Lehdistötiedote: Norjalainen Culinor Vaasan & Vaasan -konsernin omistukseen

Vaasan & Vaasan -konserni on hankkinut omistukseensa norjalaisen pakasteleivontayrityksen Culinor AS:n. Kauppasopimus, joka allekirjoitettiin 18. huhtikuuta 2008, vaatii vielä Norjan kilpailuviranomaisten hyväksynnän. Osapuolet ovat päättäneet olla julkistamatta kauppahintaa. Vaasan & Vaasan -konserni osti itselleen Culinor AS:n johdon ja suurimman osakkeenomistajan ranskalaisen Neuhauser -konsernin hallussa olleet osakkeet. Neuhauser -konserni on Euroopan johtava pakasteleivonnaisten valmistaja. Tällä hankinnalla Vaasan & Vaasan -konserni vahvistaa asemaansa Pohjoismaiden toiseksi suurimpana pakasteleivonnan toimijana.

Culinor AS toimii Norjan pakasteleivontamarkkinoiden HoReCa-segementillä ja se on noin 19 % markkinaosuudellaan segmenttinsä toiseksi suurin toimija. Vuonna 2007 yrityksen liikevaihto oli 118,8 miljoonaa Norjan kruunua (15,0 miljoonaa euroa) ja henkilöstömäärä 17.

“Kaupan jälkeen Culinor AS kykenee Vaasan & Vaasan -konsernin laajan tuotevalikoiman ja Bonjour-brändin avulla vahvistamaan markkinajohtajan asemaansa. Culinorin maankattava myyntiorganisaatio pystyy Vaasan & Vaasan -konsernin osana tarjoamaan asiakkailleen laajemman ja paremman tuotevalikoiman, vahvemman tuen sekä räätälöidyn palvelun”, sanoo Culinorin toimitusjohtaja Ernst R. Bjaarstad.

Vaasan & Vaasan -konserni on Suomen ja Baltian maiden johtava tuoreen leivän, pakasteleivontatuotteiden, näkkileipien ja muiden leipomotuotteiden valmistaja. Vaasan & Vaasan -konserni on myös Pohjoismaiden alueen toiseksi suurin pakasteleivontatuotteiden ja maailman toiseksi suurin näkkileivän valmistaja.

Yritysosto vahvistaa Vaasan & Vaasan -konsernin asemaa Pohjoismaiden pakasteleivonta-markkinoilla. Vaasan & Vaasan -konsernin Bake Off -liiketoimintayksikköön kuuluu Ruotsissa toimiva Nordic Bake Off AB, jolla on omat tuotantolaitokset Fagerstassa ja Gotlannissa, sekä
Vaasan & Vaasan Oy:n Joutsenon tehdas. Konsernin pakasteleivontayksikön liikevaihto oli vuonna 2007 noin 100 miljoonaa euroa ja työntekijöitä oli noin 380.

"Norjan pakasteleivontamarkkinoiden arvioidaan jatkavan voimakasta kasvuaan. Tämä hankinta antaa meille erinomaiset mahdollisuudet kehittää bake-off -liiketoimintaamme ja vahvistaa markkina-asemaamme Norjassa ja muissa Pohjoismaissa", sanoo Vaasan & Vaasan -konsernin toimitusjohtaja Matti Lappalainen.

Vaasan & Vaasan -konserni:
Matti Lappalainen, toimitusjohtaja,
Vaasan & Vaasan -konserni