• UPM-Kymmene Oyj/

UPM tukee työelämälähtöistä biotalouden oppimispolkua ja lasten ja nuorten harrastustoimintaa Keski-Suomessa

(UPM, Helsinki, 7.12.2020 klo 10.00 EET) – Osana Biofore Share and Care -ohjelmaansa UPM tukee Keski-Suomessa Jyväskylän yliopiston alaisuudessa kehitettävää monialaista bio- ja kiertotalouden oppimispolkua sekä lasten ja nuorten hyvinvointia edistävää harrastustoimintaa Jämsässä. Biofore Share and Care -ohjelman puitteissa tuetaan lukemista, oppimista, biotaloutta sekä paikallisyhteisöjen elinvoimaisuutta edistäviä hankkeita ympäri maailmaa.

•       Jyväskylän yliopiston POLKU-hanke rakentaa Keski-Suomeen jatkuvaa oppimista tukevan, työelämälähtöisen koulutuspolun, joka keskittyy bio- ja kiertotalouteen sekä kokonaisvaltaisen
        kestävyyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Hankkeella pyritään ennakoimaan lähivuosina odotettavissa olevia bio- ja kiertotalousaloihin kohdistuvia rakenteellisia muutostarpeita.

”POLKU-hanke on monella tapaa ainutlaatuinen koulutuskokonaisuus. Sen toteutukseen osallistuu useita tiedekuntia sekä alueella toimivia koulutus- ja tutkimuslaitoksia. Koulutuskokonaisuus pyritään rakentamaan tulevaisuuden työelämän tarpeita tarkasti kuunnellen”, kertoo hankkeen johtajana toimiva Jyväskylän yliopiston professori Janne Kotiaho. Hankkeen valmistelu käynnistyy vuonna 2021 ja tavoitteena on, että ensimmäiset kurssit käynnistyvät 2023.

• 4H-järjestö tukee lasten ja nuorten tasapainoista kehitystä ja kasvamista. Jämsän 4H järjestää erilaisia lasten- ja nuorten leirejä, perhetapahtumia, kursseja ja kerhoja alakouluikäisille. Nuorille yhdistys tarjoaa työelämävalmiuksia, kesätöitä ja 4H-yritystoimintaa.
  • SOS-Lapsikylä tarjoaa alueen perheille monipuolisia varhaisen tuen ja lastensuojelun avo- ja sijaishuollon palveluja. SOS-Lapsikylän Unelmista totta -harrastustuki ohjautuu suoraan haastavassa elämäntilanteessa olevien perheiden lasten ohjatun ja säännöllisen harrastustoiminnan tukemiseen.
  • Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Jämsän paikallisyhdistys ry tekee ennaltaehkäisevää työtä lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Yhdistys järjestää erilaisia tapahtumia ja tarjoaa mahdollisuuden vertaistuen saamiseen perhekahvilassa sekä monien eri tukimuotojen kautta.
  • Jämsän seudun Pelastakaa lapset ry:n Eväitä Elämälle -ohjelma tukee syrjäytymisvaarassa olevien lasten koulunkäyntiä ja harrastamista. Jämsän seudun paikallisjärjestö tukee perheitä mm. opiskelijoiden oppikirjahankinnoissa sekä tarjoamalla lapsille mahdollisuuksia harrastaa.

UPM on suunnitellut lapsiin ja nuoriin kohdistuvan tukitoimintansa kaupungin asiantuntijoita kuullen.
”Paikallisen rakennemuutoksen keskellä on äärimmäisen tärkeää tukea perheitä monin eri tavoin. Taloudellinen tuki, joka ohjataan yhdistysten kautta lasten ja nuorten mielekkääseen arkeen, on samalla tukemassa koko yhteisön hyvinvointia, sanoo Jämsän kaupunginjohtaja Hanna Helaste.

Lisätietoja:

POLKU-hanke: Professori Janne Kotiaho, Jyväskylän yliopisto, puh. 050 594 6881
Jämsän alueen tukikohteet: Tehtaanjohtaja Antti Hermonen, UPM Jokilaakson tehtaat, puh. 0400 280 839

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 700 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10,2 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

Avainsanat: