Alvar Aalto -säätiö ja Google esittelevät Aallon arkkitehtuuria kansainväliselle yleisölle

Alvar Aalto -säätiö ja Google yhdistivät voimansa kootakseen kattavan otoksen tunnetun suomalaisen arkkitehdin ja suunnittelijan töitä verkkoon kansainvälisen yleisön saataville. Virtuaalikokoelmien avulla yleisö voi tutustua Aallon suunnittelemiin rakennuksiin ja oppia lisää hänen töistään. Osana kokoelmia myös Googlen Haminan palvelinkeskus.

Monet Alvar Aallon tunnetuimmista rakennuksista sijaitsevat satojen kilometrien päässä toisistaan ja niihin tutustuakseen on taitettava pitkiä välimatkoja. Nyt julkaistavaan virtuaalikokoelmaan kuvattiin Googlen Street View -tekniikkaa käyttäen joukko Aallon tärkeimpiä mestariteoksia eri puolelta Suomea. Mukana ovat muun muassa Säynätsalon kunnantalo arkkitehdin kotikaupungista Jyväskylästä, Kolmen Ristin Kirkko Imatralta, Aallon oma ateljee Helsingin Munkkiniemestä sekä tietysti Kulttuuritalo ja Finlandia-talo.

Rakennusten lisäksi julkaistaan kaksi kuratoitua näyttelyä jotka hyödyntävät Googlen Cultural Institute -palvelua. Ensimmäinen niistä keskittyy Aallon kuuluisaan kolmijalkaiseen jakkara 60:een. Malli perustuu yhteen suunnittelijan tärkeimmistä innovaatioista, uudenlaiseen tapaan taivuttaa puuta orgaanisten muotojen aikaansaamiseksi. Jakkara suunniteltiin vuonna 1933 ja sitä käytettiin ensimmäistä kertaa kahdessa Aallon varhaisessa rakennuksessa, Paimion parantolassa ja Viipurin kirjastossa, ennen kuin siitä tuli modernististen huonekalujen ikoni tavallisten ihmisten koteihin.

Toinen näyttelyistä kuvaa Aallon suunnitteleman Viipurin kirjaston restaurointityötä. Rakennusta pidettiin heti valmistuttuaan modernismin mestariteoksena. Se sekä pehmensi että inhimillisti saksalaisen Bauhausin kovia kulmia uudenlaiseen, orgaanisempaan tyyliin vaihtaen teräksen puuhun ja luoden näin lämpimän ja kotoisan ilmapiirin kirjaston lukusaliin. Kirjasto selvisi toisesta maailmansodasta mutta rapistui kahden vuosikymmenen tyhjillään olon aikana. Restaurointi valmistui vuonna 2013.

Google on rakentanut yhden suurimmista palvelinkeskuksistaan Suomeen, Haminan Summaan. Alunperin paperitehtaana toiminut teollisuusrakennus on Aallon suunnittelema. Google osti tehdasalueen vuonna 2007, muunsi ja laajensi sitä uuteen käyttötarkoitukseen sopivaksi käyttäen työhön lähes miljardi euroa ja satoja miestyövuosia ja samalla kunnosti Aallon suunnitteleman tehdashallin. Haminan palvelinkeskuksesta on kuvattu materiaalia tänään julkaistavaan kokoelmaan. Toisena esimerkkinä kokoelmasta löytyy Alvar Aallon teollisen yhdyskuntasuunnittelun kohde, tehtaanjohtajan talo Kantola Kotkan Sunilassa. Kantola on Stora Enson ja Kotkan kaupungin yhteisomistuksessa. Sunilan asuinalue on Alvar Aallon tuotannon laajin yhtenäinen asuinalue.

“Aalto-tiedon jakaminen ja yleisöjen kokonaisvaltainen huomioiminen ovat toimintamme perusedellytyksiä. Yhteistyö on Alvar Aalto -säätiölle merkittävä askel kohti parempaa saavutettavuutta ja näkyvyyttä, myös Suomen rajojen ulkopuolella”, sanoo Alvar Aalto -säätiön johtaja Tommi Lindh.

“Olemme sitoutuneet Suomeen investoimalla satoja miljoonia euroja Haminan palvelinkeskukseemme ja luomalla satoja työpaikkoja alueelle. Haluamme myös edistää internetin käyttöä eri tavoin ja tässä projektissa halusimme auttaa yhdessä Aalto-säätiön kanssa kansainvälistä yleisöä tutustumaan paremmin maan tunnetuimpaan arkkitehtiin ja suunnittelijaan”, kertoo Googlen yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja William Echikson.

“Haminan hylätyn paperitehtaan muuntaminen palvelinkeskukseksi symboloi hyvin sitä mikä ajaa taloudellista kehitystä tällä hetkellä. Olemme samaan aikaan iloisia siitä, että Google pyrkii säilyttämään rakennuksen ainutlaatuisen arkkitehtuurisen perinnön. Kulttuurisisällöt, tapahtumat ja investointi sähköisiin palveluihin luovat myös matkailun kasvua“, sanoo Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy:n tuottaja Noora Kiili.

Aallon Street View -tekniikalla kuvattuihin rakennuksiin voi tehdä virtuaalivierailun osoitteessa https://www.google.com/maps/views/streetview/alvar-aalto-architecture?gl=fi

Lisätietoja Googlen Cultural Institutesta (englanniksi): https://www.google.com/culturalinstitute/about/

Alvar Aalto -säätiön johtaja Tommi Lindh,
tommi.lindh(a)alvaraalto.fi