• UPM-Kymmene Oyj/

UPM puolivuosikatsaus 2024: Vertailukelpoinen liikevoitto parani 60 % toisella neljänneksellä, UPM Paso de los Toros saavutti täyden kapasiteetin

UPM-Kymmene Oyj  Pörssitiedote (Puolivuosikatsaus)  23.7.2024 klo 9.30

UPM puolivuosikatsaus 2024:

Q2 2024 lyhyesti

• Liikevaihto oli 2 546 (Q2 2023: 2 558) miljoonaa euroa
  • Vertailukelpoinen liikevoitto nousi 60 % ja oli 182 (114) miljoonaa euroa eli 7,2 % (4,5 %) liikevaihdosta
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 204 (459) miljoonaa euroa
  • Maltillinen elpyminen useilla tuotemarkkinoilla
  • UPM Paso de los Torosin sellutehdas saavutti nimelliskapasiteetin ennen ensimmäistä kunnossapitoseisokkia kesäkuussa
  • Poikkeuksellisen mittavat kunnossapitotyöt, kun kolmella sellutehtaalla ja kaikissa ydinvoimalaitosyksiköissä oli suunnitellut kunnossapitoseisokit

H1 2024 lyhyesti

• Liikevaihto laski 3 % ja oli 5 186 (H1 2023: 5 345) miljoonaa euroa
  • Vertailukelpoinen liikevoitto nousi 10 % ja oli 515 (470) miljoonaa euroa, mikä oli 9,9 % (8,8 %) liikevaihdosta
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 539 (1 173) miljoonaa euroa
  • Nettovelka nousi 2 763 (2 557) miljoonaan euroon, ja nettovelan suhde EBITDAan oli 1,64 (1,07)
  • Rahavarat ja käyttämättömät luottolimiitit olivat 3,3 miljardia euroa katsauskauden lopussa
  • Steyrermühlin tehdasalue Itävallassa myytiin tammikuussa

12,6

8,8

9,7

Voitto ennen veroja, milj. euroa

Vertailukelpoinen voitto ennen veroja, milj. euroa

Kauden voitto, milj. euroa

Vertailukelpoinen kauden voitto, milj. euroa

Tulos per osake (EPS), euroa

Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa

1 173

2 269

Liiketoiminnan rahavirta per osake, euroa

Oma pääoma per osake kauden lopussa, euroa

Sijoitettu pääoma kauden lopussa, milj. euroa

14 590

15 322

15 028

15 322

14 916

Nettovelka kauden lopussa, milj. euroa

2 763

2 557

2 312

2 763

2 557

2 432

Nettovelka/EBITDA (viim. 12 kk)

Henkilöstö kauden lopussa

16 776

17 571

16 132

17 571

16 573

UPM esittää tiettyjä tunnuslukuja toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista, jotka ovat European Securities and Markets Authority (ESMA) antaman ohjeen mukaisia vaihtoehtoisia tunnuslukuja. Vaihtoehtoisten tunnuslukujen laskentakaavat on esitetty UPM:n vuoden 2023 vuosikertomuksessa.

Toimitusjohtaja Massimo Reynaudo kommentoi tulosta:

”Vuoden toisen neljänneksen vertailukelpoinen liikevoittomme nousi odotustemme mukaisesti 60 prosenttia vuoden takaisesta. Tulosparannusta tuki tuotemarkkinoiden maltillinen elpyminen ja UPM Paso de los Torosin sellutehtaan aiempaa suurempi vaikutus tulokseen. Poikkeuksellisen laajat kunnossapitotoimet sellutehtailla ja ydinvoimalaitosyksiköissä vaikuttivat tuloksentekokykyymme. Seisokit saatiin päätökseen onnistuneesti, ja tuotantolaitokset ovat nyt erinomaisessa kunnossa palvelemaan asiakkaita täydellä käynnillä vuoden toisella puoliskolla.

Toisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 2 546 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 182 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan rahavirta oli 204 miljoonaa euroa. Nettovelka kasvoi hieman 2 763 miljoonaan euroon. Vuosineljänneksellä maksoimme edellisen tilikauden osinkojen ensimmäisen erän, yhteensä 400 miljoonaa euroa.

UPM Fibres -liiketoiminnassa sellun kysyntä oli hyvää ja hinnat jatkoivat nousuaan. UPM Paso de los Torosin sellutehdas Uruguayssa saavutti tärkeän virstanpylvään, kun tuotanto ylsi nimelliskapasiteettiin jo kuukausi ennen ensimmäistä kunnossapitoseisokkia kesäkuussa. Kunnossapitoseisokit kummallakin Uruguayn sellutehtaalla sekä UPM Pietarsaaren sellutehtaalla vaikuttivat neljänneksen tulokseen.

