Vaasan & Vaasan -konsernin liikevoitto kasvoi 14,9 miljoonaan euroon

Report this content

Vaasan & Vaasan -konsernin liikevoitto kasvoi 14,9 miljoonaan euroon Vaasan & Vaasan -konsernin vuoden 2001 liikevaihto oli 231,3 miljoonaa euroa. Konsernin liikevoitto ennen liikearvon poistoa kasvoi 12,5 prosenttia ja oli 14,9 miljoonaa euroa. Henkilöstömäärä oli keskimäärin 2 974. "Vaasan & Vaasan Oy uusi kotimaan toimintamalliaan vuoden 2001 aikana selkeyttämällä tuotevalikoimaa ja tehostamalla tuotantoa. Tehtyjen toimenpiteiden seurauksena kannattavuus parani kaikissa kotimaan tuoteryhmissä edellisvuoteen verrattuna", Vaasan & Vaasan Oy:n toimitusjohtaja Matti Lappalainen sanoo. Vuoden 2001 lopussa valmistui Kotkan tehtaalla mittava investointi uuteen kahvileipälinjaan. Tammikuussa 2002 Vaasan & Vaasan Oy osti osake- enemmistön Liettuan suurimmasta leipomoalan yrityksestä UAB Vilniaus Duona Pliuksesta. Yritysosto tulee kasvattamaan Vaasan & Vaasan -konsernin liikevaihtoa vuositasolla noin 29 miljoonaa euroa ja vakiinnuttaa yhtiön aseman Baltian johtavana leipomoalan yrityksenä. Tuoreiden leipomotuotteiden kotimaan tuotantovolyymi kasvoi hieman vuonna 2001. Vaasan & Vaasan Oy:n tuoreiden leipomotuotteiden myynti pieneni edellisvuodesta, mutta toiminnan tehokkuus lisääntyi ja kannattavuus parani selvästi. Vuonna 2001 aloitettiin uuden leipomon rakentaminen Kuusankoskelle. Investointi valmistuu keväällä 2002. Vienti kasvoi voimakkaasti Leivonnaispakasteiden kotimaan markkinat kasvoivat edelleen voimakkaasti. Vaasan & Vaasan Oy kasvatti kotimaan vähittäiskaupassa myytävien leivonnaispakasteiden markkinaosuuden 40 prosenttiin vuoden 2001 aikana. Pakasteiden vienti kasvoi 36 prosenttia. Yhtiön leivonnaispakasteiden myynti kasvoi ja kannattavuus parani edellisvuoteen verrattuna. Näkkileivän kotimaan kulutus kasvoi noin kolme prosenttia. Vaasan & Vaasan Oy:n kotimaan markkinaosuus säilyi noin 60 prosentissa vuonna 2001. Yhtiön näkkileipävienti kasvoi 15 prosenttia. Vaasan & Vaasan Oy:n näkkileipäliiketoiminnan liikevaihto ja kannattavuus paranivat verrattuna vuoteen 2001. Vaasan & Vaasan Oy:n Virossa toimiva tytäryhtiö AS Leibur kasvatti liikevaihtoaan ja paransi kannattavuuttaan vuonna 2001. Latvian tytäryhtiön A/S Hanzas Maiznicasin liikevaihto kasvoi, mutta kannattavuus heikkeni edellisvuodesta. Lisätietoja: Matti Lappalainen, toimitusjohtaja, Vaasan & Vaasan Oy, puh. 0204 46 2001 Harri Roos, johtaja, talous, liiketoiminnan kehitys ja viestintä, Vaasan & Vaasan Oy, puh. 0204 46 2028 www.vaasan.com Vaasan & Vaasan Oy on toinen Suomen johtavista leipomoalan yrityksistä, suurin leipomoalan yritys Virossa, Latviassa ja Liettuassa, yksi maailman suurimmista näkkileivän valmistajista sekä merkittävä pohjoismainen pakasteleivontayritys. Vaasan & Vaasan -yrityskokonaisuuteen kuuluvat Suomessa Vaasan & Vaasan Oy, Virossa AS Leibur, Latviassa A/S Hanzas Maiznicas, Liettuassa UAB Vilniaus Duona Plius ja Ruotsissa osakkuusyhtiö Delice Scandinavica AB. Vaasan & Vaasan Oy:n omistaa EQT Scandinavia II -pääomarahasto. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020327BIT00020/wkr0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020327BIT00020/wkr0004.pdf