Onneksi olkoon Suomi ja kansallisruokamme: Vaasan Ruispalat 30 vuotta!

Vaasan Ruispalat on Suomen suosituin leipä. Leivän salaisuus on rehdin täysjyvärukiin rakastetussa, ainutlaatuisessa maussa, herkullisessa sitkeydessä ja taikinajuuressa. Suomen kansallisruoassa täysjyväruisleivässä konkretisoituu paljon hyvää niin maun kuin terveellisyydenkin osalta.

Vaasan Ruispalojen juuret ulottuvat vuoteen 1983, kun silloinen Turun leipomo toi alueen kauppoihin pieniä revittyjä leipiä. Niiden pohjalta syntyi idea suorakaiteen muotoisesta ja käteen sopivasta ruispalaleivästä, jollaista ei Suomessa oltu aikaisemmin nähty. Uutuus meni aluksi hyvin kaupaksi Turussa, ja pikkuhiljaa vastaavan valmistus laajeni muihin Vaasan leipomoihin. Valtakunnallinen menestystuote Vaasan Ruispaloista tuli vuonna 1991, kun niitä alettiin valmistamaan koko maassa.

”Kun Vaasan Ruispalat lanseerattiin, se sai heti erittäin hyvän vastaanoton kuluttajien keskuudessa. Sen sijaan tuotannossa manattiin, että miten te tällaisen tuotteen olette menneet kehittämään, kun se on lähes mahdoton leipoa”, Lantmännen Unibake tuoreleipäliiketoiminta-alueen tuotekehityspäällikkö Maija Kauppi kertoo kuulleensa ikonisen leivän alkuvaiheista.

Vaasan Ruispalojen valmistus olikin aluksi haastavaa. Suomalaiset kuitenkin rakastuivat uutuusleipään ja kysynnän kasvaessa tuotantoa piti optimoida ja kehittää myös uusia leivontamenetelmiä.

”Alussa Rovaniemen Ruispalat maistuivat kyllä erilaiselle kuin Espoon Ruispalat. Teimme todella paljon kehitystyötä, jotta saimme leivän valmistuksen yhtenäistettyä niin, että maku ja laatu olivat kaikkialla samanlaiset. Tuotekehityksessä tehtiin valtavasti myös töitä leivän tuoreuden säilyttämiseksi ilman lisäaineita. Leipää myytiinkin aluksi iskulauseilla Läheltä lämmintä. Vaasan Ruispalojen salaisuutena on edelleenkin huippuunsa hiottu ruisraskitus ja leivontaprosessi”, kertoo Kauppi.

Sataprosenttisesti suomalainen pukeutuu sinivalkoiseen

Ruispalojen resepti on sittemmin pysynyt samana. Yksi tärkeä virstanpylväs tapahtui vuonna 2016, jolloin Vaasan Ruispalat sitoutui 100-prosenttiseen kotimaiseen rukiiseen. Vaasan Ruispalat pukeutuvatkin nykyisin itsenäisyyspäivän kunniaksi Suomen lipun väreihin.

”Rukiin omavaraisuuden varmistamiseksi ja ruisviljelyn elinvoimaisuuden tukemiseksi, hankimme ruista myös sopimusviljelyn kautta. Olemme osaltamme turvaamassa rukiin viljelyn jatkuvuutta Suomessa. Samalla saamme enemmän läpinäkyvyyttä ruisraaka-aineen hankintaketjuun pellosta pöytään”, sanoo Ilkka Räisänen, ruisleipien tuoteryhmäpäällikkö Vaasanilta ja jatkaa: ”Suomalaisilla on erityinen side kansallisruokaamme ruisleipään. Sen maku vie usein lapsuuden muistoihin ja meidän tehtävämme on omalta osalta huolehtia kansallisaarteen jatkuvuudesta myös tuleville sukupolville.”

Vaasan Ruispalat 2020-luvulla

Ruispalojen ainutlaatuinen maku ja käteen sopiva koko ovat vuosikymmenten ajan inspiroineet Vaasanin tuotekehittäjiä leipomaan samalla tutulla juurella uusia makuja. Nykyisin Vaasan Ruispalat -tuoteperheeseen kuuluu tutun, edelleen Suomen suosituimman leivän Ruispalat Originalin lisäksi Vaasan Ruispalat Saaristo, Vaasan Ruispalat Ruisverso, Vaasan Ruispalat Tumma Herkku, Vaasan Ruispalat 100 % Ruis ja viime vuosien merkittävin leipäinnovaatio Vaasan Ruispalat Ohut Herkku. Kaikki Vaasan Ruispalat leivotaan suomalaisesta viljasta.

Vaasan Ruispalat 100 % Ruis -leivästä tehtiin kuluttajille suunnattu makutesti tänä vuonna. Saatujen palautteiden lopputulemana tämä leipä maistuu kaikille. ”Reilu suomalainen ruisleipä, jossa maistuu ruis”, yksi vastaaja totesi ja toinen kiteytti: ”Siinä on niin todella hyvä ruisleivän maku, todella täydellinen leipä.”

Lisätiedot:
Vaasan Oy, viestintäpäällikkö, Inka Ikonen
inka.ikonen@vaasan.com +358 40 516 2195

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 530 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä viidessä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Kaurasydän, Vaasan Kaura 100 %, sekä Vaasan hampurilais- ja hot dog -sämpylät. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme Suomessa ja Baltiassa vuonna 2020 oli 200 miljoonaa euroa. www.vaasan.fi