UPM Specialty Papers teki hyvän tuloksen sellun korkeista hinnoista huolimatta. UPM Raflatacissa tarramateriaalien globaali kysyntä elpyi viime vuoden pohjista. Kumpikin liiketoiminta toteutti onnistuneita toimia katteiden turvaamiseksi.

UPM Communication Papersin kannattavuus heikkeni. Toimitusmääriin vaikutti ensimmäisellä neljänneksellä nähty varastojen kasvu sekä poliittiset lakot Suomessa. Kuitu kallistui nopeammin kuin myyntihinnat nousivat, mikä painoi katteita. Toukokuussa ilmoitimme suunnitelmasta sulkea Hürthin sanomalehtipaperitehdas Saksassa ja yksi hienopaperikone (PK3) Nordland Papierin tehtaalla niin ikään Saksassa. Tiukka katteiden hallinta ja tuottavuuden parantaminen ovat avainasemassa vuoden toisella puoliskolla.

UPM Energyn neljännes oli heikko. Sähkön hinta laski kausiluonteisesti, ja Olkiluodon ydinvoimalaitosyksiköiden kunnossapitoseisokit venähtivät suunniteltua pidemmiksi.

UPM Plywood jatkoi tasaista tuloksentekoa kausiluonteisesti hyvällä vuosineljänneksellä, kun kaikki vaneritehtaat toimivat täydellä kapasiteetilla. Venäläisen koivuvanerin tuontia koskevat EU:n toimenpiteet tulivat voimaan, mikä vaikutti myönteisesti Euroopan markkinoihin.

Muussa liiketoiminnassa kehittyneiden uusiutuvien polttoaineiden markkina Euroopassa jatkui vaisuna. Biopolttoaineliiketoimintamme tulos pysyi edellisen neljänneksen tasolla.

Olemme edenneet Rotterdamin mahdollisen biopolttoaine-jalostamon suunnittelussa ja saaneet suurimman osan perussuunnittelusta valmiiksi. Suunnitelmassa on uutta omaa teknologiaa, joka liittyy UPM:n integroitujen raaka-aineiden käsittelyyn ja jonka olemme validoineet esittelymittakaavassa. Ennen mahdollista investointipäätöstä keskitymme testaamaan uutta teknologiaa joustavilla raaka-ainevaihtoehdoilla laajassa mittakaavassa sekä varmistamaan raaka-aineen saannin. Tämä on olennaisen tärkeää erottautumisen varmistamiseksi ja liiketoimintamallin pitkän aikavälin kilpailukyvyn tukemiseksi. Odotamme tämän työn kestävän noin kaksi vuotta.

Olemme yhä vakuuttuneita, että kehittyneiden uusiutuvien polttoaineiden kysyntä kasvaa houkuttelevasti. Viimeaikainen markkinakehitys vain vahvistaa näkemystämme siitä, että kilpailijoista erottautuva, kilpailukykyinen ja kestävä raaka-ainevalikoima on avainasemassa, kun halutaan varmistaa kannattavuus yli markkinasyklien sekä sääntelyn mahdollisesti muuttuessa.

Olemme pian astumassa houkutteleville biokemian markkinoille. UPM Biochemicalsin jalostamo Leunassa Saksassa etenee vakaasti kohti tuotannon käynnistämistä vuoden loppuun mennessä. Jalostamon käyttöönotto jatkui toisella vuosineljänneksellä, ja kaupallinen kiinnostus jalostamon puupohjaisia tuotteita kohtaan jatkui vahvana. Kesäkuussa ilmoitimme kiinnostavasta kumppanuudesta Nokian Renkaiden kanssa. Tämä johtava laadukkaiden renkaiden valmistaja alkaa käyttää UPM BioMotion™ uusiutuvia toiminnallisia täyteaineita tuotannossaan.

Vuosineljänneksen aikana solmimme Suomessa viisi uutta liiketoimintakohtaista työehtosopimusta hyvässä yhteistyössä työntekijöiden edustajien kanssa. Molempia osapuolia hyödyttävät sopimukset tukevat pitkän aikavälin kilpailukykyämme ja kykyämme palvella asiakkaitamme.

Odotamme vuoden jälkipuoliskolta hyviä käyntiasteita ja parempia tuloksia. Kaikkien aikojen suurin investointimme UPM Paso de los Torosin sellutehdas on siirtynyt käynnistysvaiheesta säännölliseen tuotantoon. Kun kilpailukykyinen liiketoiminta-alusta Uruguayssa toimii täydessä mitassa, odotamme kasvavien sellutoimitusten parantavan toisen vuosipuoliskon tulosta. Kasvavilla markkinoilla toimivien kilpailukykyisten liiketoimintojen avulla UPM kykenee hyvään tulokseen samaan aikaan, kun yhtiö valmistautuu seuraavaan kasvuvaiheeseen."

