Missä internet asuu? Kiertokäynti Googlen palvelinkeskuksissa

Vain hyvin pieni määrä ihmisiä on vieraillut Googlen palvelinkeskuksissa ja hyvästä syystä. Yhtiön tärkein tavoite on suojata niissä säilytettävää käyttäjien tietoa, siksi suojaamisen ja vartioinnin suhteen ollaan erittäin tarkkoja. Vaikka Google on kertonut palvelinkeskustensa toiminnasta ja energiankäytöstä verkkosivuillaan, kuvia sisätiloista ei ole koskaan aiemmin julkaistu.

Google on avannut sivuston Where the Internet lives (Internetin koti), joka esittelee palvelinkeskuksia lukuisin kuvin ja virtuaalikierroksin. Sivustolla on myös Haminan palvelinkeskuksesta toistakymmentä kuvaa. Sen toimintaa esitellään ihmisten ja tekniikan kautta. Googlen Pohjois-Carolinan palvelinkeskus esitellään myös Street View -virtuaalikierroksella ja videolla, jossa eri laitteita näytetään toiminnassa.

Google aloitti toimintansa neljätoista vuotta sitten yliopiston tutkimusprojektina. Tuolloin perustajat Larry ja Sergey käyttivät halpoja palvelimia Lego-palikoista kasatuissa telineissä. Yhtiö on kasvanut sen jälkeen ja julkaistu sivusto esittelee siitä parhaita paloja.

Sivusto on käännetty myös suomeksi ja siihen voi tutustua osoitteessa http://www.google.com/about/datacenters/gallery/#/. Suoraan Haminan esittelyyn pääsee osoitteessa http://www.google.com/intl/fi/about/datacenters/gallery/index.html#/locations/hamina.

Wired-lehden toimittaja ja Googlesta kirjan kirjoittanut Steven Levy tutustui projektin myötä palvelinkeskuksiin ensimmäisenä toimittajana koskaan ja haastatteli keskusten työntekijöitä. Levy vieraili myös Haminassa. Steven Levyn artikkeli löytyy osoitteesta http://www.wired.com/wiredenterprise/2012/10/ff-inside-google-data-center/.

Yhteystiedot:

Timo Nurmi, timo.nurmi@freud.fi, 050 3493597