Uutta Suomessa - VAASAN leipoo sataprosenttisesti täysjyvävehnästä leivottua leipää

Vaasan & Vaasan Oy tuo ensimmäisenä Suomessa valtakunnallisille markkinoille sataprosenttisesti täysjyvävehnästä leivotut leivät. Syyskuun alussa kauppoihin saapuvien VAASAN TÄYSHYVÄT 100% täysjyvävehnä -leipien leivonnassa on hyödynnetty viljan jyvän luonnollisesti sisältämät ravintorikkaat osat, ja ne sisältävät yhtä paljon terveydelle tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita kuin perinteinen ruisleipä.

Vaasan & Vaasan Oy on kehittänyt ensimmäisenä leipomoalan yrityksenä Suomessa sataprosenttisesti täysjyvävehnästä leivotut leivät. Markkinoilla on tällä hetkellä useita vaaleita leipiä, joiden tuotenimessä on käytetty täysjyvää, mutta joissa leivontaan käytetystä jauhosta vain osa on täysjyvävehnää. VAASAN TÄYSHYVÄT 100% täysjyvävehnä -leivät on leivottu kokonaan täysjyvävehnästä, ja ne sisältävät kaikki viljan jyvän luonnolliset ja ravintorikkaat ainesosat. Tavallisiin vehnäleipiin käytetään yleensä vain jyvän ytimestä jauhettua vehnäjauhoa, josta jyvän ravintorikkaimmat kuorikerrokset puuttuvat.

"Haluamme kehittää suomalaisten ruokailutottumuksia entistä terveellisempään suuntaan. Tarjoamme kuluttajille ensimmäisenä Suomessa sataprosenttisesti täysjyvävehnästä leivottuja, terveellisiä ja herkullisia vaaleita leipiä. VAASAN TÄYSHYVÄT 100% täysjyvävehnä -leivissä on hyödynnetty täysin viljassa luonnostaan olevat ainesosat. Ne ovat kansanterveydellisestäkin näkökulmasta mielenkiintoinen uutuus, sillä sataprosenttisesti täysjyvävehnästä leivotut leivät sisältävät runsaasti kuitua sekä yhtä paljon vitamiineja ja hivenaineita kuin perinteinen ruisleipä. Uutuusleivät edustavatkin Vaasan & Vaasan Oy:n leivontateknologian ja leivonnan osaamisen huippua", kertoo Vaasan & Vaasan Oy:n kaupallisten toimintojen johtaja Kari Lampinen.

Täysjyväviljavalmisteet ovat terveellisen ruokavalion perusta

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan 2005 ravitsemussuositusten mukaan täysjyväviljavalmisteet muodostavat terveellisen ruokavalion perustan ja niitä tulisi nauttia joka aterialla. Täysjyväviljatuotteet ovat esimerkiksi erinomainen kuidun lähde. Suomalaiset saavat liian vähän kuitua (18g naiset, 22g miehet), sillä suositusten mukaan sitä tulisi saada päivittäin 25-35 grammaa.

"Leipä on ruokavaliomme peruspilari. Viljatuotteet ovat hyvien hiilihydraattien, ravintokuidun ja kivennäisaineiden sekä joidenkin E- ja B-vitamiinien ensisijainen lähteemme. Täysjyväleipää parempaa kuitulähdettä on vaikea löytää. Täysjyväviljan ja ravintokuidun runsaan saannin on todettu vähentävän usean sairauden riskitekijöitä, kuten muiden muassa liikalihavuutta, sydän- ja verisuonitauteja sekä diabetesta", toteaa VTT:n ja Kuopion yliopiston tutkimusprofessori, TkT Kaisa Poutanen.

Vaasan & Vaasan Oy:n säännölliset kuluttajatutkimukset ovat osoittaneet, että jopa kaksi ja puoli miljoonaa suomalaista pitää terveellisyyttä tärkeänä kriteerinä leivän ostopäätöstä tehdessään. Sataprosenttiset täysjyvävehnäleivät ovat saavuttaneet suuren suosion kuluttajien keskuudessa jo esimerkiksi Iso-Britanniassa ja USA:ssa.

Johtaja Kari Lampinen, kaupalliset toiminnot, Vaasan & Vaasan Oy, puh. 020 446 2129, sähköposti: kari.lampinen@vaasan.com tai viestintäpäällikkö Minna Sundelin, Vaasan & Vaasan Oy,
puh. 0204 46 2102, sähköposti: minna.sundelin@vaasan.com