Zipipop Freud ja Amnesty käynnistävät mainonnan joukkorahoituskampanjan

Vaikutustoimisto Zipipop Freud on kehittänyt uuden mediavaikuttamisen joukkorahoituskonseptin. Ensimmäisenä konseptia testataan yhdessä Amnestyn kanssa. Ihmismegafonin avulla lahjoittajan rahat käytetään suoraan hänen tärkeäksi kokeman asian esiinnostamiseen mainonnan avulla.

Vaikutustoimisto Zipipop Freud on kehittänyt täysin uudenlaisen tavan ihmisille liittyä yhteen ja saada viestinsä kuuluville. Ihmismegafonina lanseerattava mediavaikuttamisen joukkorahoitusmalli ohjaa lahjoitetut rahat suoraan lahjoittajan tärkeäksi kokeman asian esiinnostamiseen mainonnan avulla valituissa kanavissa.

“Näimme heti konseptilla suuret mahdollisuudet, kun se esiteltiin meille. Sovimme yhdessä koittavamme sitä yhden reaktiivisen kampanjamme kanssa”, sanoo Perttu Iso-Markku Amnesty Internationalista. “Amnesty sai alkunsa siitä, että ihmiset kirjoittivat kirjeitä. Ihmismegafoni-konsepti tuo saman hengen ja perusidean suoraan nykyaikaan.”

Ihmismegafoni auttaa demokratisoimaan vaikuttamisen keinoja

“Valtioilla ja maailmanlaajuisilla yrityksillä on resursseja ja varoja vaikuttaa kansainvälisten asioiden kehittymiseen. Ne, joilla on rahaa, ovat aina saaneet äänensä parhaiten kuuluviin. Vaikutusvalta on aina ollut rikkaiden ja vahvojen etuoikeus, mutta nyt ilmiö on korostunut.
Ihmismegafoni auttaa demokratisoimaan vaikuttamisen keinoja ja lisää erilaisia näkökulmia julkiseen keskusteluun. Jokaisella on mahdollisuus saada heille tärkeä viesti kuulluksi, kun tarpeeksi monta seisoo asian takana”, sanoo luova johtaja Rami Saarela Zipipop Freudilta.

Sosiaalinen mediakaan ei ole enää aina ilmainen, kun palvelut ovat alkaneet pyytämään rahaa käyttäjiltä heidän halutessaan tavoittaa koko verkostonsa. Lisäksi keskusteluja käydään usein vain oman “filtterikuplan” sisällä, kun uutiset ja sisällöt nousevat esiin henkilökohtaisten verkostojen suosituksina tai monimutkaisten algoritmien valitsemina.

Yksilöillä pitää olla samat mahdollisuudet levittää sisältöjään

Portinvartijoilla, kuten journalisteilla, on pyrkimys olla pienen yksilön puolella systeemiä ja korporaatioita vastaan. Suomessa se usein vielä riittää, mutta maailmalla on paljon markkinoita, joissa tilanne on erilainen ja lehdistön vapautta rajoitetaan. Mainonta on aina ollut tehokas tapa ohittaa portinvartijat, lisäksi ihmismegafonin avulla ihmiset voivat levittää viestiään rajojen yli globaalisti. “Rinnalle tarvitaan erilaisia avauksia tukemaan tiedonsaantia”, Saarela perustelee. “Sisältömarkkinoinnin nousun myötä mainonnasta on tullut vahvempi osa tiedonvälitystä. Meidän mielestämme yksilöillä pitää olla sama mahdollisuus levittää sisältöjään kuin yrityksillä ja yhteisöillä. Sisällöt voivat olla esimerkiksi blogeja, tiedotteita tai videoita.”

Ensimmäinen kampanja haluaa näkyvyyttä Trần Thị Thúyn tilanteelle

Ensimmäinen kampanja Ihmismegafonilla tehdään yhteistyössä Amnestyn kanssa. Amnesty kerää rahoitusta tuhansilta jäseniltään suoraan Trần Thị Thúyn tilanteen näkyvyydelle. Hänellä on todettu syöpä, ja hän kärsii kovista kivuista. Viranomaiset ovat kieltäneet häneltä sairaalahoidon, ellei hän ”tunnusta” syyllistyneensä rikokseen.

Kansanvaltaan kuuluu oleellisesti mahdollisuus nostaa esiin tärkeäksi koettuja asioita

“Mitä useampi tukee viestiä, sitä useampi sen kuulee. Ihmisillä on yhdessä mahdollisuus tulla kuulluksi maailman vahvimpien yksilöiden, valtioiden ja yritysten rinnalla”, Saarela tiivistää. “Ihmismegafoni ei valitse viestien sisältöä, vaan sen on tarkoitus tasoittaa tilannetta yksilöiden hyväksi. Kyse on suorasta vaikuttamisesta aiheisiin, jotka halutaan saada keskusteluun. Nykyaikaiseen suoraan kansanvaltaan kuuluu oleellisesti mahdollisuus ajaa yhdessä tärkeäksi koettuja asioita, myös mainostamalla.”

Rahaliikenteen läpinäkyvyys varmistetaan uudella teknologialla

Ihmismegafonin rahaliikenteen läpinäkyvyys on konseptin toimimisen kannalta erittäin tärkeää. Asia on pyritty varmistamaan yhteistyöllä Holvin, uudenlaisen maksupalvelun kanssa. Holvin edistyneen teknologian avulla rahaliikenne pystytään hoitamaan turvallisesti ja rahatilanne esittämään läpinäkyvästi avoin budjetti -toiminnolla.

Tutustu kampanjaan, Lisätietoja Trần Thị Thúyn vetoomuksesta:

MITEN IHMISMEGAFONI TOIMII?

1. Asian tärkeäksi kokeva henkilö, yhdistys tai järjestö kutsuu ihmisiä osallistumaan heille yhteisesti tärkeäksi kokeman asian esiinnostamiseen.
  2. Asian tärkeäksi kokevat yksilöt lahjoittavat valitsemansa summan asian esiin nostamiseen mainonnan avulla.
  3. Kampanjasta vastaava ohjaa rahan valitun sisällön mainontaan.
  4. Lahjoitettu rahamäärä, mainontaan käytetty raha, sekä mainonnan tulokset raportoidaan avoimesti verkkosivuilla.

LISÄTIETOJA:
Rami Saarela
rami.saarela@zipipopfreud.fi

Perttu Iso-Markku
perttu.iso-markku@amnesty.fi

VAIKUTUSTOIMISTO ZIPIPOP FREUD OY
Zipipop Freudissa tavoitteemme on ymmärtää muuttuvaa maailmaa ja käyttää ymmärrystämme auttaaksemme asiakkaitamme löytämään heille tärkeät ihmiset ja vaikuttaa heihin. Yhdistämme perinteisen viestinnän sekä digitaalisen maailman luodaksemme vaikutuksia.

Tarinamme alkoi vuonna 2007. Yhtiö työllistää tällä hetkellä seitsemän ammattilaista. Vaikutustoimisto Zipipop Freud syntyi Suomen vanhimman sosiaalisen median toimiston Zipipop Oy:n ja strategiseen viestintään keskittyneen Vaikutustoimisto Freud Oy:n yhdistyessä alkuvuodesta 2013.

www.zipipopfreud.fi