UPM:n ja Tongji-yliopiston yhteistyö alkaa Kiinassa järjestettävällä design-kilpailulla

(UPM, Helsinki, 7.5.2015) - UPM ja Shanghaissa toimivan Tongji-yliopiston Sino-Finnish Centre (SFC) järjestävät yhdessä kiinalaisille huippumuotoilijoille ja muotoilualan opiskelijoille suunnatun UPM Biofore Awards China -kilpailun. Kilpailun tavoitteena on luoda innovatiivinen symboli UPM:n Biofore-konseptille Kiinaan.

"Olemme iloisia tästä yhteistyöstä arvostetun ja innovatiivisuudestaan tunnetun Tongji-yliopiston kanssa", sanoo UPM:n brändi- ja viestintäjohtaja Elisa Nilsson. "Kilpailun kautta pyrimme löytämään symbolin, joka ilmentää Bioforen keskeisiä teemoja: kestävää tulevaisuutta, vahvaa ympäristösuorituskykyä, uusiutuvuutta, kierrätettävyyttä ja innovatiivisuutta. Symbolin tulee olla inspiroiva ja kiinnostava", Nilsson jatkaa.

Kilpailuehdotusten tulee sisältää sana Biofore kiinaksi sekä visuaalinen elementti, joka kuvaa konseptia. Biofore yhdistää bio- ja metsäteollisuuden. "Bio" tarkoittaa elämää, kestäviä ratkaisuja ja hyvää ympäristösuorituskykyä. "Fore" viittaa metsään (forest) ja UPM:n asemaan kehityksen edelläkävijänä (in the forefront).

Visuaalinen elementti voi olla kuva, video tai animaatio, 3D-malli, jokin aivan uusi tuote- tai palvelukonsepti, rakennus tai kaikkien edellä mainittujen asioiden yhdistelmä. Rajana on vain muotoilijoiden luovuus ja mielikuvitus.

"Bioforen ydinajatuksena on kestävä tulevaisuus, jossa uusiutumattomat raaka-aineet on korvattu uusiutuvilla ja kierrätettävillä puupohjaisilla biomateriaaleilla. Tällaisessa tulevaisuudennäkymässä voivat hyvin niin ihmiset kuin ympäristö. Haluamme, että uusi symboli tuo tämän sanoman vakuuttavasti esiin", Nilsson toteaa.

Kilpailun ensimmäisen vaiheen määräaika päättyy 31. toukokuuta, ja vaiheen voittajat palkitaan 5. kesäkuuta. Ensimmäisen vaiheen kärkijoukko kutsutaan osallistumaan kilpailun toiseen vaiheeseen. Lopulliset voittajat ilmoitetaan alkuvuodesta 2016.

Lisätietoja kilpailusta:
www.bioforeawardschina.upm.com

Elisa Nilsson, brändi- ja viestintäjohtaja, UPM, puh. +358 (0)204 16 7806http://www.upm.com/FI/MEDIA/Uutiset/Pages/UPMn-ja-Tongji-yliopiston-yhteisty%c3%b6-alkaa-Kiinassa-j%c3%a4rjestett%c3%a4v%c3%a4ll%c3%a4-design-kilpailulla.aspx

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper Europe and North America ja UPM Plywood. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista ja ne ovat kierrätettäviä. Palvelemme asiakkaitamme maailmanlaajuisesti. Yhtiössämme työskentelee noin 20 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Helsingin pörssissä. UPM - The Biofore Company - www.upm.fi

Tongji-yliopiston Sino-Finnish Centre
Shanghaissa toimivan Tongji-yliopiston Sino-Finnish Centre (SFC) pyrkii luomaan innovatiiviseen opetukseen, tutkimukseen ja käytännön toimintaan perustuvaa strategiaa. SFC on Tongji-yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteishanke, joka tarjoaa puitteet uusien ideoiden käytännön toteutukselle. SFC:n tavoitteena on aikaansaada poikkeuksellisia tuloksia tuomalla yhteen opiskelijat, yritykset ja tutkijat. www.sinofinnishcentre.org

UPM_Biofore_Awards_China_2015_design_competition.jpg