• Vaasan Oy/

VAASAN Oy:n Näkkileivät ja hapankorput -liiketoimintaa koskevat yt-neuvottelut ovat päättyneet

VAASAN Oy:n 7.9.2009 alkaneet Näkkileivät ja hapankorput -liiketoimintaa koskevat yt-neuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelut koskivat Kotkan tehtaan Näkkileivät ja hapankorput -liiketoiminnan henkilöstöä. Yt-neuvotteluiden perusteena oli toiminnan sopeuttaminen vallitsevaan markkinatilanteeseen.

– Näkkileivät ja hapankorput -liiketoiminta-alueella on ollut todettavissa selvää myyntivolyymien laskua, mikä johtuu erityisesti Itä-Euroopan alueen viennin vähentymisestä. Myös valuuttakurssien kehitys on ollut epäsuotuisaa monilla vientimarkkinoillamme. Näköpiirissämme ei ole, että tilanne myyntivolyymien osalta merkittävästi parantuisi lähitulevaisuudessa, toteaa Näkkileivät ja hapankorput -liiketoiminta-alueen johtaja Juri Jolkkonen. Yt-neuvottelujen päätöksenä VAASAN Oy supistaa näkkileipä- ja hapankorpputuotantoaan vuorojärjestelmämuutoksilla ja tuotannon seisauttamisilla ylikapasiteetin purkamiseksi. Muutoksilla on henkilöstövaikutuksia, jotka johtavat muutoksiin työtehtävissä ja työajoissa sekä lomautuksiin ja irtisanomisiin. Tuotannollisista ja taloudellisista syistä tapahtuvat irtisanomiset kohdistuvat yhteensä enintään noin 45 työntekijään ja lomautukset koko henkilöstöön. Irtisanottavien lopulliset määrät tarkentuvat vasta, kun VAASAN Oy:n avoimena olevat työpaikat on täytetty. Lomautukset ja irtisanomiset toteutetaan joulukuuhun 2010 mennessä. Kotkan tehtaan Näkkileivät ja hapankorput -liiketoiminnassa työskentelee 194 henkilöä. Lisätietoja: Juri Jolkkonen, johtaja VAASAN Oy, Näkkileivät ja hapankorput –liiketoiminta-alue Puh. 020 446 2025 tai 050 372 6871 sähköposti: juri.jolkkonen@vaasan.com