Näkymät vuodelle 2024

UPM:n koko vuoden 2024 vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan nousevan vuodesta 2023, mitä tukevat korkeammat toimitusmäärät, UPM Paso de los Torosin sellutehtaan ylösajo ja optimointi sekä alemmat kiinteät kustannukset. Monien UPM:n tuotteiden kysynnän odotetaan vähitellen paranevan, kun vuonna 2023 nähty varastojen purku on ohi. Uusiutuvien polttoaineiden markkinaolosuhteiden odotetaan olevan heikommat kuin viime vuonna. UPM jatkaa katteiden hallintaa ja toteuttaa toimia muuttuvien ja kiinteiden kustannusten alentamiseksi.

Vuoden 2024 toisella vuosipuoliskolla vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan nousevan vuoden 2024 ensimmäisestä vuosipuoliskosta. Parannuksen odotetaan tulevan erityisesti UPM Fibres -liiketoiminnasta, kun koko sellukapasiteetti on käytettävissä ja sellun hintataso on periodin alussa korkeammalla tasolla kuin alkuvuonna. Yhtiöllä ei ole suunnitelmissa merkittäviä kunnossapitoseisokkeja vuoden 2024 toisella vuosipuoliskolla, kun taas vuoden 2024 ensimmäiseen vuosipuoliskoon vaikuttivat epätavallisen suuret kunnossapitotoimet ja poliittiset lakot Suomessa. Vuotuisten energiaan liittyvien maksuhyvitysten odotetaan tukevan tulosta neljännellä vuosineljänneksellä.

Kutsu UPM:n 2024 puolivuosikatsauksen verkkolähetykseen

Analyytikoille ja sijoittajille tarkoitettu verkkolähetys ja puhelinkonferenssi alkaa klo 13.15. Puolivuosikatsausta esittelevät englanniksi UPM:n toimitusjohtaja Massimo Reynaudo ja talous- ja rahoitusjohtaja Tapio Korpeinen. Lähetystä voi seurata UPM:n verkkosivuilla.

Kysymysten esittäminen edellyttää puhelinkonferenssiin rekisteröitymistä. Rekisteröityminen tapahtuu tästä linkistä. Rekisteröitynyt saa puhelinnumeron sekä henkilökohtaisen tunnuksen ja konferenssitunnuksen, joilla hän pääsee osallistumaan konferenssiin. Kysymysten esittäminen tapahtuu näppäilemällä puhelimeen *5, jolloin kysyjä liittyy operaattorin jonoon.

Verkkolähetyksen tallenne on katsottavissa 12 kuukauden ajan UPM:n verkkosivuilla.

*

Ne tämän katsauksen kannanotot, jotka eivät koske jo toteutuneita tosiasioita, ovat tulevaisuutta koskevia arvioita. Tällaisia arvioita ovat esimerkiksi odotukset, jotka koskevat markkinoiden kasvua ja kehitystä, kasvua ja kannattavuutta koskevat odotukset sekä lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "aavistaa" tai muu vastaava ilmaisu. Koska nämä arviot perustuvat tämänhetkisiin suunnitelmiin ja arvioihin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä, jotka saattavat johtaa siihen, että todelliset tulokset poikkeavat olennaisesti niitä koskevista kannanotoista. Tällaisia tekijöitä ovat mm. (1) toimintaedellytykset, kuten esim. tuotannon jatkuva onnistuminen ja siitä saatava tehokkuushyöty, tuotantopanosten saatavuus ja kustannukset, tuotekehityksen jatkuva onnistuminen, uusien tuotteiden kysyntä, nykyisten ja tulevien yhteistyöjärjestelyiden onnistuminen, liiketoimintastrategian tai kehityssuunnitelmien tai -kohteiden muuttuminen, konsernin patenttien ja muiden immateriaalioikeuksien tuottaman suojan muuttuminen, edellytysten muuttuminen koskien pääoman saantia hyväksyttävillä ehdoilla; (2) alan olosuhteet, kuten esim. tuotteiden kysynnän voimakkuus, kilpailutilanne, konsernin tuotteiden maailmanlaajuiset vallitsevat ja tulevat markkinahinnat ja niitä koskevat hinnoittelupaineet, konsernin asiakkaiden ja kilpailijoiden taloudellinen tilanne, kilpailijoiden mahdolliset uudet kilpailevat tuotteet ja teknologia; ja (3) yleinen taloudellinen tilanne, kuten esim. konsernin maantieteellisten päämarkkina-alueiden taloudellinen kasvuaste tai valuuttakurssien ja korkotason muutokset. Keskeiset tulokseen vaikuttavat tekijät ja konsernin kustannusrakenne esitellään vuoden 2023 vuosikertomuksen sivuilla 178–179. Riskit ja mahdollisuudet esitellään sivuilla 34–35 sekä riskit ja riskienhallinta sivuilla 133–137.

*

ma-pe klo 9–16

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 16 600 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10,5 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää X | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils