• UPM-Kymmene Oyj/

Verlan maailmanperintökohteen päärakennus Patruunan Pytinki restauroidaan ja avataan yleisölle viimeistään kaudelle 2026

(UPM, Helsinki, 23.11.2023 klo 10.00) – Verlan puuhiomon ja pahvitehtaan vanha päärakennus Patruunan Pytinki restauroidaan, minkä jälkeen rakennus avataan yleisölle. UPM:n omistama ja ylläpitämä Verla on yksi Suomen seitsemästä UNESCOn maailmanperintökohteesta.

”Patruunan Pytinki kunnostetaan rakennuksen historiaa ja kulttuuriperintöä vaalien. Parannamme museovieraiden asiakaskokemusta uusilla vastaanottotiloilla ja monipuolisilla ravintola-, kokous- ja juhlapalveluilla. Hanke mahdollistaa myös entistä laajemman yhteistyön muiden alueella toimivien matkailupalvelutarjoajien kanssa”, Verlan tehdasmuseon johtaja Ville Majuri kertoo.

Eduard Dippellin suunnittelema Patruunan Pytinki valmistui vuonna 1885 patruunan eli tehtaan johtaja Gottlieb Kreidlin asunnoksi. Tyyliltään uusrenessanssia edustava rakennus maalattiin ulkopuolelta vuosisadan vaihteen asuun vuosina 2012–2013. Nyt arvokkaan rakennuksen rakenteet restauroidaan ja myös sisustus palautetaan 1800-luvun lopun uusrenessanssihenkeen. Samalla rakennuksen talotekniikka uusitaan paloturvallisuus ja esteettömyys huomioon ottaen.

”Patruunan Pytingin restaurointi on merkittävä kulttuuriteko. Tätä ainutlaatuista hanketta suunniteltaessa on paneuduttu syvällisesti rakennuksen historiaan ja kulttuuriperintöarvoihin, ja tekijöinä on korjausrakentamisen erikoisosaajia. On hienoa, että arvokkaan rakennuksen säilyminen turvataan”, yliarkkitehti Mikko Mannberg Museovirastosta sanoo.

Verlan tehdasmuseo on avoinna normaalisti koko remontin ajan. Vuodesta 2007 suljettuna ollut Patruunan Pytinki avautuu kävijöille viimeistään kesäkauden 2026 alkaessa. Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiö on tukenut hanketta 550 000 eurolla.

Kerromme restaurointihankkeen etenemisestä aktiivisesti uutiskirjeessämme, sosiaalisen median kanavissamme sekä verkkosivuillamme osoitteessa www.verla.fi.

Valokuvia Patruunan Pytingistä median käyttöön: https://materialhub.upm.com/l/7ggMWwDHzpXb

Museojohtaja Ville Majuri, puh. 040 542 8050

ma-pe klo 9–16

Verlan tehdasmuseo
Verlan vanha pahvitehdasmiljöö Verlankosken äärellä on tunnettu ainutlaatuisen hyvin säilyneestä teollisesta kulttuuriperinnöstään. Tehdas on ollut kylän sydän 1870-luvulta lähtien, ensin toimivana tehtaana ja vuodesta 1972 alkaen Suomen ensimmäisenä tehdasmuseona. Vuonna 1996 Verlan idyllinen tehdaskokonaisuus nimettiin UNESCOn maailmanperintöluetteloon. Verla on ainoa metsäteollisuuden kohde maailmanperintölistalla. Verlan tehdasmuseolle on myönnetty Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkki osoituksena arvokkaasta ja pitkäjänteisestä työstä kestävän matkailun eteen.

Seuraa Verlan tehdasmuseota somessa, katso sijainti ja tilaa uutiskirje | Facebook |  Instagram | Google MapsUutiskirje | #Verla #patruunanpytinki

Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuille kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Fibres, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 17 200 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 11,7 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää X | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

Avainsanat: