• UPONOR SUOMI OY/

Käyttövesi ja lattialämmitys esillä Turun Rakentaminen ja asuminen -messuilla: Täydelliset järjestelmät antavat turvalli

Report this content

TIEDOTE 26.1.2004 Käyttövesi ja lattialämmitys esillä Turun Rakentaminen ja asuminen - messuilla: Täydelliset järjestelmät antavat turvallisuutta Vakuutusyhtiöt maksavat vuosittain Suomessa vesivahinkokorvauksia liki 100 miljoonan euron arvosta. Rakentaja tekeekin käyttövesi- ja lämmitysjärjestelmää valitessaan tärkeän ratkaisun. Liian usein "järjestelmä" kootaan yhteensopimattomista osista. Vaurioiden korjaaminen on yleensä vaivalloista ja kallista. Tyypillisiä vesivahinkojen syitä ovat suunnitteluvirheet, huolimaton asennustyö, metalliputkien syöpyminen sekä pakkasen aiheuttamat vauriot. Nämä ovat vältettävissä ammattilaisten käytöllä ja moderneilla täydellisesti yhteensopivilla järjestelmillä. Rakennusmääräykset edellyttävät vaihtokelpoisia käyttövesiratkaisuja, joissa mahdollinen vuoto ei tunkeudu rakenteisiin, vaan se voidaan johtaa näkyviin. - Käyttövesijärjestelmä vaikuttaa sekä veden laatuun että kosteusturvallisuuteen, muistuttaa markkinointipäällikkö Tord Holmlund Uponor Suomi Oy:n lämmitys- ja käyttövesiyksiköstä. Käyttövesiverkoston tulisi olla yhtenäinen järjestelmä, jonka osat sopivat yhteen ja muodostavat kauttaaltaan vesitiiviin kokonaisuuden. - Rakenteisiin upotettavissa Uponor Wirsbo -järjestelmissä virtausputket on asennettu suojaputkeen, joka estää mahdollisen vuotoveden joutumisen rakenteisiin. Uponor Unipipe -komposiittiputkeen perustuva ratkaisu asennetaan rakenteiden päälle. Tätä käytetään yleisesti saneerauksessa, Tord Holmlund kertoo. Järjestelmän osien tehdasvalmisteisuus on etu. Hankalissa työmaaolosuhteissa tehtävän työn aiheuttamien virheiden vaara vähenee. Tästä syystä tehdasvalmisteiset jakotukkikaapit komponentteineen ovat luotettava ratkaisu. Uponorin Wirsbo -järjestelmien materiaalina on kierrätettävä ja ympäristöystävällinen pex-materiaali. Putket ovat kevyitä, lujia ja joustavia. Korroosiovaurioiden vaaraa ei ole. Veteen ei liukene maku- tai terveyshaittoja aiheuttavia epäpuhtauksia. Rakentamisvaiheen paloturvallisuus lisääntyy, koska tulitöitä ei jouduta tekemään. Lattialämmitys turvallisesti ilman liitoksia Uponor Wirsbo -lattialämmitysputket valmistetaan PEX-materiaalista. Ratkaisu sopii kaikkiin lattiarakenteisiin ja -materiaaleihin. Vesikiertoisessa ratkaisussa lämmönlähde on vapaasti valittavissa. Tämä vähentää riippuvuutta jostain tietystä energiamuodosta. Putkipiirit asennetaan ilman liitoksia, joten syöpymis- ja vuotoriskiä ei ole. Uponorin pePEX-putki on happidiffuusiosuojattu. Vesikiertoisessa lattialämmityksessä on suljettu vesipiiri ja suojauksella varmistetaan, että hapeton vesi pysyy hapettomana eikä pääse syövyttämään metalliosia. Jäätymisvauriot estettävissä Jäätyneiden putkien sulattelu ja mittareiden vaihto aiheuttaa harmia ja rahan menoa. Usein putkien jäätyminen rikkoo myös muita vesijohtoverkoston laitteita. Rakennuksen ulkopuolisena lämpö- ja vesijohtona käytettävä lämmitettävä Uponor Ecoflex Supra estää vesi- ja lämpöjohtojen jäätymisen. Vesijohtojen jäätyminen tapahtuu usein perustusten läpivienneissä tai alituksissa, lattian tai seinän läpivienneissä tai ullakkotiloissa. Uponor Ecoflex Mantle - suojaputki suojaa tällaisissa kohteissa. Asentamisen kustannukset ovat vain murto-osa sulattamisen aiheuttamista vaivoista ja kustannuksista. Suojaputki sopii vanhoihinkin rakennuksiin, sillä se voidaan asentaa ongelmille herkiksi osoittautuneisiin paikkoihin helposti myös jälkiasennuksena. Lisätietoja: Uponor Suomi Oy, Lämmitys- ja käyttövesiyksikkö markkinointipäällikkö Tord Holmlund, puh. (09) 129 2657,gsm 0400 600 830 Rakentaminen ja asuminen, Turku 30.1.- 1.2.2004: messuosasto Nro A60 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/26/20040126BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/26/20040126BIT00510/wkr0002.pdf