Vaasan & Vaasan Oy investoi rieskan tuotantoon Lapissa

Vaasan & Vaasan Oy on tehnyt Rovaniemen leipomoon mittavan 800 000 euron investoinnin, jolla nostetaan rieskan tuotantolinjan kapasiteettia. Investoinnilla vastataan syyskuussa 2006 valtakunnallisille markkinoille tulleen VAASAN Lapin rieskan suuren kysyntään. Kuluttajien suosioon nousseet VAASAN Lapin rieskat ovat tänä päivänä rieskojen markkinajohtajia 30 prosentin markkinaosuudella.

– Vaasan & Vaasan Oy haluaa panostaa Rovaniemen leipomon toiminnan kehittämiseen sekä vaalia Lapin leipäperinteitä. Tällä merkittävällä investoinnilla yhtiö varmistaa, että leivomme jatkossakin lähellä lappilaisia kuluttajia, Vaasan & Vaasan Oy:n Suomen liiketoiminnan johtaja Vesa Moisio sanoo.

Investoinnilla jälkeen linjan tuotantokapasiteetti kaksinkertaistui.
– Investoinnin ansiosta voimme vastata VAASAN Lapin rieskan kasvavaan kysyntään sekä jatkossa kehittää markkinoille uusia rieskatuotteita, Moisio kertoo.

Rovaniemen leipomo vahva paikallinen toimija

Rovaniemen leipomo on ollut jo yli 30 vuoden ajan yksi alueen merkittävistä työllistäjistä sekä lappilaisen rieskaperinteen taitaja. Tänä päivänä Vaasan & Vaasan Oy:n leipomo on toimialallaan Lapin suurin tuotantoyksikkö. Leipomolla työskentelee noin 60 vakituista ja 40 osa-aikaista työntekijää.

Vuositasolla leipomo tuottaa noin kolme miljoonaa kiloa leipää ja sen myynnin arvo on noin kahdeksan miljoonaa euroa. Rovaniemeltä toimitetaan leipomotuotteita lähes koko Lapin läänin alueelle kuutena päivänä viikossa, ja sen valikoimaan kuuluu noin 120 eri tuotenimikettä. Vaasan & Vaasan Oy on Pohjois-Suomessa selvä markkinajohtaja noin 32 prosentin markkinaosuudella.

Aidot VAASAN Lapin rieskat saavuttaneet valtakunnallisesti huippusuosion

Aidot VAASAN Lapin rieskat valmistetaan lappilaista leipäperinnettä ja makutottumuksia kunnioittaen. Niiden suosio on kasvanut valtakunnallisesta lanseerauksesta lähtien sadalla prosentilla, ja tähän päivään mennessä Lapin rieskoja on myyty jo yli viisi miljoonaa rieskapakkausta. VAASAN Lapin rieskat ovatkin nousseet vuodessa rieskojen markkinajohtajaksi noin 30 prosentin markkinaosuudella*.

VAASAN Lapin rieskat kuljetetaan tuoreena Rovaniemen leipomolta kaikkialle Suomeen. Ne ovat hyvä esimerkki perinteikkäästä, paikallisesta tuotteesta, josta on kasvanut valtakunnallinen menestysleipä ja koko kansan herkku. Vanha leipäperinne on sekoittunut ruokamaailman uusiin tuuliin.

*Lähde: ACNielsen liukuva ½ vuotta 8/2007

Lisätietoja
Vesa Moisio, johtaja, Vaasan & Vaasan Oy, puh. 0204 46 2008 tai 040-5006774 Sähköposti: vesa.moisio@vaasan.com