Hapankorppu on rukiinen ja runsaskuituinen naposteluherkku

Ensimmäinen askel kohti entistä terveellisempää uutta vuotta otetaan tarkistamalla ravintokuidun saanti. Suositusten mukaan ravintokuidun tarve aikuisilla on 25–35 grammaa päivässä. Harva suomalainen kuitenkaan yltää ruokavaliollaan suositeltuun määrään. Naiset saavat keskimäärin 18 grammaa kuitua päivässä ja miehet 22 grammaa. Kuidun määrää omassa ruokavaliossa voi kasvattaa jo heti uuden vuoden aaton juhlatarjoiltavilla. Runsaskuituisista hapankorpuista voi loihtia monenmoista hyvää pöytään. Täysjyvärukiista leivotut hapankorput sisältävät terveyttä edistäviä kuituja jopa 21 prosenttia. ”Täysjyvärukiiset tuotteet kiinnostavat nykypäivän terveystietoisia kuluttajia entistä enemmän, ja ostoskoriin valitaan mieluusti hapankorppujen kaltaisia tuotteita, jotka on leivottu sataprosenttisesti täysjyvärukiista. Kokonaan täysjyvärukiista leivotut hapankorput tunnistaa helposti 100 % Ruis -tuotemerkistä”, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Jenni Suvanto VAASAN Oy:stä. Täysjyväviljaksi kutsutaan viljaa, jossa on tallessa kaikki jyvän syötäväksi kelpaavat osat, eli ydin, alkio ja kuorikerrokset. Siksi se tarjoaa runsaan ravintoainepaketin: E- ja B-vitamiinia sekä rautaa, magnesiumia ja monia muita kivennäisaineita. Herkuttelua hyvällä omallatunnolla Varmastikin tutuin tapa hyödyntää hapankorppuja on tehdä hapankorppurullia tai tarjota niitä juustojen kumppanina. Hapankorpun rukiisen makuun sopivat hyvin esimerkiksi kylmäsavulohi- ja savuporotäytteet. Hapankorpuista valmistuu myös rentojen illanistujaisten tarjoiltavia. Suomalaissävytteiset nachokset syntyvät paloitelluista hapankorpuista, joille seuraa tekevät jauhelija-sipuliseos yhdessä salsa- ja juustokastikkeen kanssa. ”Jos kaipaa helppoa ja nopeaa tarjoiltavaa tai terveellistä naposteltavaa, kannattaa loihtia dippilautanen hapankorpuista, kasviksista ja vihanneksista. Kastikkeena maistuu vaikkapa feta-minttudippi”, Suvanto vinkkaa. Maistuvat myös maailmalla Myös terveystietoiset, hyvää makua arvostavat kuluttajat maailmalla ovat ottaneet suomalaiset hapankorput omakseen. Maailman suurin hapankorppujen valmistaja, VAASAN, vie hapankorppuja FINN CRISP -nimellä yli 30 maahan. Esimerkiksi Venäjällä trenditietoiset, itsestään huolta pitävät naiset nautiskelevat mielellään hapankorppuja välipalana. Lisätietoja: Jenni Suvanto, tuoteryhmäpäällikkö VAASAN Oy Puh. 020 446 2044, 040 704 5175 sähköposti: jenni.suvanto@vaasan.com Kuvamateriaali reseptien yhteyteen löytyy kuvapankista osoitteesta www.vaasan.com Cocktailkorput 20 kpl 20 VAASAN 100 % Ruis Hapankorppuja 1 l vettä tai mietoa liha- tai kasvislientä Savuporotäyte: 50 g savuporoa pieninä kuutioina 200 g pippuri- tai maustamatonta tuorejuustoa 6 hillosipulia hienonnettuna ½ tl rosépippuria murskattuna ½ dl hienonnettua persiljaa Lohitäyte: 100 g kylmäsavustettua kirjolohta pieninä kuutioina 200 g yrtti- tai maustamatonta tuorejuustoa 50 g tuoretta kurkkua pieninä kuutioina ½ dl hienonnettua tilliä Koristeluun esimerkiksi kirsikkatomaatteja, oliiveja, hillosipuleita, kurkkua, persiljaa. Kasta hapankorput veteen muutamaksi sekunniksi, ja lado ne työlaudan päälle vieri viereen. Peitä hapankorput muovilla tai tuorekelmulla ja anna niiden vetäytyä noin 15 min. Valmista haluamasi täyte sekoittamalla ainekset keskenään. Levitä täyte hapankorpuille, ja kääri ne rullalle. Lado rullat astiaan saumapuoli alaspäin, ja anna niiden maustua kylmässä peitettynä vähintään puoli tuntia. Työnnä halutessasi rullien läpi cocktailtikku. Koristele rullat. Nachos apetito! 3 henkilölle 20 VAASAN 100 % Ruis Hapankorppuja 1 sipuli 250 g jauhelihaa n. 1 tl suolaa ½ tl valkosipulijauhetta ¼ tl mustapippurirouhetta 1 ps (45 g) Cheese Dip -jauhetta 2 dl maitoa 1 prk (150 g) valmista salsakastiketta Paloittele hapankorput suupaloiksi, ja levitä ne uunipellille leivinpaperin päälle tai voidellulle uuninkestävälle vadille. Hienonna sipuli, ruskista se jauhelihan kanssa kevyesti pannulla. Mausta seos suolalla, valkosipulijauheella ja mustapippurilla. Yhdistä maito ja Cheese Dip -jauhe kattilassa. Sekoita kunnes kastike kiehahtaa. Leivitä hapankorppujen päälle ensin jauheliha-sipuliseos, sitten juustokastike ja salsakastike. Kypsennä 225 asteessa noin 5 minuuttia. Dippaa korppua 6 henkilölle 1–2 pkt VAASAN 100 % Ruis Hapankorppuja 3 porkkanaa ½ kurkku 1 paprika 1 ras (150 g) tuoreita herkkusieniä 1 ps (125 g) retiisejä Feta-minttudippi 100 g fetajuustoa hienonnettuna 200 g ruokajogurttia tai maustamatonta jogurttia 1 dl viipaloituja mustia oliiveja 2 rkl tuoretta minttua hienonnettuna tai 1 tl kuivattua minttua 1 valkosipulin kynsi murskattuna 1 tl juoksevaa hunajaa