Vaasan & Vaasan avasi uuden leipomon ja jakelukeskuksen Vilnassa

Vaasan & Vaasan -leipomokonserniin kuuluva liettualainen Vilniaus Duona avasi uuden leipomon ja jakelukeskuksen Vilnassa 2.10.2008. Konsernin ja koko Baltian markkina-alueen uusimmassa leipomossa yhdistyvät sekä tuotanto- että jakelutoiminnot saman katon alle. Vilnan innovatiivisen leipomon ja jakelukeskuksen kokonaisinvestoinnin arvo oli noin 9 miljoonaa euroa. Vaasan & Vaasan -konserni on johtava leipomoalan yritys Suomen ja Baltian markkina-alueilla.

Vaasan & Vaasan -konserniin kuuluvan Vilniaus Duonan uusi leipomo ja jakelukeskus Vilnassa on aloittanut toimintansa suunnitelmien mukaisesti. Sen nykyaikaiset, uusimpien teknologisten standardien mukaiset järjestelmät takaavat tuotantoprosessin vakauden. Leipomoon asennettu uusi, eurooppalainen koneistus on vasta viides koko maailmassa, ja se mahdollistaa täysin uudenlaisten tuotteiden leivonnan Baltian maihin. Monissa uutuustuotteissa on hyödynnetty Vilniaus Duonan suomalaisen emoyhtiön, Vaasan & Vaasan uraauurtavaa tuotekehitystä ja -konsepteja. Uutuuksia kehitetään jatkossa konsernin koko Baltian verkoston tarpeisiin.

”Uusi leipomo ja jakelukeskus tarjoavat parhaat mahdolliset edellytykset onnistua Liettuan ja Baltian markkinoilla myös tulevaisuudessa”, kertoo Vaasan & Vaasan -konsernin toimitusjohtaja Kalle Tanhuanpää.

Vilniaus Duonan uusi leipomo ja jakelukeskus Vilnassa ovat Baltian edistyksellisimmät. Uusia tuotteita ja konsepteja voidaan nyt tarjota asiakkaille koko Baltian alueella. Uusimpiin teknologisiin innovaatioihin ja tuotekonsepteihin keskittymällä tähdätään koko Baltian leipämarkkinoiden uudistamiseen. Tuotteilla vastataan kuluttajien tarpeisiin sekä terveellisen ruokavalion ja elintapojen trendiin, nautintoja unohtamatta.

”Olemme ylpeitä Vilnan uudesta leipomosta ja jakelukeskuksesta. Liettuan markkinajohtajana haluamme tarjota asiakkaillemme vain parhaita tuotteita ja leipämerkkejä. Uskomme, että nyt on oikea aika uudistaa Baltian leipämarkkinoita, kehittää sitä pitkäjänteisesti sekä tarjota asiakkaille todellisia uutuuksia", kertoo Vilniaus Duonan toimitusjohtaja Rita Ramanauskienè.

Liettuassa on modernisoitu myös yhtiön Panevezyksessä sijaitseva leipomo ja jakelukeskus. Projektin kokonaisinvestointi oli lähes 10 miljoonaa euroa. Molemmat uudet leipomot palvelevat jatkossa jakelukeskuksineen tehokkaasti kaikkia baltialaisia asiakkaita Liettuassa sekä koko Baltian markkina-alueella.

Vaasan & Vaasan -konserniin kuuluvat Suomessa Vaasan & Vaasan Oy, AS Leibur Virossa, A/S Hanzas Maiznicas Latviassa, UAB Vilniaus Duona Liettuassa, Nordic Bake Off AB Ruotsissa ja Culinor AS Norjassa. Baltian tytäryhtiöt ovat kunkin maansa markkinajohtajia ja Nordic Bake Off AB Ruotsin toiseksi suurin pakasteleivontayritys. Konsernin liikevaihto vuonna 2007 oli noin 363 miljoonaa euroa ja henkilöstöä oli noin 3 300. Baltian suurin leipomo, Vilniaus Duona, on selkeä markkinajohtaja Liettuassa. Yrityksellä on kaksi leipomoa Vilnassa ja yksi Panevezyksessä. Vilniaus Duonan liikevaihto vuonna 2007 oli 27,6 miljoonaa euroa ja henkilöstöä 650.

Kalle Tanhuanpää, Toimitusjohtaja, Vaasan & Vaasan -konserni
Puh. 020 446 2003, sähköposti: kalle.tanhuanpaa@vaasan.com