Valmiilla leivonnaisilla helppoutta kahvihetkiin - Perinteiset pullat maistuvat kesällä

Report this content

Kesä tuo ansaitun loman myös kotikokeille. Mökkielämässä on kuitenkin haasteensa: lomalla on mukavaa herkutella, mutta toisaalta ruuanlaittoon ei haluta käyttää paljon aikaa ja kaupat saattavat olla kaukana. Suomalaiset ostavatkin kesäisin ruokapöytään yhä enemmän valmista. Kesä on sesonkiaikaa valmiiden leivonnaisten myynnissä. Mökeillä käy paljon lomavieraita ja itseäkin on mukava hemmotella tavallista enemmän. Nopeaksi ja helpoksi tarjottavaksi sopivat sekä valmiit, tuoreet leipomotuotteet että yhä suuremmassa suosiossa olevat leivonnaispakasteet. Suomalaisia voidaankin sanoa pullakansaksi. - Suomen myydyin kahvileipä on Vaasan Isoäidinpitko, mutta valmiiksi pakattuja korvapuusteja ostetaan koko ajan enemmän. Suomalaiset haluavat syödä perinteisiä kaneli-sokeritäytteisiä korvapuusteja, jotka ovat oikean mallisia ja päällä täytyy olla ripaus sokeria, kertoo kahvileipien tuoteryhmäpäällikkö Tuija Palonen Vaasan & Vaasan Oy:stä. Korvapuusti ja pullapitko kuuluvat usein arkisempaan herkutteluun. Hienommin katettuun pöytään halutaan sen sijaan usein näyttävämpää, kuten pullakranssia. - Pullaa ostetaan etenkin viikonlopuiksi ja ne päätyvät useimmiten naisten ostoskärryihin. Valmiiksi pakatut leivonnaiset ovat myös mukavia retkieväitä. Ne ovat kevyitä kuljettaa vaikka repussa ja maistuvat kaiken ikäisille, Palonen toteaa. Suomalaiset käyttävät valmiisiin kahvileipiin koko ajan enemmän rahaa, ja niitä ostaa jo noin 70 prosenttia talouksista. Yksi suosion salaisuuksista on kahvileipien laaja ostajaryhmä. - Kahvileipiä syövät erityisesti lapsiperheet sekä niin sanotut kahvihetki-ihmiset. Eniten ostojaan ovat kasvattaneet yksin ja kaksin asuvat 35–64-vuotiaat sekä taloudet, joissa kaikki ovat yli 17-vuotiaita. - Suomen vahva pullakulttuuri on aika erikoinen, sillä samat tuotteet ovat suosittuja vuosikymmenestä toiseen. Vaasan & Vaasan Oy:n vientituotteissa suosituimpia kahvileipiä ovat puolestaan viinerit, Palonen kertoo. Leivonnaispakasteiden suosio nousussa Pullan tuoksusta tulee useimmille mieleen mukavia muistoja: lapsuuden leipomishetket, iloiset kahvituokiot ystävien kanssa tai vaikkapa mummon herkkupullat kesäisin. Nykyisin kotien pullantuoksu on yhä useammin peräisin leivonnaispakasteista, joiden kysyntä on noussut jatkuvasti viime vuosien aikana. - Viime vuonna yli 60 prosenttia Suomen talouksista osti leivonnaispakasteita, ja niitä syödään etenkin lapsiperheissä. Suosituimpia leivonnaispakasteita ovat kahvileivät ja pikkusuolaiset, kertoo Vaasan Kotiuunin leivonnaispakasteiden tuoteryhmäpäällikkö Heidi Erämaa. - Leivonnaispakasteita ostetaan etenkin loppuviikosta ja niiden myynti kesäisinkin kasvaa. Leivonnaispakasteet ovat mökilläkin helppo ja nopea vaihtoehto jos aikaa ei haluta käyttää leipomiseen. Paistovalmiit leivonnaiset pakkasessa ovat myös hyvä vierasvara. Ostajat arvostavat leivonnaispakasteissa muun muassa nopeutta ja kätevyyttä. - Pullat voi paistaa uunissa sillä aikaa, kun keittää kahvit ja kattaa kahvipöydän. Tarjolle saa aina tuoksuvia, todella tuoreita ja herkullisia lämpimäisiä juuri sen verran kuin haluaa. Pakasteleivonnaisten avulla pöytään voi lisäksi loihtia monenmoista herkullista tarjottavaa. Leivonnaispakasteilla onnistut aina, Erämaa hymyilee. Kuvia aiheesta ladattavissa www.vaasan.com --> Kuvapankki. VAASAN Kranssi 26260 VAASAN Korvapuusti 25249 VAASAN Kotiuunin Vadelmapulla 6222