Joka kolmas suomalainen teki viimeisimmän ostoksensa verkossa

Verkon merkitys suomalaisten arjessa korostuu. Joka toinen suomalainen etsii verkosta tietoa ennen ostopäätöksen tekemistä. Joka kolmas suomalainen teki viimeisimmän ostoksensa verkossa. Muun muassa nämä selviävät Googlen teettämästä laajasta kansainvälisestä kuluttajakäyttäytymistä selvittävästä tutkimuksesta, Consumer Barometeristä.

Verkko-ostaminen ei ole enää kuriositeetti. Jopa kolmannes suomalaisista osti viimeisimmän ostoksensa verkosta (36 %). Esimerkiksi hotelleissa ja lennoissa luku on pitkälti yli 80 % ja matkapuhelimissa 36 %. Vaatteissa ja kengissäkin vastaava luku on jo 32 %.

Verkkoa käytetään laajasti myös tiedonhakuun. Yli puolet suomalaisista (55 %) käytti verkkoa vertailuun ja tutkimiseen ennen ostopäätöksen tekemistä.  TV-ostajien joukossa tämä luku on jo yli 65 % ja matkapuhelimissa jopa 71 %. Muissa pohjoismaissa tilanne on suunnilleen sama.

“Suomalaiset kuluttajat ovat pitkään olleet edistyksellisiä verkon käyttäjiä ja tämä tutkimus vahvistaa tämän tulkinnan”, sanoo Googlen maajohtaja Anni Ronkainen. “Viimeistään nyt suomalaisten yritysten on syytä havahtua siihen, että verkko- ja mobiilipalvelut ovat kanavia, joissa palvelun, valikoiman ja helppokäyttöisyyden on oltava kansainvälisellä tasolla.”

Alle 25-vuotiaista vain 15 prosenttia käyttää verkkoa ainoastaan tietokoneella. Älypuhelinta tämän ikäisistä käyttää 88 prosenttia. Koko väestöstä verkkoa selaa pelkällä tietokoneella 34 prosenttia. Älypuhelinta käyttää 57 prosenttia suomalaisista.

TNS toteutti Googlen toimeksiannosta kuluttajakäyttäytymistä selvittävän tutkimuksen 44 maassa, Suomi ja kaikki Pohjoismaat mukaan lukien. Maakohtainen vastaajamäärä eri maissa oli noin 3000 yli 16 vuotiasta henkilöä.

Koko aineistoon voi tutustua Googlen julkistamassa työkalussa www.consumerbarometer.com. Työkalu on kaikille avoin ja sen avulla voidaan tehdä vertailuja esimerkiksi eri maiden tai demografisten ryhmien välillä.

Timo Nurmi, timo.nurmi@zipipopfreud.fi, 050 3493597