Hiilineutraali maito on askeleen lähempänä: Valio kehitti ensimmäiset nurmisiemenseokset parantamaan peltojen hiilensidontaa

Maanviljelijöillä on tärkeä rooli osana ilmastonmuutoksen ratkaisua. Fiksuilla viljelytavoilla voidaan nimittäin sitoa maaperään nykyistä enemmän hiiltä. Suomalaisten maidontuottajaosuuskuntien omistama Valio haluaa nollata maidon hiilijalanjäljen. Tavoite lähenee konkreettisten tekojen kautta: Valio on kehittänyt kevään kylvöjen kynnyksellä ensimmäiset peltojen hiilensidontaa parantavat nurmisiemenseokset. Ne on suunniteltu suomalaisiin viljelyolosuhteisiin. Monilajinen Valio CARBO® nurmisiemenseos on myös satoisa, kestävä ja se lisää luonnon monimuotoisuutta.

Suomessa lehmät syövät soijan ja maissin sijaan pääosin omalla tilalla kasvatettua nurmirehua. Monivuotiset nurmet taas sitovat ilmasta hiiltä yksivuotisia kasveja tehokkaammin.

Valio ja Valion omistajaosuuskuntien asiantuntijat lähtivät talvella ratkomaan yhteistä pulmaa: kuinka tehdä hiilensidonnasta viljelijöille mahdollisimman helppoa? Kenties maailman ensimmäiset pohjoisiin oloihin kehitetyt, hiilensidontaan sopivat nurmiseokset ehtivät viljelijöille sopivasti ennen kevään kylvöjä.

Maidontuottajista tulee hiiliviljelijöitä

Valio CARBO® nurmisiemenseokseen on valittu syväjuurisia ja runsaan sadon tuottavia kasvilajeja ja -lajikkeita, jotka sitovat hyvin typpeä ja lisäävät hiilensidontaa. Monilajinen seos kestää Suomen vaihtelevia viljelyolosuhteita ja sopii siksi koko maahan.

- Liian yksipuoliset viljelykäytännöt heikentävät peltojen kuntoa ja samalla niiden kykyä sitoa hiiltä. Valion tavoitteena on hiilineutraali maito ja siksi käynnistämme keväällä yhdessä Baltic Sea Action Groupin kanssa valiolaisille maitotiloille räätälöidyt hiiliviljelijäkoulutukset. Yli 60 innokasta tilaa on jo ilmoittautunut mukaan. Samalla halusimme kehittää viljelijöiden käyttöön uuden nurmiseoksen, jolla on hiilensidontaa parantavia ominaisuuksia. Rehuksi viljeltävän nurmen on tietysti myös maistuttava lehmille ja oltava ruokinta-arvoltaan hyvää, kertoo kehityspäällikkö Laura Nyholm Valiolta.

Viisi kasvilajia, jokaisella oma tehtävänsä

Valio CARBO® nurmisiemenseoksen erityisominaisuudet syntyvät sen viidestä eri kasvilajista: kahdesta eri timoteista, valkoapilasta, puna-apilasta, ruokonadasta ja nurminadasta. Jokaisella kasvilla on kokonaisuudessa omat tehtävänsä. Monilajisuus taas rikastaa peltomaan monimuotoisuutta.

Kasvien yhteyttäminen sitoo hiiltä maaperään, josta se maaperän tilasta ja toiminnasta riippuen joko palaa kiertoon nopeasti tai varastoituu maaperään pysyvissä muodoissa. Mitä enemmän maan pinnalla kasvaa nurmea eli yhteyttävää lehtimassaa, ja mitä suurempi maanalainen juuristo on, sitä enemmän nurmi sitoo hiiltä. Syvät juuret auttavat kasveja myös talvehtimaan ja kestämään kuivuutta.

- Apilat houkuttelevat pölyttäjähyönteisiä ja sitovat typpeä. Valkoapila taas peittää kasvuston aukkopaikat, lisää kasvuston pitkäikäisyyttä ja estää rikkakasvien kasvua. Ruokonata on syväjuurinen, ja nurminata alkaa kasvaa rivakasti heti niiton jälkeen. Timoteit maistuvat lehmille ja ovat ravitsevia. Lisäksi ne kestävät monenlaisia olosuhteita ja tuottavat hyvää satoa, Jarmo Ristola Osuuskunta Tuottajain Maidosta kertoo siemenseoksen valinnoista.

Moni maidontuottaja miettii parhaillaan kevään kylvöjä ja nurmilajikkeita. Kotimaisen Tilasiemenen pakkaamia Valio CARBO® nurmisiemenseoksia myydään Valion osuuskuntien Valmakaupoissa kautta maan. Tällä hetkellä saatavana on Valio CARBO® nurmiseos ja täydennyskylvöseos. Valion tavoitteena on kehittää jatkossa nurmiseoksia eri kasvuvyöhykkeille ja maalajeille. Tavoitteena on myös seurata ja mitata tilatasolla CARBO® nurmisiemenseosten hiilensidontakykyä. Valiolla on käynnissä laajaa tutkimusta hiilensidonnasta esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen ja Luonnonvarakeskuksen kanssa.

Nurmipellot ovat pohjoisen maatalouden erikoisuus − laaja suomalaishanke tähtää ilmastonmuutoksen hidastamiseen ja resurssitehokkuuteen, 31.1.2019

Maitotiloilta ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään − Valio ja Itämeri-säätiö Baltic Sea Action Group yhteistyöhön, 20.11.2018

Ilmastonmuutos vaatii uusia tekoja maataloudelta − Valio tähtää hiilineutraaliin maitoketjuun, ratkaisuna peltojen hiilensidonta, 21.9.2018

Maailman innovatiivisin meijeri ja ruokatalo

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi neljä vuotta peräkkäin.

Olemme suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys ja maksamme kaikki tulot maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista yli 60 maassa ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2017 oli 1 708 miljoonaa euroa.