• UPM-Kymmene Oyj/

Uudella rahoituspalvelulla metsänomistaja saa puukaupasta UPM:n kanssa rahaa tilille muutamassa pankkipäivässä

(UPM, Helsinki, 28.9.2016 klo 10.00 EET) - UPM:n uudella puukaupan rahoituspalvelulla metsänomistaja voi lokakuun 2016 alusta lähtien saada puukaupparahaa tililleen viidessä pankkipäivässä riippumatta siitä, milloin UPM korjaa puut. Muutos perinteisen puukaupan maksuaikatauluun on huomattava. UPM tarjoaa rahoituspalvelun yhdessä OP:n kanssa.

"Haluamme nopeuttaa puukaupparahojen maksua metsänomistajille ja samalla tehdä puukaupasta likvidimpää", metsäjohtaja Sauli Brander kertoo uuden ratkaisun taustoista.

"Puukaupan maksuaikataulun nopeuttaminen on yksi niistä asioista, joka on tullut vahvasti esille viimeaikaisissa keskusteluissa metsänomistaja-asiakkaidemme kanssa. Se tuo lisäarvoa metsänomistajille", Brander jatkaa.

UPM on yhdessä OP:n kanssa kehittänyt puukaupan rahoituspalvelun, jota käyttäen metsänomistaja voi halutessaan saada osan puukaupan myyntisaatavasta tililleen viidessä pankkipäivässä korjuuajankohdasta riippumatta.

Tehdessään puukaupat suoraan UPM:n kanssa voi nopean maksun osuus olla jopa 80 prosenttia puukaupan arvosta. OP järjestää myyntisaatavan kaupan.

"Puunmyyjälle on positiivinen uutinen, että hänelle tarjoutuu kustannuksiltaan kilpailukykyinen ratkaisu, joka tuo rahat puun myynnistä tilille nopeasti", sanoo OP:n metsäpalvelupäällikkö Petri Kortejärvi.

"Tasainen puukauppa on perusedellytys UPM:n toiminnalle", Sauli Brander toteaa.

"Tehtaamme tarvitsevat puuta joka päivä ympäri vuorokauden. Puun hankinta on kuitenkin pitkäjänteistä toimintaa, ja puukauppasopimuksen allekirjoituksesta voi kulua 2-3 vuotta ennen kuin puut korjataan ja metsänomistaja saa niistä maksun. OP:n kanssa kehitetty metsärahoituspalvelu onkin merkittävä etu metsänomistajalle."

"Tarkoitus on tehostaa metsäsektorin toimintaedellytyksiä siten, että pääoman kiertoa nopeutetaan. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi joustavamman korjuusuunnittelun", OP:n Kortejärvi sanoo.

Metsäjohtaja Sauli Brander, UPM:n Puunhankinta ja metsätalous, puh. 040 567 41 55
OP:n metsäpalvelupäällikkö Petri Kortejärvi, puh. 040 7628210

www.metsämaailma.fi
www.facebook.com/metsamaailma