UPM valitsee Brenntag SE:n uuden biopohjaisen MEG:n eurooppalaiseksi jakelijaksi

UPM's BioPura BioMEG

(UPM, Helsinki, 28.9.2023 klo 10.00) – UPM Biochemicals on valinnut maailman johtavan kemikaalien ja raaka-aineiden jakelijan Brenntag SE:n UPM BioPura™:n ainoaksi jakelijaksi Euroopassa. Jakelusopimus tuo UPM BioPura™ -biomonoetyleeniglykolin (BioMEG) markkinoille, laajentaa tuotteen kaupallisia mahdollisuuksia sekä nopeuttaa metsästä peräisin olevien kestävien materiaalien käyttöönottoa kemianteollisuudessa.

Kemianteollisuuden kestävään kehitykseen sitoutunut UPM Biochemicals tekee aktiivista yhteistyötä kumppanien, kuten Brenntagin kanssa nopeuttaakseen muutosta. Riippuvuutta fossiilisista materiaaleista vähentävä kemianteollisuus on siirtymässä kierrätettävyyttä ja vähäpäästöisyyttä tukeviin toimintamalleihin, ja toimiala onkin yksi keskeinen mahdollistaja siirtymässä kohti kiertotaloutta ja nollanettopäästöjä.

”Kun arvioimme mahdollisia yhteistyökumppaneita, Brenntagin vankka jakeluverkko Euroopassa ja yhtiön sitoutuminen kemianteollisuuden vastuullisuuden edistämiseen vakuuttivat meidät”, kertoo UPM Biochemicalsin johtaja Michael Duetsch. ”Brenntag on osoittanut osaamisensa entistä kestävämpien ratkaisujen etujen markkinoinnissa, toimittamisessa ja edistämisessä. Kumppanuus on osoitus tuotteidemme houkuttelevuudesta ja merkittävä askel Leunaan rakentuvan ainutlaatuisen biojalostamomme kaupallistamisessa.”

UPM investoi 1 180 miljoonaa euroa maailman ensimmäiseen teollisen mittakaavan biokemikaalijalostamoon Saksan Leunassa. Rakenteilla oleva biojalostamo muuttaa kestävästi hankitun, sertifioidun lehtipuun seuraavan sukupolven biokemikaaleiksi, jotka tarjoavat monille teollisuudenaloille mahdollisuuden korvata fossiilipohjaiset materiaalit uusiutuvilla. Leunan biojalostamo on osa kasvavaa UPM Biorefining-liiketoimintaa, joka perustuu biomassasta uusiutuvia polttoaineita ja kemikaaleja valmistaviin jalostamoihin. UPM on kuluneen vuoden aikana solminut jo useita jakelusopimuksia uusiutuville toiminnallisille UPM BioMotion™ -täyteaineille (RFF), jotka ovat toinen esimerkki uusista innovatiivista biopohjaisista tuotteista.

UPM BioPura™ valmistetaan Leunan lähialueiden metsistä hankitusta sertifioidusta lehtipuusta. Puubiomassa ei kilpaile ravintoresurssien kanssa. Siitä valmistetut kemikaalit ovat jatkojalostajille erinomainen vaihtoehto nollanettotavoitteiden edistämiseksi ja Scope 3 -luokan päästöjen* vähentämiseksi, koska fossiiliset raaka-aineet ovat suoraan korvattavissa uusiutuvilla ainesosilla.

”Brenntag on edistynyt merkittävästi tavoitteessaan lisätä kestävän kehityksen mukaisten kemikaalien jakelua. Testaamme ahkerasti uusia teknologioita edistääksemme muutosta, ja teemme tiivistä yhteistyötä UPM:n tapaisten tuottajakumppanien kanssa. Näin voimme tarjota asiakkaillemme parhaat biopohjaiset vaihtoehdot kemikaaleille ja ainesosille niin, että he voivat päästä alhaisempiin hiilipäästöihin”, sanoo Brenntagin kestävien tuotteiden ja ratkaisujen johtaja Wolfgang Edel.

UPM Biochemicals valitsee Brenntag SE:n uuden biopohjaisen MEG:n ainoaksi eurooppalaiseksi jakelijaksi. (Kuva: UPM)

Viitteet
* UPM:n elinkaariarviointi suoritettiin ISO 14040 -standardin mukaisesti ja Kehdosta portille -periaatteen mukaisesti. Koska biojalostamoa rakennetaan parhaillaan, elinkaariarviointia päivitetään vähitellen ensisijaisilla tiedoilla. Riippumaton kolmas osapuoli on tarkastanut tutkimuksen ISO 14044 -standardin mukaisesti.

Martin Ledwon, sidosryhmäsuhdejohtaja, UPM Biorefining & Technology, martin.ledwon@upm.com

Ma–pe 9.00–16.00

UPM Biochemicals
UPM Biochemicals tarjoaa innovatiivisia, kestävän kehityksen mukaisia ja kilpailukykyisiä puupohjaisia biokemikaaleja fossiilisten raaka-aineiden korvaamiseen ja ympäristösuorituskyvyn parantamiseen eri käyttökohteissa. Uusiutuvien glykolien loppukäyttösegmenttejä ovat esimerkiksi tekstiilit, PET-pullot, pakkaukset, jäähdytysaineet, komposiitit, lääketeollisuus, kosmetiikka ja pesuaineet. Ligniinipohjaiset uusiutuvat toiminnalliset täyteaineet (Renewable Functional Fillers, RFF) ovat kestävä vaihtoehto hiilimustalle ja saostetulle silikalle erilaisissa kumi- ja muovisovelluksissa. UPM rakentaa Saksan Leunaan teollisen mittakaavan biojalostamoa, jossa puusta tehdään uuden sukupolven biokemikaaleja. UPM Biochemicals nopeuttaa siirtymistä biokiertotalouteen, jossa uusiutuvat raaka-aineet, kestävä tuotanto ja kestävä kulutus ovat uusi normaali. www.upmbiochemicals.com