Muotikellojen ruotsalaisketju Ur&Penn vauhdilla Suomeen

Report this content

Muodikkaisiin kelloihin erikoistunut ruotsalaisketju Ur&Penn aloittaa ulkomaille laajentamisen Suomesta. Ensimmäinen liike avataan 26. lokakuuta Lahden kauppakeskus Trioon. Ur&Pennin konsepti perustuu laajaan valikoimaan ja edullisiin hintoihin, ja sen uskotaan mullistavan sekä kellojen myyntimarkkinat että käyttökulttuurin.

Tähän asti vain Ruotsissa toiminut muotiasusteketju Ur&Penn on kotimaansa suurin yksittäinen toimija kellomarkkinoilla. Yrityksen perusti Hennes & Mauritzinkin taustalla ollut Erling Persson, joka alkoi pyörittää kellokauppaa Göteborgissa ja Tukholmassa 1940-luvulla. Pian Ruotsissa on jo 91 liikettä. Nyt Ur&Penn aikoo myös laajentaa ulkomaille, ensimmäisenä kohdemaanaan Suomi.

Kelloja kaikkiin tilanteisiin

Ur&Pennin konsepti perustuu laajaan valikoimaan trendikkäitä kelloja ja koruja. Naisille, miehille, nuorille ja lapsille on omat mallinsa. Edullista hintaluokkaa edustavat huippumuodikkaat Jet Setin ja Regalin kellot, Axcentin design-kellot, Q&Q:n klassiset kellot, tyttöjen Hello Kitty -kellot ja Chameleonin värikkäät ja rennot nuortenkellot. Moretime on Ur&Pennin oma tuotemerkki, joka valmistaa luotettavia peruskelloja kohtuuhintaan.

Uskomme konseptimme täydentävän Suomen markkinoita, sillä vastaavanlaisia, huippumuotia edullisin hinnoin tarjoavia toimijoita ei kellojen myyntikentässä juuri ole. Missiomme on kategorisoida kellot samanlaisiksi muotiasusteiksi kuin laukut ja kengät: myös kelloa voi vaihtaa asun ja tilanteen mukaan, Ur&Pennin toimitusjohtaja Anni Blomster Schjelderup sanoo.

Edullisten muotikellojen lisäksi ketju myy myös astetta hintavampia Championin sporttisia kelloja, Casion teknisiä erikoiskelloja ja Citizenin klassisia ja urheilukelloja. Myös Festinan maineikkaat laatukellot ja William Gregorin ajattomat titaanikellot kuuluvat valikoimaan.

Ur&Penn on vahvistanut brändiään toimintansa jatkuvan kehittämisen kautta. Olennaisena osana strategiaa on esimerkiksi palveluun ja myymäläsuunnitteluun panostaminen. Liikkeissä asioiminen on pyritty tekemään asiakkaalle mahdollisimman helpoksi selkeän näytteillepanon ja harkitun myymäläviestinnän keinoin. Tiedot hinnoista, materiaaleista ja muista tuoteominaisuuksista, kuten vedenpitävyydestä, ilmoitetaan selvästi. Myydyimmistä tuotteista viestitään asiakkaan kannalta varmoina valintoina.

Osa kasvavaa konsernia

Ur&Penn siirtyi vuonna 2002 Klockgrossisten i Norden AB:n omistukseen. KIN AB:n onnistui kääntää tuolloin tappiollisen ketjun tulos positiiviseksi uudistamalla strategiaa. Ur&Pennin lisäksi KIN AB omistaa Lucardin ja Kijkshopin Hollannissa sekä KM-Kello Oy:n Suomessa. Konsernilla on tällä hetkellä yhteensä lähes 300 liikettä ja arviolta 220 miljoonan euron liikevaihto.

Ur&Pennin osuus KIN AB:n tuloksesta on 400 miljoonaa kruunua, eli vajaat 44 miljoonaa euroa. Se työllistää noin 500 ihmistä pääkonttorissaan ja 89 liikkeessään, joista osa toimii franchising-periaatteella. Laajentuminen on ripeää; tämän vuoden loppuun mennessä suunnitelmissa on jälleen avata viisi uutta myymälää, kaksi Ruotsiin ja kolme Suomeen.

Suomi vasta alkusoittoa

Ur&Penn soon all over the world -slogan osoittaa, että yrityksen laajenemissuunnitelmat ovat kunnianhimoiset. Suomi valittiin ensimmäiseksi kohdemaaksi sijainnin ohella muistakin syistä:

Suomi on ulkomaille laajentamisen suhteen strategisesti hyvässä paikassa. Jo aiemmin luomistamme suhteista Suomeen on varmasti hyötyä, sillä meille on tärkeää, että yrityksemme henki ja arvot siirtyvät laajenemisen yhteydessä. Lisäksi maittemme muotimaut kohtaavat; varmasti juuri siksi ruotsalaiset vähittäiskauppakonseptit on otettu niin hyvin vastaan Suomen markkinoilla, Blomster Schjelderup pohtii.

Yhtiön suunnitelmissa on avata Suomeen yhteensä 50-60 myymälää kymmenen liikkeen vuosivauhdilla. Ur&Penn tulee levittäytymään ympäri maata, mutta eniten kauppoja avataan Etelä- ja Länsi-Suomeen. Ensimmäisenä vuorossa on Lahden kauppakeskuksen Trio, jonne Ur&Pennin 90-neliöinen liike avataan 26.10.

Lisätiedot ja kuluttajatiedustelut

Toimitusjohtaja Anni Blomster Schjelderup, KIN Group, puh. +46 70 744 64 27

Toimitusjohtaja Tuula Navia, Ab KM-Kello Oy, puh. 010 321 2125, tuula.navia@km-kello.fi

Viestintätoimisto Akvamariini Porter Novelli, puh. 09 241 0072, liisa.aalto@akvamariini.fi

www.uropenn.se

www.facebook.com/pages/UrPenn-Suomi/123910241046922?ref=ts

www.km-kello.fi

Ur&Penn on pitkät perinteet omaava ruotsalaisyritys, jonka toiminta-alueena on koko muotiala. Ketju tarjoaa Pohjoismaiden laajimman ja kiehtovimman valikoiman kelloja ja muita muotiasusteita edullisuuteen ja palveluun panostaen. Vuodesta 2002 Ur&Penn on kuulunut Klockgrossisten i Norden AB:n omistukseen. KIN AB:n liikevaihto on SEK 2 mrd.