UPM myy uuttamisteknologian patentit Montisera Oy:lle

(UPM, Helsinki, 7.6.2016 klo 10.00 EET) - UPM myy oksapuun uuttamisteknologiaan liittyvät patenttinsa ja immateriaalioikeutensa suomalaiselle Montisera Oy:lle, joka on erikoistunut bioaktiivisten yhdisteiden kehitykseen ja kaupallistamiseen.

Kaupan kohteena olevat patentit ja immateriaalioikeudet tukevat Montiseran kehitysaihiota puun hemiselluloosan hyödyntämisessä alavirtsatiesairauksien hoitoon ja ehkäisemiseen.

"Tämän tuotantopatentin avulla vahvistamme nykyistä patenttiportfoliotamme, joka koostuu tuotteisiin, niiden käyttöön ja tuotantoprosessiin liittyvistä immateriaalioikeuksista. Näin tuemme Montiseran strategiaa kehittää biomassasta terveydenhoidossa käytettäviä molekyylejä", sanoo Montiseran toimitusjohtaja Heikki Vuorikoski.

"Valitsimme Montiseran kumppaniksemme, koska sillä oli jo ennestään suomalaisista metsistä saataviin bioaktiivisiin yhdisteisiin liittyviä patentteja. Etsimme aktiivisesti innovatiivisia kumppaneita patenttien ja innovaatioiden kaupallistamiseksi, jotka muuten jäisivät yhtiöltä hyödyntämättä.", kertoo UPM:n strategisten kumppanuuksien johtaja Esa Laurinsilta.

Patentti mahdollistaa oksapuun erottelun siten, että useiden komponenttien sekoituksesta voidaan erotella yksittäisiä komponentteja. Prosessilla voidaan tuottaa puhdistettua oksapuu-uutetta, josta yli 90 prosenttia koostuu lignaaneista, flavonoideista ja stilbeeneistä. Lignaaneja on tutkittu maailmanlaajuisesti. Niillä on todettu olevan antioksidanttisia vaikutuksia, ja niiden on havaittu hillitsevän kasvaimia, tulehduksia ja viruksia. Lignaaneja on jo pitkään käytetty hyödyksi sekä perinteisessä että nykylääketieteessä.

Heikki Vuorikoski, Toimitusjohtaja, Montisera Oy, puh. 040 756 2427
Esa Laurinsilta, Johtaja, Strategiset kumppanuudet, UPM Teknologia,puh. 0408210350

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper ENA ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 19 600 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi

Montisera Oy
Vuonna 2012 perustettu Montisera on yksityinen suomalainen kehitysyritys, joka tutkii, kehittää ja kaupallistaa bioaktiivisia yhdisteitä lääke- ja elintarviketeollisuuden käyttöön. Montiseralla on maailmanlaajuinen kumppaniverkosto, johon kuuluu muun muassa yliopistoja, tiedeyhtiöitä, laboratorioita ja sopimuspohjaisia tutkimuslaitoksia. Tällä hetkellä Montisera kehittää kolmea eri vaiheessa olevaa bioaktiivista yhdistettä alkoholismin, Parkinsonin taudin ja alavirtsatiesairauksien hoitoon.

Seuraa UPM:ää: Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram