GOOGLE INVESTOI 150 MILJOONAA EUROA HAMINAN PALVELINKESKUKSEN LAAJENTAMISEEN

Google toivotti Tasavallan presidentti Niinistön tervetulleeksi Haminan palvelinkeskukseen ja kertoi 150 miljoonan euron laajennusinvestoinnista

Google kertoi tänään järjestämässään lehdistötilaisuudessa Haminan palvelinkeskuksen toisen vaiheen rakennustöiden alkamisesta. Mukana lehdistötilaisuudessa oli myös Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Laajennustyöt kaksinkertaistavat nykyisen, syyskuussa 2011 toimintansa käynnistäneen palvelinkeskuksen koon. Vastatakseen palveluidensa maailmanlaajuiseen kysyntään Google suunnittelee investoivansa 150 miljoonaa euroa alueella sijaitsevan aiemmin paperitehtaana toimineen toisen hallin muutostöihin.

Muutostöiden odotetaan kestävän noin 18 kuukautta ja ne tuovat työtä parhaimmillaan noin 500 insinöörille ja rakennustyöntekijälle, joista suurin osa tulee olemaan suomalaisia. Töihin sisältyy Alvar Aallon suunnitteleman rakennuksen julkisivun restaurointi. Rakennuksen sisällä tehtävä remontti on vastaavanlainen kuin palvelinkeskuksen ensimmäisessä vaiheessa tehty. Toinen palvelinhalli hyödyntää Googlen olemassaolevaa merivesijäähdytysjärjestelmää, joka tekee palvelinkeskuksesta jo nyt yhden maailman energiatehokkaimmista.

Kun palvelinkeskuksen toinen vaihe otetaan käyttöön, Google arvioi sen tuovan työtä noin 25 uudelle työntekijälle, täysipäiväiset työntekijät ja alihankkijat mukaan lukien. Tällä hetkellä palvelinkeskus työllistää noin 90 henkilöä sisältäen täysipäiväiset työntekijät sekä alihankkijat. Keskuksessa työskentelee insinöörejä, teknistä henkilökuntaa sekä turvallisuudesta, cateringistä, sekä rakennuksen ja alueen ylläpidosta vastaavia henkilöitä.

“Internetistä on tullut kiinteä osa yhteiskuntaamme, ja liiketoiminnan siirtyessä verkkoon, tärkeä talouskasvua ja työllisyyttä lisäävä tekijä”, sanoo Googlen palvelinkeskuspäällikkö Dieter Kern. “Olemme investoimassa 150 miljoonaa euroa lisää laajentaaksemme Haminan palvelinkeskusta, joka jo nyt kuuluu luokkansa energiatehokkaimpiin maailmassa. Lisäämme kapasiteettiamme, jotta voimme toimittaa nopeasti toimivia ja helppokäyttöisiä palveluita joita käyttäjät Googlelta odottavat.”

Lisätietoja Googlen palvelinkeskuksista ja kestävän kehityksen hankkeista voi lukea osoitteissa http://www.google.com/about/datacenters ja http://www.google.com/green.

Taustatietoa toimittajille

Google osti maaliskuussa 2009 Summan paperitehtaan suomalaiselta paperinvalmistajalta Stora Ensolta, ja kertoi suunnitelmistaan muuttaa 60-vuotias paperitehdas palvelinkeskukseksi investoimalla 200 miljoonan euroa.

Palvelinkeskuksen ensimmäinen vaihe otettiin käyttöön syyskuussa 2011 ja se palvelee Googlen käyttäjiä Euroopassa ja muualla maailmassa. Haminan palvelinkeskus on yksi kehittyneimmistä ja tehokkaimmista Googlen keskusten joukossa. Sen teknisesti edistynyt jäähdytysjärjestelmä, joka käyttää Suomenlahden merivettä, vähentää energiankulutusta ja on ensimmäinen laatuaan maailmassa.

Rakennustyöt ensimmäisen hallin muuntamiseksi paperitehtaasta palvelinkeskukseksi kestivät hieman yli 18 kuukautta. Yli 2000 ihmistä 50 yrityksestä - suurin osa heistä suomalaisia ja moni lähiseudulta - työskenteli projektin parissa.

Palvelinkeskuksen käynnistymisen jälkeen Google on työllistänyt yli 90 henkeä sekä täysipäiväisinä työntekijöinä että alihankkijoina. Keskuksessa on töitä tietokoneteknikoille, HVAC-insinööreille, rakennusten ja alueen ylläpitohenkilökunnalle, catering-henkilökunnalle sekä turvallisuudesta vastaavalle henkilökunnalle.

Enemmistö työntekijöistä on suomalaisia ja suurin osa asuu lähialueella. Palvelinkeskuksen kapasiteetin kasvaessa Google pyrkii palkkaamaan mahdollisimman paljon uusia työntekijöitään lähialueelta.

Lisätietoja Googlen Haminan palvelinkeskuksesta sekä Googlen palvelinkeskusten energiatehokkuudesta voi lukea osoitteessa www.google.com/about/datacenters.

Timo Nurmi, Vaikutustoimisto Freud Oy
timo.nurmi@freud.fi