• Vaasan Oy/

VAASAN kehitti leivän, joka on kuin vaalea leipä, mutta silti valmistettu täysin rukiista

VAASAN tuo markkinoille leivän, jossa ensimmäistä kertaa yhdistyvät 100-prosenttinen rukiisuus sekä vaalean leivän pehmeys ja kuohkeus. Vastaavanlaista pehmeää ja kuohkeaa ruisleipää, joka on täysin rukiista valmistettu, ei ole ollut aiemmin markkinoilla.

Täysin rukiista leivottu ruisleipä mielletään perinteisesti tiiviiksi, tummaksi leiväksi. VAASAN TaikaRuis 100 % -leivät muuttavat tämän käsityksen. VAASAN TaikaRuis 100 % -ruisleivissä rukiin osuus laskettuna viljaraaka-aineiden määrästä on 100 prosenttia, ja silti se on ominaisuuksiltaan vaalea, pehmeä ja kuohkea leipä. Uudenlaiset ruisleivät perustuvat VAASAN-tutkimuksen ja tuotekehityksen monivuotiseen työhön. Sen tuloksena on onnistuttu kehittämään uudenlainen leivontatapa, joka yhdistää vehnä- ja ruisleivonnan osaamista. VAASAN TaikaRuis 100 % -leipien valmistuksessa ei käytetä perinteistä ruistaikinan hapattamismenetelmää. Leivän vilja on samaa ruista, jota käytetään tummassa ruisleivässä. ”VAASAN on ruistuotteiden ja -teknologian uranuurtaja. Teemme pitkäjänteisesti tutkimus- ja tuotekehitystyötä ja siihen perustuen tuomme merkittäviä uutuuksia markkinoille. Ja VAASAN TaikaRuis 100 % on tosiaankin merkittävä, mistä kertoo kuluttajilta ja kaupalta jo etukäteen saamamme erittäin innostunut vastaanotto. Voidaan puhua jopa vuosikymmenen innovatiivisimmasta leipäuutuudesta”, sanoo markkinointijohtaja Miika Helenius. VAASAN TaikaRuis 100 % -leipää on saatavana sekä sämpylöinä että viipaleina. Molemmat ovat runsaskuituisia (sämpylöissä kuitua 8,8 g/100 g, viipaleissa 8,6 g/ 100 g). Kuluttajatutkimusten mukaan uutuus herättää mielenkiintoa erityisesti terveystietoisissa kuluttajissa sekä lapsiperheissä. Koska leivät eivät ole happamia, ne soveltuvat erityisen hyvin myös niille, jotka haluavat välttää happamia elintarvikkeita. VAASAN TaikaRuis 100 % -leipiä on saatavilla 4. tammikuuta alkaen hyvin varustetuista elintarvikemyymälöistä kautta maan. Lisätietoja www.taikaruis.fi. Lisätietoja: Miika Helenius markkinointijohtaja VAASAN Oy puh. 020 446 2041 miika.helenius@vaasan.com