Kummit kuittaa valtion tappioita Ministeri Rädyn verokikkailusta

Hyvinvointivaltion Kummit ry lahjoittaa valtiolle sosiaali- ja terveysministeri Laura Rädyn välttelemiä veroja. Koska ministerin kikkailun aiheuttaman verotappion määrä on epäselvä, Hyvinvointivaltion Kummit päätti lahjoittaa valtiolle 2100 euroa. Saman summan tienaavien, pienituloisten suomalaisten määrää ministeri on vähätellyt – joko tietämättömyyttään tai ylimielisyyttään.

Muovikassi täynnä viiden euron seteleitä

Aluksi rahat yritettiin viedä muovikassissa viiden euron seteleinä Uudenmaan verotoimistoon, mutta verottaja kieltäytyi vastaanottamasta summaa vedoten puuttuvaan ohjeistukseen. Hyvinvointivaltion Kummit hämmästelikin sitä, että verojen välttely on ilmeisen helppoa, mutta vapaaehtoisen lisäveron maksaminen on tehty vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi.

Myös Valtiokonttori kieltäytyi ottamasta vastaan muovikassillista rahaa, mutta antoi suoran tilinumeron valtion kassaan. Kummit on nyt tehnyt lahjoituksensa ja ainakin osa valtion tappiosta on kuitattu.
Hankkeeseensa Kummit saivat täsmälahjoituksen, jonka antaja ei halunnut pysyä tuntemattomana. ”Meille jäi Formaatti-Finlandia -palkinnosta sukan varteen, joten ajateltiin auttaa uhria”, kommentoi lahjoituksen tehneen Docventures-ohjelman ohjaaja Tunna Milonoff.

Suomalaiset maksavat mielellään veroja hyvistä palveluista

Hyvinvointivaltion Kummit ry haluaa kiinnittää lahjoituksellaan myös huomiota siihen, että Suomessa on jo toimiva lahjoitus- ja hyväntekeväisyysjärjestelmä: verotus.
”Se on demokraattisin, oikeudenmukaisin, avoimin ja parhaaseen asiantuntijatietoon perustuva järjestelmä, jonka alasajoon Rädyn kaltaiset puliveivarit ovat jo vuosia pyrkineet. Hyvinvointivaltion Kummit taistelee tätä politiikkaa vastaan”, muistuttaa Kummien vt. toiminnanjohtaja Riku Rantala.

Hyvinvointivaltion Kummit toivoo, että tulevaisuudessa yhteiskunnan heikko-osaisten asiaa ei jätetä tällaisten, omaa sädekehäänsä kiillottavien, liiketoimintaansa edistävien ja agendaansa ajavien lahjoittajien vastuulle – siis sellaisten, joita Hyvinvointivaltion Kummitkin ovat.

Parhaiten hyvinvointivaltio ylläpidetään sillä millä se on luotukin: tuloerojen tasaamiseen ja oikeudenmukaisuuteen tähtäävällä verotuksella. Tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista on valmis maksamaan enemmänkin veroja, jos siten pystytään ylläpitämään hyvinvointivaltion palvelut.

Hyvinvointivaltion Kummien toimintaan voi osallistua osoitteessa www.hyvinvointivaltionkummit.fi – samassa osoitteessa on myös kansalaisille ja iloisille veronmaksajille ohjeet omien lahjoitusten tekemiseen. Suunnitteilla on myös Kummien yritysjäsenyys, josta merkiksi saisi omaan yritykseensä pehmonalle-verokarhun respaan tai toimitusjohtajan hyllylle laitettavaksi.
Muutamassa tunnissa aamulla 3.9 Hyvinvointivaltion Kummeihin on liittynyt parituhatta ihmistä ja lahjoituksia on jo alkanut virrata Valtionkonttorin tilille!

Hyvinvointivaltion Kummit ry

Toiminnanjohtaja R.Rantala