Suomalaiset YouTube-tähdet valtaavat Hartwall Areenan

Suomi on yksi aktiivisimmista YouTube-tekijämaista ja nyt suosituimmat artistit valtaavat Hartwall Areenan. Tubecon-tapahtuma lanseerattiin tänään tekijöiden yhteisellä mashup-videolla osoitteessa www.tubecon.fi, ja video tulee tavoittamaan tekijöidensä kanavilla satojatuhansia suomalaisia. YouTube on Suomessa iso ilmiö: jos se olisi televisiokanava, se olisi toiseksi suurin kaupallinen kanava.

Suomalaiset tubettajiksi itseään kutsuvat tahot, eli YouTubessa videoitaan julkaisevat vloggaajat, sketsiryhmät, pelaajat ja extremeharrastajat tekevät historiaa järjestämällä faneilleen suurtapahtuman Hartwall Areenalla lauantaina 16.8. klo 14.00. Lipunmyynti tapahtumaan alkaa tänään aamulla klo 9.00.

Tapahtuma on tubeyhteisön suunnittelema. Esiintyjien joukossa nähdään muun muassa Justimus, Musta Barbaari, Soikku, Eetu ja kymmeniä muita suomalaisia ja kansainvälisiä YouTube -tähtiä.

YouTube-yhteisö on pyytänyt tilaisuuden järjestäjäksi mm. Duudsonien ja Madventuresin tuottajana tunnetun Risto Kuulasmaan.  Kuulasmaa tuottaa Tubeconin yhdessä Elise Pietarilan kanssa. Sama parivaljakko on palkitun Docventures-ohjelman takana.

”Oli mahtavaa että tubettajat ottivat itse yhteyttä ja pyysivät apua tapahtuman järjestämiseen. Olemme pitäneet useita workshoppeja tubettajien kanssa ja suunnitelleet ohjelmaa kevään ajan. Tubettajat puhaltavat yhteen hiileen ja tunnelma on korkealla.  Hartwall-areenalle päädyttiin, kun ymmärrettiin tubettajien aiemmin itse järjestämien tapahtumien suosio. Tavoitteenamme on luoda Tubeconista tekijöiden vuotuinen päätapahtuma Suomessa”,  Kuulasmaa kertoo.

“Tubecon on uuden nuorisokulttuurin esiinmarssi. Tubeconin ohjelman lisäksi suunnittelemme parhaillaan tubettajien kanssa toimintatapoja ja käytäntöjä ja muun muassa yhdistyksen perustaminen on asialistalla. Tubeconin tavoitteena on rikkoa Suomen ennätykset YouTube -yhteisön livetapaamiseen osallistujien ja tapahtuman aikana nettiin ladattavien videoiden määrässä. Epävirallinen tavoitteemme on tuottaa tapahtuman aikana nettiin miljoona sekuntia videomateriaalia”, Pietarila kertoo.

“Tapahtumassa tarjoutuu mahdollisuus tavata oman kanavan tilaajia. Viime kesänä Tampereella järjestetty epävirallinen tapaaminen toi paikalle toista tuhatta fania ja nimmareita kirjoittaessa meni koko päivä. Tubeconissa nämä fanitapaamiset pyritään nyt järjestämään hieman hallitummin. Pitää varautua pitkään, mutta palkitsevaan päivään”, kertoo yli 125 000 tilaajan Eddspeaks-kanavan tähti Eetu Pesonen.

Tubecon tarjoaa kaupallisen yhteistyömahdollisuuden edelläkävijäbrändeille. Tapahtuman yhteydessä järjestetään seminaari, jossa käydään läpi onnistuneita kaupallisia kumppanuuksia tubettajien kanssa. “12-20 vuotiaiden kohderyhmässä Youtube on ykkösmedia. Tubecon on mahdollisuus tavoittaa nuori kohderyhmä, tunnistaa tähtiä ja saada ymmärrystä siitä, että miten tämä satoja tuhansia nuoria tavoittavan skenen kanssa toimitaan. Jotta ylilyönneiltä vältytään, tapahtuman kumppanipaketit räätälöidään kiinnostuneille yrityksille“, kommentoi Tubeconin kaupallisista kumppanuuksista vastaava Klok-yrityksen luova johtaja Pauli Kopu.

Taustaa:

YouTubesta löytyy 170 000 suomalaista kanavaa joiden kautta julkaistiin viime vuonna yli 810 000 suomalaista videota. Kaiken kaikkiaan 2,9 miljoonalla suomalaisvideolla on kaikkiaan 15 miljardia katselukertaa. Ilmiö on yksi nopeimmin kasvavia mediailmiöitä.  Tubettajat ovat suomalaisia nuoria joita sadat tuhannet muut nuoret seuraavat netissä joka päivä. Kontakti on virtuaalinen, mutta kulttuuriin kuuluu vahvasti säännöllisten livetapaamisten järjestäminen.

Tubecon-tapahtuma järjestävä tekijäjoukko kerää kanavilleen yhteensä lähes puoli miljoonaa eri katsojaa. TNS:n tutkimuksen mukaan YouTube olisi kanavana päivätavoittavuudeltaan neljänneksi suurin heti Yle 1:n, Yle 2:n ja MTV3:n jälkeen.

Suomessa on 15 yli sadan tuhannen seuraajan kanavaa aina videobloggareista (kuten MrTuomo, Eeddspeaks, Soikkuu) peleihin (LaeppaVika, TheExel80) ja huumoriin (Justimusfilms).

Tapahtuman tiedot pähkinänkuoressa:

Tubecon järjestetään Hartwall Areenalla lauantaina 16. elokuuta 2014. Tapahtumassa on ohjelmaosuus sekä palkintogaala Tube Awards. Tapahtuma ei ole YouTuben tai Googlen organisoima vaan siitä vastaavat yksinomaan suomalaiset tekijät. Tapahtumaa tehdään läheisessä yhteistyössä kaikkien isoimpien kanavien tähtien kanssa ja yleisön ehdotukset otetaan huomioon. Tapahtumasta tuotetaan livestream. Kohderyhmä 12-24 vuotiaat. Liput 15 euroa. 13-vuotiaat ja sitä nuoremmat aikuisen seurassa. Lipunmyynti alkaa 27.5 osoitteessa: www.lippupiste.fi

Elise Pietarila, elise@notguilty.fi, 040 5377510

Lähteet: