Vaasan & Vaasan Oy:n Tampereen leipomo 110 vuotta

Vaasan & Vaasan Oy:lla on pitkät leivonnan perinteet Pirkanmaalla. Yhtiön Tampereen leipomon juuret ulottuvat vuoteen 1897, josta lähtien siellä on leivottu ammattitaidolla tuoretta leipää pirkanmaalaisille kuluttajille. Tänä päivänä Vaasan & Vaasan Oy:n Tampereen leipomossa leivotaan lähes kuusi miljoonaa kiloa suomalaisten suosikkileipiä vuodessa.

Lydia ja Kalle Jussila perustivat Jussilan leipomon* 110 vuotta sitten Tampereen Kyttälään. Se on ollut kautta aikojen yksi alueen merkittävimmistä leipomoista. Vaasan & Vaasan Oy:n osaksi leipomo siirtyi yritysjärjestelyjen myötä 1990-luvulla. Tänä päivänä se on paitsi yhtiön vanhin, mutta myös yksi sen suurimpia leipomoita.

Nimekkäässä Jussilan leipomossa työskenteli enimmillään 135 työntekijää. Nykyisin
Vaasan & Vaasan Oy:n Tampereen leipomo työllistää suoraan noin 100 vakituista ja välillisesti 40 henkilöä. Tampereen leipomo on myös pirkanmaalaisen leipäperinteen taitaja. Esimerkiksi paikallisille markkinoille tarkoitettua, kokonaista, halkaistua VAASAN Ruisleipää on leivottu leipomossa jo 50 vuoden ajan.

”Vaasan & Vaasan Oy on aina ollut valtakunnallisesti vahva alueellinen toimija, sekä myös alueellisesti merkittävä leipomoalan tekijä Suomessa. Meille on tärkeää, että tuotteemme leivotaan lähellä kuluttajia. Haluamme myös vaalia monipuolista, suomalaista leipäkulttuuria, mikä edellyttää paikallista osaamista ja vahvaa ammattitaitoa”, sanoo Vaasan & Vaasan Oy:n kotimaan liiketoiminnasta vastaava johtaja Vesa Moisio.

Tuoretta leipää lähellä kuluttajaa

Jussilan leipomossa leivottiin aikanaan ruisleipää, hiivaleipää ja vehnäleipää. Nykyisin
Vaasan & Vaasan Oy:n Tampereen leipomon valikoimaan kuuluu noin 110 tuotenimikettä.

Vuosikymmenten aikana Tampereen leipomon tuotanto on kasvanut tasaisesti. Tänä päivänä suomalaisten suosikkileipiä leivotaan Vaasan & Vaasan Oy:n Tampereen leipomossa lähes kuusi miljoonaa kiloa vuodessa. Esimerkiksi Suomen suosituinta leipää, VAASAN RUISPALAT -palaleipiä siellä leivotaan yhteensä noin 35 miljoonaa kappaletta vuodessa. Muita meneviä tuotteita ovat muiden muassa VAASAN Ruissydän, VAASAN Tosirukiinen ja VAASAN Juustosämpylät.

Tänä syksynä Vaasan & Vaasan Oy uudisti leipämarkkinoita tuomalla ensimmäisenä Suomessa valtakunnallisille markkinoille uudet, sataprosenttisesti täysjyvävehnästä leivotut leivät. Nämä VAASAN TÄYSHYVÄT 100% täysjyvävehnä -leivät ovat saavuttaneet lyhyessä ajassa suuren suosion ja jo noin 20 prosentin markkinaosuuden viipaloiduista sekaleivistä.

"Meillä on erittäin innostuneita ja ammattitaitoisia työntekijöitä. Olemme erittäin ylpeitä tuotteistamme, jotka motivoivat meitä päivittäin leipomaan pirkanmaalaisille maistuvia leipiä", kertoo Vaasan & Vaasan Oy:n Tampereen leipomon tuotantopäällikkö Markku Mäkinen.

Lisätietoja: Johtaja Vesa Moisio, Vaasan & Vaasan Oy, puh. 040-5006774, vesa.moisio@vaasan.com
* Lähde: Leipä ja sen tekijät, Pirkanmaan Leipomo ry.