Vesikiertoinen lattialämmitys valtaa alaa

Mukavuus, taloudellisuus, turvallisuus ja joustavuus valtteina Vesikiertoinen lattialämmitys valtaa alaa Lattialämmitys asennetaan jo joka toiseen uuteen omakotitaloon, ja se on yleistymässä myös kerrostalokohteissa rakentamisen laatuvaatimusten kasvaessa. - Lattialämmitysjärjestelmien ja asennustekniikoiden kehitys tekee entistä helpommaksi muuttaa vanhojakin kiinteistöjä lattialämmitteiseksi, kertoo markkinointipäällikkö Tord Holmlund Uponor Suomi Oy:stä. Lattialämmityksessä lämpö kohdistuu ensin jalkoihin, joilla ihminen aistii kylmän ja vedon herkimmin. Siksi ei tarvita ylilämmittämistä lattiapintojen pitämiseksi lämpiminä. Huonelämpötila voidaan haluttaessa säätää jopa normaalia alhaisemmaksi lämmön tunteen säilyessä. Yhden asteen lasku huonelämpötilassa merkitsee viiden prosentin säästöä lämmitykseen käytetyssä energiassa ja lämmityskustannuksissa. Lattialämmitys on piilossa lattiarakenteen alla. Tämä tuo vapautta huonekalujen sijoitteluun ja helpottaa siivousta. Lämpö on miellyttävän tasaista ja huoneen sisäiset lämpötilaerot ovat pienet. Tämä pienentää huoneen sisäisiä ilmavirtauksia ja vähentää pölyn pyörimistä ilmavirtausten mukana, mikä on tärkeää allergiaongelmista kärsivissä perheissä. Vesikiertoinen lattialämmitys on rakentajan kannalta turvallinen ratkaisu, koska se ei sido tiettyyn energiamuotoon. Lämpö voidaan tuottaa niin kaukolämmöllä, öljyllä, puulla, pelletillä kuin sähkökattilallakin. Vesikiertoinen järjestelmä sopii hyvin myös maalämmitystä ja aurinkolämpöä hyödyntäviin kiinteistöihin. - Vesikiertoinen lattialämmitys toimii luotettavasti myös 20-30 vuoden kuluttua, koska lattialämmityksen lämmönlähdettä voidaan tarpeen mukaan muuttaa tulevaisuudessa suositeltaviin energiajärjestelmiin sopivaksi tai energioiden saatavuuden ja hintasuhteiden muuttuessa, Tord Holmlund painottaa. Vesivahingot kuriin tuotekehityksellä Riski vesikiertoisen lattialämmitysjärjestelmän vuotamisesta on varsin vähäinen. Vesikiertoinen lattialämmitysjärjestelmä on uusissa kohteissa aina suljettu piiri käyttöveden kulkiessa omissa putkissaan. Järjestelmässä kulkeva vesi sekoitetaan lämmönlähteessä tulevan veden kanssa säätöryhmässä. Lattiapinnan lämpötilaksi suositellaan noin 22-23 astetta. Lattiapinnan korkein lämpötila saa olla 27 astetta. Vesi syötetään putkistoon 27-45 asteisena, mutta putkisto on mitoitettu kestämään huomattavasti korkeampiakin lämpötiloja. Uponor Suomen Wirsbo-lattialämmitysjärjestelmän putket ovat joustavaa ja kestävää happidiffuusiosuojattua ja ristisilloitettua polyeteeniä. Putkipiirit asennetaan ilman liitoksia, joten syöpymis- tai vuotoriskiä ei ole. Uponor ottaa rakennustuotteidensa kehityksessä huomioon myös niiden valmistuksen ja käytön ympäristövaikutukset. Sen Wirsbo- lattialämmitysjärjestelmän Pex-putkien rakenneosissa ei ole käytetty kiellettyjä tai vaarallisia kemikaaleja tai niiden yhdistelmiä. Valmistusmenetelmän ympäristövaikutukset ovat vähäiset. Wirsbo onkin hyväksytty ISO 14001 ympäristöjärjestelmän mukaisesti ja se täyttää EMAS- asetuksen vaatimukset. Lisätietoja Uponor Suomi Oy Lämmitys- ja käyttövesiyksikkö Oulu Vantaa Tuomas Vanhala Tord Holmlund puh. 020 129 2805 puh. 0400 600 830 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/30/20030430BIT00820/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/30/20030430BIT00820/wkr0002.pdf