Vaasan & Vaasan Oy:n Kuusankosken leipomo täyttää viisi vuotta

Vaasan & Vaasan Oy:n toiseksi suurin leipomo Kuusankoskella viettää tänä kesänä viisivuotisjuhliaan. Kuusankosken nykyaikaisessa leipomossa leivotaan suomalaisten suosikkileipiä kuluttajia lähellä.

Vaasan & Vaasan Oy:llä on pitkät leivonnan perinteet Kaakkois-Suomessa. Yhtiön Kuusankosken leipomossa on leivottu tuoretta leipää nyt viiden vuoden ajan. Vuonna 2002 valmistunut tuotantolaitos rakennettiin aikanaan Suomen ympäristöystävällisimmäksi leipomoksi.

Kuusankosken leipomo on alueellaan merkittävä paikallinen toimija. Leipomo työllistää noin 150 henkilöä, joista suurin osa työskentelee tuotannossa. Lisäksi Vaasan & Vaasan Oy:n asiakaspalveluun liittyvät valtakunnalliset toiminnot on keskitetty Kuusankoskelle: asiakas- ja kuluttajapalvelukeskukset toimivat leipomon yhteydessä.

”Vaasan & Vaasan Oy aina ollut vahva alueellinen toimija Suomessa. Meille on tärkeää, että tuotteet leivotaan kuluttajaa lähellä. Haluamme myös vaalia monipuolista, suomalaista leipäkulttuuria, mikä edellyttää paikallista osaamista ja vahvaa ammattitaitoa”, Vaasan & Vaasan Oy:n kenttäjohtaja Alpo Huotari sanoo.

Tuoretta leipää lähellä kuluttajaa

Viiden vuoden aikana Kuusankosken leipomon tuotanto on kasvanut tasaisesti. Yksikön valikoimaan kuuluu noin 130 VAASAN -tuotenimikettä ja vuositasolla se tuottaa kolmella tuotantolinjallaan lähes 7,5 miljoonaa kiloa leipomotuotteita. Leipomossa leivotaan muiden muassa yhteensä 30 000
VAASAN RUISPALAT -leipää tunnissa.

Vaasan & Vaasan Oy on Kaakkois-Suomen alueella selvä markkinajohtaja yli 30 prosentin markkinaosuudella. Leipomon päämarkkina-aluetta ovat Kymenlaakson lisäksi Mikkelin ja Lahden seudut. Tuoretta leipää leipomosta lähtee 300 asiakkaalle, noin 15 000 leipälaatikkoa päivässä.

“Kuusankosken leipomo on yksi Vaasan & Vaasan Oy:n uusimmista leipomoista. Nykyaikaiset tuotantolinjat takaavat tuotannon tehokkuuden, korkean tuotelaadun ja monipuolisen tuotevalikoiman”, kertoo Vaasan & Vaasan Oy:n tuotantopäällikkö Keijo Ylönen.

Leipomon tulevaisuus valoisa

Elokuun aikana Vaasan & Vaasan Oy:n kotimaan palvelutoimintoja keskitetään entisestään Kuusankoskelle, johon muodostetaan uusi palvelukeskus. Lopulliset päätökset palvelukeskuksen toiminnasta ja laajuudesta tehdään elokuun aikana ja toimintaa laajennetaan vuoden 2007 loppuun mennessä. Mahdollista on, että Kuusankoskelle syntyy myös uusia työpaikkoja laajennuksen myötä.

Alpo Huotari, kenttäjohtaja, Vaasan & Vaasan Oy, Puh. 0400 415 111, sähköposti: alpo.huotari@vaasan.com
Keijo Ylönen, Tuotantopäällikkö, Vaasan & Vaasan Oy, Puh. 020 446 3517, sähköposti: keijo.ylonen@vaasan.com