Asuntomessuilla monipuolista Uponor-talotekniikkaa

Report this content

Talotekniikka on yhä keskeisemmässä osassa nykyaikaista asumista ja rakentamista. Uponor on ratkaisuineen edustettuna suuressa osassa asuntomessujen kohteita. Esillä on sekä uusia ratkaisuja että luovalla tavalla käytettyjä perinteisiä taloteknisiä järjestelmiä.

Sertifioitu käyttövesijärjestelmä Tikkurilan Helmessä (messukohde 38) Tikkurilan Helmen käyttövesi- ja lämmönjakojärjestelmät, ilmanvaihtokanavisto- sekä salaoja-, sadevesi- ja jätevesijärjestelmät ovat Uponorin valmistamia. Hankintojen keskittäminen ja valmiiden järjestelmien käyttäminen helpottivat sekä rakentajan että urakoitsijan toimintaa, budjettia oli helpompi hallita ja vastuukysymykset pysyivät selkeinä. Tikkurilan Helmessä on rakenteiden sisään asennettava Uponor Wirsbo -käyttövesijärjestelmä. Sillä on ainoana järjestelmänä Suomessa VTT:n sertifikaatti soveltuvuudesta käyttöveden johtamiseen. Kaikki tarvittavat komponentit sisältävän järjestelmän käyttö varmistaa käyttövesiputkiston osien ja materiaalien yhteensopivuuden. Pex-putket eivät altistu korroosiolle. Niiden asennus on nopeaa, ja ratkaisu on kosteusturvallinen, sillä putket vedetään suojaputkessa yhtenäisenä ilman liitoksia jakotukilta vesipisteille. Talon teknisenkin tilan ilme on huoliteltu. Siellä on käytetty pinta-asennuksiin soveltuvaa, tehtaalla valmiiksi valkoiseksi pintakäsiteltyä Uponor Unipipe -komposiittiputkea. Tikkurilan Helmen ilmanvaihtokanavisto on toteutettu muovisilla antistaattisilla Uponor Vent -ilmanvaihtokanavilla. Muovikanavia on helpompi kuljettaa, työstää ja käsitellä kuin peltikanavia, eikä niiden asentamisessa tarvita tulitöitä. Päädyistään tulpatut kanavat ja muovipussiin yksittäin pakatut osat pysyvät puhtaina asentamiseen asti. Kanavan antistaattinen pinta estää pölyn ja lian kiinnittymistä kanavistoon. Kerrostalon lattialämmitys Oulun Isomastossa (messukohde 8) Kerrostalokohde Oulun Isomastoon on asennettu Uponor Wirsbo -lattialämmitys. Lattialämmitys on omakotitaloissa vallitseva lämmönjakotapa, mutta se yleistyy nopeasti myös kerrostaloissa. Lattialämmitys mahdollistaa lattiapinnan tasolta lähtevät ikkunat ja pitää laattapintaisetkin lattiat miellyttävän lämpöisinä. Lattialämmityksen käytöllä nopeutetaan rakentamista, koska lattialämmitys saadaan päälle jo varhaisessa rakennusvaiheessa. Tämä nopeuttaa rakenteiden kuivumista ja varmistaa rakennusaikaisen kosteuden poistumisen. Maakylmä-/maaviileäratkaisu Laivakellossa (messukohde 45) Laivakellossa talotekniikan tasoon on kiinnitetty erityistä huomiota, sillä tavoitteena on ollut teknisiltä ratkaisuiltaan ”viiden tähden talo”. Talossa on moderni aurinkoa öljylämmityksen rinnakkaisenergiana hyödyntävä lämmitysratkaisu. Lämmönjako hoidetaan Uponor Wirsbo -lattialämmityksellä. Matalalämpötilainen lattialämmitys sopii erityisen hyvin aurinkolämmön hyödyntäjille, sillä energiataloudellisesti on edullista, jos lämmitysjärjestelmään syötettävän veden ja huoneilman lämpötilaero on mahdollisimman pieni. Talon erikoisuutena on Uponorin ja Valloxin yhteistyössä kehittämä maakylmä-/maalämpö -ratkaisu. Sillä esijäähdytetään tai esilämmitetään taloon ulkoa tuotavaa ilmaa. Talvella ratkaisu säästää energiaa ja kesähelteillä se tuo lisäjäähdytystä. Portaissakin lattialämmitys Rokkipolvessa (messukohteet 18, 21) Lattialämmitys sopii joustavana ratkaisuna myös yksittäisiin osiin rakennusta. Osittain patterilämmitteisessä Rokkipolvessa on sen avulla varmistettu laattapäällysteisten portaiden miellyttävä lämpötila. Lattialämmitysputkien tiheys on kohteen mukaan sovellettavissa, joten ne voitiin kätevästi asentaa myös portaisiin, jotka usein jäävät ilman lämmitystä ja viileiksi. Patteriverkoston pattereille tulevat putket ovat Uponorin evalPEx -putkea. Uudessa ratkaisussa putki tuodaan pattereille suojaputkessa rakenteiden sisällä, liitokset vain pattereilla ja jakotukilla. Jälki on siistiä ja asentaminen helppoa. Laudelämmitys ja sadeveden keräyssysteemi Villa Valossa (messukohde 23) Villa Valossa vesikiertoista lattialämmitystä on käytetty laajasti hyväksi. Kiven ja puun yhdistäminen näkyy myös lattiapinnoissa. Lattialämmitys soveltuu hyvin molemmille pintamateriaaleille. Innovatiivinen lattialämmityksen käyttökohde löytyy talon saunasta. Lattialämmitysputket on upotettu löylyhuoneessa lauteiden runkoon betonivaluun. Peruslämpö pitää saunan kuivana ja miellyttävän lämpöisenä, vaikka saunaa ei lämmitettäisikään. Villa Valon pihalla ja puutarhassa käytetään kekseliäästi hyväksi sadevettä, joka kerätään Uponorin sadevesijärjestelmällä talteen ja puretaan käyttöön päistään suljetusta PEH-putkesta tehdystä säiliöstä. Näin säästetään kasteluveden vesimaksut. Lisätietoja: Uponor Suomi Oy markkinointipäällikkö Tord Holmlund puh. 020 129 2657 gsm 0400 600 830 Kuvatekstit: Sertifioitu käyttövesi Tikkurilan Helmen Uponor-käyttövesijärjestelmä on VTT:n sertifioima ja kaikilta komponenteiltaan yhteensopiva kokonaisuus: 1) Vesitiivis jakotukkikaappi, josta on ylivuotoputki lattiakaivolliseen tilaan 2) Tehdasvalmisteinen jakotukki 3) Kestävät liitokset varmistava liitinteknologia 4) Suojaputkessa olevat virtausputket saumattomina asennuksina jokaiselle vesipisteelle 5) Hanakulmarasiat, joiden ansiosta virtausputki voidaan vaihtaa vedeneristystä vaurioittamatta 6) Putkimateriaali, joka ei altistu korroosiolle ja josta ei liukene epäpuhtauksia juomaveteen. Kerrostalo_lattialämmitys Kerrostalokohde Oulun Isomaston lämmönjakotapana on lattialämmitys, joka mahdollistaa isot lattiaan asti ulottuvat ikkunapinnat.