UPM suojelee kolme valtakunnallisesti arvokasta suokohdetta

Ympäristöministeriö, Hämeen ja Etelä-Savon ELY-keskukset ja UPM tiedottavat

UPM, ympäristöministeriö, Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) ja Etelä-Savon ELY-keskus ovat sopineet UPM:n omistamien suoalueiden vapaaehtoisesta suojelusta.  Janakkalassa sijaitsevan Luuliolahti-Saukonojan kohteesta (noin 61 ha) on tehty kauppa. Lisäksi Janakkalassa rauhoitetaan Rönnin lähdesuo (2,8 ha) ja Savonlinnan Savonrannalla Suurilakean alueen suot (26,3 ha), jotka säilyvät UPM:n omistuksessa yksityisinä suojelualueina.

"Olemme iloisia, että UPM on lähtenyt aktiivisesti neuvottelemaan omistamiensa valtakunnallisesti arvokkaiden suokohteiden suojelusta. Kohteet ovat  luontoarvoiltaan soidensuojelutyöryhmän valitsemien kohteiden arvokkainta kärkeä", ylijohtaja Timo Tanninen ympäristöministeriöstä sanoo.

Savonrannalla sijaitseva suojelukokonaisuus käsittää Suurilakean ja kolme piensuota sen läheisyydessä.

"Suurilakea on mäkien väliin jäävä pitkänmallinen, kaakko-luode -suuntainen suo. Suon laiteilla esiintyy sekä rämeitä että korpia, mutta keskiosa on harvapuustoinen ja keidassuomainen. Pienemmillä osa-alueilla on korpinotkelma, luhtaa, rämettä ja pieni avosuo, joka on umpeen kasvanut lampi ", Pasi Ryhänen Etelä-Savon ELY-keskuksesta kuvaa.

Janakkalassa sijaitseva Rönnin suojelukohde on ojittamaton lähdesuo.

"Alueella on harsosammaleen ja isonauhasammaleen esiintymät. Alue on merkittävä lähdeluontotyyppien suojelun kannalta", ylitarkastaja Esa Pynnönen Hämeen ELY-keskuksesta sanoo.

Luulionlahti-Saukonojan suot Janakkalassa ovat vähäpuustoisia ojittamattomia alueita, jotka ovat syntyneet Alasjärven vedennousun seurauksena.

"Alue on myös linnustoltaan arvokas", Pynnönen kertoo.

"UPM on jo pitkään edistänyt suoluonnon suojelua. Yhtiö on aktiivisesti ennallistanut soita, ollut mukana EU:n LIFE -rahaston tukemassa Suoverkosto-LIFE hankkeessa ja rauhoittanut siihen liittyviä alueita esimerkiksi Keski-Suomessa 485 hehtaaria", UPM:n ympäristöpäällikkö Sami Oksa toteaa.

Lisätietoja:

Ympäristöpäällikkö Sami Oksa, UPM, p. 040 560 34 74
Ylitarkastaja Päivi Gummerus-Rautiainen, ympäristöministeriö, p. 0295 250 240, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi
Ylitarkastaja Esa Pynnönen, Hämeen ELY-keskus, p. 0295 025 219, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Diplomi insinööri Pasi Ryhänen, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 0295 024 229, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Toimituksille tiedoksi:

Luonnonsuojelualueen perustaminen yksityismaille
Luonnonsuojelualue voidaan perustaa joko maanomistajan tai viranomaisen aloitteesta. Perustamispäätöksen tekee ELY-keskus. Maanomistaja voi tehdä hakemuksen suojelualueen perustamisesta omistamalleen maalle tai antaa suostumuksen ELY-keskuksen tekemään ehdotukseen.