Suomalaisyritykset eivät hyödynnä internetiä viennissä

Suomalaisyritykset eivät hyödynnä internetiä viennissä, kertoo Googlen teettämä ja OC&C -tutkimuslaitoksen toteuttama tutkimus pohjoismaisten kaupan alan yritysten kansainvälisyydestä. Siinä missä tanskalaiset verkkokaupat toimittavat tilauksia yli 10 maahan, suomalaiset vain kolmeen. Pohjoismaisista verkkokaupoista lähes kaksi kolmesta myy tuotteita kotimaansa ulkopuolella, suomalaisista ainoastaan yksi neljästä.

Brittiläinen OC&C -tutkimuslaitos tutki Googlen toimeksiannosta pohjoismaisten vähittäiskaupan yritysten kansainvälisyyttä.

Siinä missä pohjoismaisista verkkokaupoista keskimäärin 62% myy tuotteita kotimaansa ulkopuolella suomalaisista ainoastaan 27 prosenttia. Suomalaiset verkkokaupat toimittavat tilauksia keskimäärin vain kolmelle eri markkinalle, kun tanskalaiset verkkokaupat toimittavat tilauksia 11 eri maahan.

Tutkimus osoitti että suomalaiset verkkokaupat tarjoavat keskimäärin vain yhden ulkomaisen kielen kansainvälisille asiakkaille. Tyypillisesti kieli on englanti. Ruotsalaiset ja tanskalaiset verkkokaupat tarjoavat keskimäärin 6-7 eri kieliversiota. Muiden pohjoismaisten verkkokauppojen kielivalikoimassa suomi on yksi suosituimmista kielistä.

“Näyttää siltä että suomalaiset vähittäiskaupan yritykset käyttävät internetiä vientikanavana vähemmän kuin pohjoismaiset kilpailijansa. Myös ne, jotka harjoittavat vientiä, tähtäävät keskimäärin pienempään määrään markkinoita”, sanoo Googlen maajohtaja Anni Ronkainen.

“Suomalaiset vähittäiskaupan yritykset myös markkinoivat verkossa oman maansa ulkopuolella huomattavasti vähemmän kuin vastaavat yritykset muissa Pohjoismaissa, kertoo Googlen sisäinen data”, sanoo Ronkainen. Ruotsissa ja Tanskassa neljä viidestä kaupan alan yrityksestä tavoittelee asiakkaita ulkomailta verkkomarkkinoinnin avulla. Suomalaisista yrityksistä niin tekee alle puolet.

“Ulkomaiset yritykset myyvät suomalaisille internetin välityksellä. Mikään ei estä suomalaisia tekemästä samaa. Ruotsissa ja Tanskassa kansainvälistyminen on osa yritysten perimää ja pienetkin yritykset pyrkivät markkinoimaan tuotteitaan ja palveluitaan ulkomaille”, sanoo Ronkainen. “Kyse on myös asenteesta, intohimosta ja rohkeudesta.”

“Suomessa kulutushyödykkeiden vientimarkkinoinnin kunnianhimo on muihin pohjoismaihin verrattuna vielä vaatimatonta. Olisi kansantaloutemme kannalta hyödyllistä kasvattaa erityisesti pk-yritysten kokoluokkaa suuremmaksi ja rohkaista yrityksiä kansainvälistymään. Näin voisimme luoda Suomeen Saksan mittelstandin tyyppisen keskisuurten yritysten kokoluokan”, sanoo Ronkainen.

OC&C:n globaali tutkimus Global Retail eMpire sisältää 1500 analysoitua verkkokaupaa USA:sta, UK:sta, Saksasta, Ranskasta, Hollannista, Suomesta, Ruotsista, Norjasta, sekä Tanskasta. OC&C:n tutkimus pohjautuu sekä Googlen sisäiseen dataan että OC&C:n ja kolmansien osapuolien tutkimuksiin. Lisäksi OC&C analysoi Pohjoismaiden osalta 15 suurinta verkkokauppaa kielivalikoiman sekä tilausten toimitusten osalta.

Googlen sisäiseen dataan pohjautuvassa tutkimuksessa selvitettiin, kuinka kunkin markkinan top 50 kaupan alan yritystä hyödyntää verkkoa kansainvälisessä markkinoinnissa.

Timo Nurmi

timo.nurmi@zipipopfreud.fi, 050 3493597