen ympärillä sijaitsevan 1 400 hehtaarin alueen, Aarnikotkan Metsän. Lisäksi valtakunnallisia luonnonsuojeluohjelmia on toteutettu perustamalla paikallisten ELY-keskusten päätöksellä lukuisia yksityisiä suojelualueita UPM:n maille eri puolille Suomea.

UPM:llä on oma maailmanlaajuinen metsien monimuotoisuusohjelma, jota toteutetaan yhtiön mailla Suomessa, USA:ssa ja Uruguayssa. Ohjelma käynnistyi vuonna 2006. Tavoitteena on
- ylläpitää ja lisätä metsien monimuotoisuutta
- edistää kestävän metsänhoidon parhaita käytäntöjä

Maakohtaiset tavoitteet ja toimintasuunnitelmat perustuvat globaaleihin tavoitteisiin. Ohjelma perustuu Suomessa yhtiön metsissä vuonna 1998 aloitetun monimuotoisuusohjelman kokemuksiin.

Natura 2000-alueet Keski-Suomessa

Keski-Suomen maakunnan alueelle sijoittuu kokonaan tai osittain yhteensä 149 Suomen Natura 2000 -verkostoon kuuluvaa kohdetta. Keski-Suomen pinta-alasta kuuluu Natura 2000 -verkostoon noin 4 % eli 85 670 hehtaaria. Tästä noin puolet on maata ja puolet vesialueita.

Suurin osa maa-alueista on jo perustettuja suojelualueita, kansallisten suojeluohjelmien alueita tai kaavojen suojeluvarausten kohteita. Tärkeimpiä verkostossa huomioon otettuja luonnonsuojeluohjelmia ovat soiden-, rantojen- ja vanhojen metsien suojeluohjelman kohteet.

Natura 2000 -alueilla eriasteinen ihmisen toiminta on sallittu vapaammin kuin perinteisillä luonnonsuojelualueilla. Alueidenkäytön on kuitenkin sovelluttava yhteen alueen suojelutavoitteiden kanssa. Erilaiset alueidenkäyttötavoitteet ja suojelutavoitteet sovitetaan yhteen Natura-alueille laadittavissa hoito- ja käyttösuunnitelmissa.

Tutustu Keski-Suomen Natura 2000 -verkoston hoitoon ja käyttöön Keski-Suomessa
Natura 2000 -verkoston hoidon ja käytön yleissuunnitelma, Keski-Suomi, 2005 (pdf, 5,4 Mt)
Natura 2000 -verkoston hoidon ja käytön yleissuunnitelman päivitys, Keski-Suomi, 2010 (pdf, 1,2 Mt)