Lattialämmityksen kehitysyhteistyö pudotti kustannukset ja lyhensi asennusajan puoleen

Pientalorakentaminen on kasvanut jo usean vuoden ajan Suomessa, mikä näkyy myös alan teollisuuden kehityksessä. Uponor Suomi Oy ja Koskisen Oy Lastulevyteollisuus yhdistivät osaamisensa vesikiertoisen lattialämmityksen pientaloratkaisussa.

Koskisen Ultitherm-asennuslevyyn jyrsitty uritus sovitettiin suoraan Uponor Wirsbo-pePEX 20x2 -lattialämmitysputken vaatimuksiin. Näin saatiin asennusaika lyhentymään yli 50 prosentilla. Uponorin ja Koskisen hankkeeseen saatiin käytännön näkemystä taloteollisuuden tarpeista Herrala-Talojen asiantuntijoilta. Uponorin veloitukseton lattialämmityssuunnitelma on työkalu asentajalle, ja sen mukaan tehty asennus on turvallinen ja luotettava. Suunnittelupalvelu laskee myös Ultitherm-levyjen menekin. Ultitherm-asennuslevyt soveltuvat puurakenteisiin ala- ja välipohjiin ja ovat kätevän kokonsa ansiosta asennettavissa yhtä helposti kuin tavallinen lastulevy. Koskisen Ultitherm-asennuslevyt (30x600x1800 mm) ja -päätykappaleet (30x600x600 mm) asennetaan suoraan harvalaudoituksen päälle. Ne toimivat tällöin myös asennusaikaisena lattiana, mikä säästää materiaalikustannuksia. Alumiiniset Uponor Wirsbo -lämmönluovutuslevyt (0,6x280x1150 mm) asennetaan Ultitherm-levyn päälle ja lattialämmitysputket painetaan lämmönluovutuslevyjen uriin. Levyt jakavat ja luovuttavat lämmön tasaisesti ja tehokkaasti koko lattian alueelle. Lämmönsäätö on nopeaa, sillä levy reagoi nopeasti ulkolämpötilan muutoksiin. Lattia valmistuu kerroksittain, eikä siihen tarvita massoja ja niiden kuivumisia. Lattia on heti valmis, koska pintamateriaalin asennus voidaan tehdä levyn päälle suoraan lattiamateriaalin valmistajan ohjeiden mukaan. Ultitherm-levyt saa Herrala-Talojen talopaketin mukana. Rakentajat tai remontoijat voivat tiedustella materiaaleja sekä Koskisen Oy:stä että Uponor Suomi Oy:stä. Lisätietoja: Uponor Suomi Oy markkinointipäällikkö Tord Holmlund puh. 020 129 2657 gsm 0400 600 830 Koskisen Oy Lastulevyteollisuus myyntipäällikkö Tomi Viitanen puh. 020 553 4374 gsm 040 553 4374 KUVA > Ultitherm-asennuslevyn asennus Kuvateksti: Lattian asennus onnistuu Ultitherm-asennuslevyllä nopeasti, sillä levy ei vaadi erillistä kuivumisaikaa. Asentamisen jälkeen voi siirtyä heti seuraavaan työvaiheeseen. KUVA > Putki painetaan asennuslevyn uraan Kuvateksti: Uponor Wirsbo-pePEX-putki painetaan lämmönluovutuslevyn uraan. Koska lämmitysputket ja lämmönluovutuslevyt sijaitsevat lähellä lattiapintaa, sisälämpötila pysyy tasaisena ulkolämpötilan nopeissakin muutoksissa.