Vaasan mullisti tuoreleivän toimituksen ja leikkaa leipähävikkiään kolmanneksella

Aiemmin ylileivonnasta hävikkiin menneet leivät pääsevät nyt kaupan hyllylle

Vaasan uudisti leipiensä toimitukset kauppoihin laajentaen niitä myös leivontapäivää seuraavalle päivälle. Toimitustavan muuttaminen leikkaa Vaasanin leipomoissa syntyvästä hävikistä jopa kolmanneksen pois. Merkittävä vastuullisuusteko on myös liiketoiminnallisesti järkevä muutos.

Vaasan on jo pitkään tehnyt töitä pienentääkseen tuotannossaan syntyvää hävikkiä, ja edistysaskelia on otettu pitkin matkaa, mutta harvoin näin suurta harppausta kerralla. Tuoreleivän tuotannossa hävikkiä on perinteisesti pitänyt yllä ennustamisen vaikeus: Tuoretta pakattua leipää leivotaan lähes tauotta, ja leivottavat määrät on pakko päättää ennen kuin kauppojen tilaukset tulevat sisään. Pakattua leipää on perinteisesti toimitettu kauppoihin vain leivontapäivänä, ja ylijäävät leivät on luokiteltu hävikiksi. Leivän menekkiä on ollut mahdoton ennustaa niin tarkasti, ettei ylileivontana syntyvää hävikkiä tulisi lainkaan.

Tuotekehityksen edistysaskelien ansiosta Vaasan on onnistunut mullistamaan vanhan toimitusmallin, ja nyt aiemmin hävikiksi luokitellut, ylileivontana syntyneet leivät pääsevät myös kauppojen hyllyille. Joulukuusta lähtien Vaasan on alkanut toimittaa leipää kauppoihin myös leivontapäivän jälkeisenä päivänä. Ensin uutta toimitustapaa pilotoitiin Vaasan Kauratyynyillä, helmikuussa mukaan tuli 9 tuotetta lisää, ja 1. kesäkuuta alkaen mukana on jo vajaa 30 tuotetta.

”Välillä vaaditaan vähän rohkeutta, että puretaan tuttuja käytäntöjä ja mietitään yhdessä uusia, kestävämpiä ratkaisuja. Uudesta toimitusmallista on kiittäminen upeaa tuotekehitystyötämme, jonka ansiosta leipämme säilyttävät tuoreutensa aiempaa pidempään”, Vaasanin liiketoimintajohtaja Minna Cousins kiittelee.

Muutoksen mahdollisti pidempään säilyvä tuoreus

Vaasanin tuotekehitystiimi on parannellut reseptejä ja kehittänyt leivontaprosesseja niin, että suomalaisten suosikkileivät säilyvät pidempään tuoreina ja mehevinä – ilman säilöntä- ja lisäaineita. Parannetun tuoreuden ja säilyvyyden ansiosta vastaleivottua leipää voi toimittaa leipomolta kauppoihin myös leivontapäivän jälkeisenä päivänä, ja kuluttajat saavat leipänsä yhtä tuoreena kuin aina ennenkin.

”Pidempään säilyvän tuoreuden ansiosta muutos oli mahdollista viedä läpi ja kaupan edustajat olivat ylpeinä mukana vastuullisemman toimintamallin käyttöönotossa. Toimitustapamme mullistaminen on priimaesimerkki vastuullisuusteosta, joka myös tehostaa edelleen omaa toimintaamme”, Minna Cousins huomauttaa.

Vaasanin tähtäimessä on saada koko pakattu tuoreleipävalikoima hävikkiä säästävän toimitustavan piiriin.

Anni Pyykkö, viestintäpäällikkö, Vaasan Oy
826 8254, anni.pyykko@vaasan.com

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 520 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä neljässä leipomossa eri puolilla maata, rikkaan suomalaisen leipäkulttuurin edistämiseksi. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat ja Vaasan Kauratyynyt. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. vaasan.fi