Uponorilta asuntoihin soveltuva sprinklerijärjestelmä

TIEDOTE 21.10.2004 Uponorilta asuntoihin soveltuva sprinklerijärjestelmä Uponor täyttää aukkoa asuntojen palosuojauksessa tuomalla markkinoille omakoti- ja rivitaloille soveltuvan sprinklerijärjestelmän. Lisäaikaa pelastautumiseen tarjoava järjestelmä on tekniseltä ratkaisultaan ainutlaatuinen, sillä se on liitetty osaksi talon käyttövesijärjestelmää. Vuonna 2003 palokuolemissa menehtyi Suomen pelastusalan keskusjärjestön mukaan 96 ihmistä. Tänä vuonna toukokuun loppuun mennessä palokuolemia oli jo 51 kappaletta. Yleisin palojen syttymissyy on vuoteessa tai sohvalla tupakointi. Riskitekijöitä ovat myös kynttilät ja sähköiset kodinkoneet (televisio, sähköliesi, jääkaappi-pakastin, pesukone). Uusi järjestelmä on kehitetty nimenomaan pientaloasumiseen ja on siksi perinteisiä toimisto- ja teollisuustilojen sprinklereitä edullisempi. LVI-asentaja voi asentaa sen esimerkiksi käyttövesijärjestelmän asennuksen yhteydessä. Sprinkleri liitetään asunnon käyttövesijärjestelmään. Kiertävä vesi estää epäpuhtauksien kertymisen putkiin. Kun esimerkiksi WC liitetään sprinkleriputkistoon, järjestelmä testaa itsensä automaattisesti, kun WC huuhdotaan. Sprinklerijärjestelmässä käytetään vuotosuojattua suojaputkessa olevaa Wirsbo-PEX-putkea (16x1,8 mm). Wirsbo Q&E -liitostekniikka varmistaa tiiviit liitokset. Ratkaisujen ansiosta Uponor-sprinkleri on helposti käsiteltävä, asennettava ja taloudellinen turvajärjestelmä. Sprinkleriverkossa jokaiseen sprinkleriin tulee useita pieniä putkia, mikä varmistaa riittävän vesimäärän. Palotilanteessa vesi viilentää PEX- putkia, jotka asennetaan alakaton yläpuolelle, peitelevyn taakse tai valetaan rakenteiden sisään. Koska järjestelmä on helppo asentaa, sillä voidaan kattaa koko asunto tai vain osa siitä. Järjestelmän kaikki osat ovat helposti vaihdettavissa, eivätkä ne vaadi huoltoa. Sammutus käynnistyy palotilanteessa, kun ilman lämpötila ylittää 68 oC, jolloin sulkuventtiilinä toimiva nestetäytteinen lasikapseli rikkoutuu. Järjestelmä reagoi vain lämpöön. Savu, tupakansavu tai ruuankäry eivät käynnistä sprinkleriä. Sprinklerijärjestelmän kanssa onkin aina käytettävä myös palovaroitinta. Uponor on patentoinut tuotteen Yhdysvalloissa Aqua Safe -nimellä ja siitä on jätetty Eurooppa-patenttihakemus. Sprinkleri täyttää Ruotsin palontorjuntajärjestön (Svenska Brandförsvarsförening) asuntosprinklereiden asennuksesta antamat suositukset. Yhdysvalloissa Underwriters Laboratories Inc. on testannut ja hyväksynyt sprinklerijärjestelmän. Kanadan National Research Council on testannut järjestelmän erittäin hyvin tuloksin vuonna 2001. Lisätietoja Uponor Suomi Oy markkinointipäällikkö Tord Holmlund tuotepäällikkö Pekka Jalonen puh. 020 129 2657 puh. 020 129 2282 gsm 0400 600 830 gsm 040 778 6542 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=49357 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/21/20041021BIT00220/bild.html Kuvia http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/21/20041021BIT00220/wkr0001.pdf