Suomalaiselle BLStreamille 5,5 miljoonaa Itä-Eurooppalaiselta sijoitusrahastolta

LEHDISTÖTIEDOTE
1.2.2013

Suomalainen ohjelmistoyhtiö BLStream on saanut 5,5 miljoonan euron riskisijoituksen puolalaiselta Enteprise Investors -yhtiön riskisijoitusrahastolta. Yhtiö aikoo uuden rahoituksen turvin kehittää tarjoomaansa ja etsiä potentiaalisia ostokohteita. BLStream on suomalainen yhtiö, joka on erikoistunut mobiiliohjelmistojen, digitaalisten tuotteiden sekä monimuotoisten yritysratkaisuiden luomiseen. Enteprise Investors on yksi Keski- ja Itä-Euroopan suurimmista riskipääomasijoitusyhtiöistä alallaan.

Mobiiliohjelmistojen ja joustavien yritysratkaisuiden vahvan kysynnän myötä BLStream on kasvanut eksponentiaalisesti. Yhtiö teki vuonna 2011 10,5 miljoonaa euroa liikevaihtoa, 50% edellisvuotta enemmän.

“Mobiililaitteiden käyttö on kasvanut maailmanlaajuisesti valtavasti mikä on lisännyt yhtiömme kysyntää. Haemmekin nyt kasvua aggressiivisella asiakashankinnalla. Haluamme myös houkutella huippuosaajia yritysostojen kautta. Uskomme, että pystymme nopeuttamaan kasvuamme entisestään uuden kumppanimme pääoman turvin”, sanoo BLStreamin toimitusjohtaja Ludovic Gaude.

Riskisijoittaja odottaa, että yhtiö kaksinkertaistaa liiketoimintansa kolmen vuoden kuluessa. “Suurin osa työstämme on ohjelmisto- ja käyttöliittymäsuunnittelua, haemme kuitenkin myös orgaanista kasvua ylläpito- ja optimointipalveluista”, lisää Gaude.

Sijoituksen myötä rahasto omistaa 35% yhtiöstä. “On meiltä hieno saavutus, että saimme sijoituksen näin kokeneelta ja arvostetulta pääomasijoitusyhtiöltä. Olemme todiste siitä, että suomalaiset yritykset voivat olla houkuttelevia sijoituskohteita ulkomaisille riskisijoittajille ja eurooppalainen osaaminen pystyy tarjoamaan erittäin kilpailukykyisen pohjan globaalille liiketoiminnan kasvulle.”

BLStream pyrkii kasvattamaan toimintaansa myös Suomessa, sekä liiketoiminnan kasvun että mahdollisten yritysostojen kautta. “Suomessa on paljon alan huippuosaamista. Uskomme, että tulemme näkemään alalla keskittymistä jokusen vuoden sisällä. Haluamme olla aktiivisia toimijoita tässä kehityksessä. Pyrimme myös saamaan lisää asiakkaita. Olemme todistetusti kilpailukykyinen, sillä teemme jo nyt työtä huomattavien kotimaisten ja kansainvälisten yhtiöiden kanssa.”

Enterprise Venture Fund I (EVF) on riskisijoitusrahasto, jota hallinnoi puolalainen Enterprise Investors. EVF sijoittaa pieniin ja keskisuuriin kehittyviin yhtiöihin, jotka etsivät lisärahoitusta kasvuun. Rahasto sijoittaa yleensä 5 - 20 miljoonan euron summan vähemmistöosuutta vastaan.

LISÄTIETOJA:
Ludovic Gaude
BLStream
Chief executive officer
ludovic.gaude@blstream.com

BLSTREAM (WWW.BLSTREAM.COM)
BLStream on eurooppalainen yhtiö, jota johdetaan suomen pääkonttorista. Yhtiö on perustettu Suomessa vuonna 1999. Sillä on myyntiorganisaatio Suomessa, Puolassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Teknologia- ja suunnittelukeskukset ovat Puolassa. BLStream auttaa asiakkaitaan digitaalisen strategian luonnissa, käyttöliittymien suunnittelussa sekä monimuotoisten yritysratkaisuiden toteuttamisessa. Yhtiö on tunnettu erityisesti tuotteiden hyvästä käyttäjäkokemuksesta. BLStream on useiden kansainvälisten viestintä-, kuluttaja- ja viihdeyhtiöiden pitkäaikainen ohjelmistokehityskumppani. Asiakkaina ovat mm. Good Technology, F-Secure ja NSN.