YouTube avautuu sisältökumppaneille ja mainostajille Suomessa

Käyttäjät näkevät enemmän suomalaista sisältöä, sisällöntuottajat saavat tuloja ja mainostajat pääsevät ensimmäistä kertaa hyödyntämään mainosvideoita isossa mittakaavassa verkossa.

Maailman suurin videoyhteisö YouTube on ollut myös suomalaisten käyttäjien suosiossa sen lanseeraamisesta lähtien. Väkilukuun suhteutettuna suomalaiset ovat yksi palvelun suurimmista käyttäjäryhmistä ja YouTube tavoittaakin yli 70 prosenttia suomalaisista.

Vaikka YouTube on kansainvälinen yhteisö, kehitetään sen toimintaa jatkuvasti vastaamaan paremmin paikallisiin tarpeisiin. Tänään on avattu palvelun suomalainen versio, YouTube.fi. Uudistus parantaa palvelua kolmella tavalla.

Käyttäjät näkevät entistä enemmän suomalaista videosisältöä kun suuret ja pienet sisältökumppanit tuottavat uutta ja lataavat olemassaolevaa materiaalia palveluun. Paikallista sisältöä myös nostetaan sivuilla paremmin esiin. Etusivulta voi koska tahansa katsoa mitkä videot ovat tällä hetkellä katsotuimpia ja mitkä ovat nostaneet suosiotaan nopeimmin.

Suomalaiset sisällöntuottajat yhden miehen tai naisen tekijöistä suuriin mediataloihin voivat nyt sallia mainosten näyttämisen videoidensa yhteydessä ja näin tienata tuloja videoillaan.

Videoita YouTubeen ovat tehneet muun muassa juuri kaksi yleisö-Venlaa kahminut Duudsonit. Ryhmä on yksi palvelun ensimmäisistä sisältökumppaneista Suomessa. Muita ensimmäisen vaiheen sisältökumppaneita ovat oman kanavansa YouTubeen perustaneet MTV MEDIA, jääkiekon SM-liiga sekä liigajoukkueet sekä Solar Films.

Yrityksille YouTube on uudenlainen mainoskanava. “Mainostajille nyt lanseerattava YouTube.fi tuo ensimmäistä kertaa videomainonnan merkittävässä mittakaavassa verkkoon Suomessa. Samalla se yhdistää liikkuvan kuvan brändivoiman verkon yhteisöllisyyteen ja mitattavuuteen”, sanoo Googlen maajohtaja Anni Ronkainen.

Mainostajat voivat näyttää mainoksia videoiden tai hakujen yhteydessä tai YouTuben etusivulla. Mainokset voivat sisältää esimerkiksi etusivulla näytettävän videon tai interaktiivisia elementtejä, videoiden yhteydessä näytettäviä lyhyitä videomainoksia tai relevanttien videohakujen yhteyteen sijoitettuja tekstejä.

“Mainostajat haluavat olla siellä missä heidän potentiaaliset asiakkaansa ovat. YouTuben videoita katsotaan yli kolme miljardia kertaa päivässä ja palveluun ladataan joka minuutti yli 72 tuntia uutta sisältöä. Joka kuukausi yli 900 miljoonaa käyttäjää etsii sisältöä, katsoo sitä, kertoo pitävänsä siitä, jakaa ja kommentoi sitä”, sanoo Ronkainen.

Joka kuukausi yli 900 miljoonaa ihmistä katsoo videoita yhteensä neljän miljardin tunnin ajan. Joka minuutti YouTubeen ladataan yli 72 tuntia uutta videomateriaalia.

--

“Olemme tehneet videoita YouTubeen Yhdysvalloissa ja kokemukset ovat olleet loistavia. Katsojamäärät ovat suuret ja olemme tiivistäneet suhdettamme faneihin julkaisemalla kansainvälisten tv-ohjelmakausien välissä ajankohtaista tai fanien toivomaa materiaalia Youtube-kanavalla. Olemme innoissamme tekemässä saman nyt myös Suomessa”, kertoo Duudsonien Jukka Hildén.

Duudsonien tammikuun alussa Helsingin Mannerheimintiellä aiheuttama välikohtaus liittyi uuteen YouTubessa näytettävään sarjaan.

Myös MTV MEDIA on perustanut oman Katsomo-kanavan YouTubeen. “Haluamme näyttää sisältöjämme kaikissa niissä kanavissa joissa katsojammekin liikkuvat ja YouTube tarjoaa meille hyvän väylän tavoittaa entistä laajempia kohderyhmiä. Katsomo-kanavaltamme kävijät voivat katsoa muun muassa uutuussarjojen trailereita, YouTubeen erikseen valittuja sisältöjä sekä klippejä ja hauskoja pätkiä MTV MEDIAn suosikkisarjoista”, kertoo MTV MEDIAn verkkojohtaja Henrik Laine.

“YouTube tukee hyvin liigan tavoitetta joukkueiden oman sisällön tuottamisesta. Paikallisella sisällöllä, kuten peliennakoilla, voimme esimerkiksi nostaa positiivisella tavalla maakuntahenkeä”, sanoo SM-liigan vastaava tuottaja Juha Huhta.

Ensimmäinen yritys jonka mainos YouTube.fi-etusivulla näytetään on Marimekko. Ensimmäisten joukossa mainostaa myös DNA.

“Videoiden merkitys brändien ja kuluttajien välisessä vuorovaikutuksessa on ollut jyrkässä kasvussa ja kasvaa myös jatkossa. Kuluttajat odottavat brändeiltä yhä enemmän merkityksellistä sisältöä helpottamaan arkisissa asioissa tai viihdyttämään vapaahetkillä.  YouTuben kautta tarjoamme asiakkaillemme opastavaa tai huumoripitoista sisältöä ja hyvän alustan asiakasdialogiin. Mediakentän yhä laajetessa mainostajan on luontevaa olla läsnä niissä medioissa, joissa ihmiset viettävät yhä enemmän aikaansa. DNA:lle YouTube tarjoaa uuden ja relevantin mainosalustan”, sanoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnan markkinointijohtaja Kati Riikonen.

Timo Nurmi, Vaikutustoimisto Freud Oy
timo.nurmi@freud.fi