Google ryhtyy käyttämään ruotsalaista tuulivoimaa Suomen palvelinkeskuksessaan

Google ostaa 10 vuoden ajan uusiutuvaa energiaa sopimuksella pohjoismaisen tuulipuistokehittäjän O2:n ja saksalaisen vakuutusyhtiö Allianzin kanssa.

Google ja O2, johtava pohjoismainen tuulipuistojen kehittäjä ja operoija, ovat tänään kertoneet Googlen ostavan Övertorneån ja Pajalan kuntien alueelle Maevaaraan Pohjois-Ruotsiin rakennettavan uuden tuulipuiston koko sähköntuotannon seuraavan kymmenen vuoden ajan. Energian ostosopimus (power purchase agreement, PPA) mahdollistaa sen että Google, joka on jo tällä hetkellä hiilineutraali yhtiö, voi käyttää Haminan palvelinkeskustaan uusiutuvalla energialla.

Googlen ostosopimuksen ansiosta O2 on varmistanut sataprosenttisen rahoituksen tuulipuiston rakennustöille Saksalaiselta vakuutusyhtiö Allianzilta. Kahdenkymmenen neljän turbiinin, yhteensä 72 megawatin projektin suunnittelu on jo tehty ja luvat kunnossa, rakennustyöt alkavat tulevina kuukausina. Tuulipuiston ollessa täydessä tuotantovalmiudessa vuoden 2015 alussa, puiston omistus siirtyy Allianzille. Tämän jälkeen O2 jatkaa puiston kaupallista ja teknistä johtamista Maevaarassa erillisellä sopimuksella.

Sopimus hyödyntää Euroopan yhdentyviä sähkömarkkinoita, ja erityisesti Skandinavian yhteistä sähkömarkkina- ja verkkojärjestelmää Nord Poolia. Sen ansiosta Google voi ostaa tuulipuiston sähkön tuotannon Ruotsissa Guarantee of Origin -järjestelmän mukaan sertifioituna ja kuluttaa saman määrän sähköä palvelinkeskuksessaan Suomessa.

“Hiilineutraalina yhtiönä etsimme jatkuvasti uusia tapoja lisätä uusiutuvan energian käyttöä”, sanoo Urs Hoelzle, Googlen teknisestä infrastruktuurista vastaava Senior Vice-President. “Tämä pitkäaikainen sopimus mahdollistaa sen, että voimme käyttää suomalaista palvelinkeskustamme puhtaalla energialla ja samaan aikaan lisätä tuulivoimakapasiteettia eurooppalaiseen sähköverkkoon. Sopimus on Googlen neljäs maailmanlaajuisesti.”

“Googlen päätös ostaa koko Maevaaran tuulipuiston tuotantokapasiteetti suomalaiselle palvelinkeskukselleen oli avaintekijä päätöksessämme investoida hankkeeseen”, sanoo Allianz Capital Partnersin uusiutuvan energian johtaja David Jones. “Maevaara on ensimmäinen uusiutuvan energian investointimme Ruotsissa. Projektin energianhankintasopimus tarjoaa meille mielenkiintoisen mallin kehittää tuulipuistoja tällä markkinalla.”

“Olemme tyytyväisiä voidessamme rakentaa jälleen uuden maalla sijaitsevan tuulipuiston, tällä kertaa Allianzille ja Googlelle”, sanoo O2:n toimitusjohtaja Johan Ihrfelt. “Tulemme käyttämään uusimman sukupolven 3 megawatin turbiineja, joiden avulla saamme suurimman hyödyn Maevaaran hyvistä tuuliolosuhteista.”

Löydät lisätietoja Googlen investoinneista uusiutuvaan energiaan osoitteesta http://www.google.com/green/energy/. Voit myös tehdä virtuaalikierroksen palvelinkeskuksissa osoitteessa http://www.google.com/about/datacenters/inside/index.html.

Google Inc.
Google on globaali teknologiajohtaja, joka keskittyy kehittämään tapoja joilla ihmiset ovat yhteydessä informaatioon. Googlen innovaatiot verkkohaussa ja mainonnassa ovat tehneet sen verkkosivusta yhden internetin arvokkaimmista, ja sen brändistä yhden tunnetuimmista kautta maailman. Lisätietoja osoitteessa www.google.com/about.html.

Allianz Capital Partners
Allianz Capital Partners on Allianz Groupin sisäinen vaihtoehtoisiin investointeihin keskittyvä investointiyhtiö 8,7 miljardin euron sijoituspääomalla. Allianz Capital Partnersilla on toimistot Münchenissä, Lontoossa, New Yorkissa ja Singaporessa. Allianz Capital Partners keskittyy (i) suoriin sijoituksiin yhtiöihin, projekteihin tai resursseihin jotka tarjoavat pitkäaikaista, ennustettavaa ja mieluiten inflaatiosuojattua kassavirtaa, (ii) uusiutuvan energian resursseihin kuten tuulipuistoihin ja aurinkopuistojärjestelmiin sekä (iii) epäsuoriin sijoituksiin pääomarahastoissa. Pitkän sijoitushorisontin ja houkuttelevan riski/tuottosuhteen ansiosta Allianz Capital Partnerin kattamat omaisuuslajit sopivat hyvin Allianz -vakuutusyhtiöiden tarpeisiin pitkän aikavälin sijoituksina. Lisätietoa osoitteessa www.allianzcapitalpartners.com

About O2
O2 on johtava suuren mittakaavan maa-alueille rakennettavien tuulivoimaloiden toimittaja Pohjoismaissa. Yhtiö kehittää, rakentaa, rahoittaa ja operoi tuulivoimaloita. Yhdessä kumppaniensa ja sijoittajiensa kasssa O2 ajaa kehitystä kohti kestävää tulevaisuutta. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Lisätietoa osoitteessa www.02.se