• Valio Oy/

Hyvä emmental hikoilee, mutta nyt hikoilee myös maitotilallinen – juusto voi ratkaista tuottajien kriisin

(Valion, Juustoportin ja Kuusamon Juuston tiedote)

Rutikuivan kesän jälkeen moni on kysynyt, miten voisi itse auttaa suomalaista tuottajaa. Yksi vastaus piilee juustossa. Harva tietää, että puolet Suomessa syödystä juustosta tuodaan ulkomailta. Juustonvalmistajat Valio, Juustoportti ja Kuusamon Juusto haluavat herätellä suomalaisia pysähtymään hetkeksi juustohyllyllä: jos useampi ostaisi suomalaista juustoa, voitaisiin tuottajille maksaa parempaa hintaa maidosta. Se taas auttaisi maitotiloja jatkamaan työtään ja varmistaisi, että meillä on lähellä tuotettua, puhdasta ruokaa myös tulevaisuudessa.

Kuiva kesä ja heikko heinäsato ovat ajaneet maitotilat tukalaan tilanteeseen. Rehun hinta on kallistunut niin paljon, ettei sen ostaminen ole kannattavaa. Siksi useita tiloja uhkaa jopa lopettaminen. Suomalaisten maidontuottajien vaikea tilanne ei toki ole vain kuivan kesän syytä, vaan taustalla on pitkään jatkunut maailmanlaajuinen maidon ylituotanto, joka vaivaa monia muitakin maidontuottajamaita.

– Maitotilallisten kiristynyt arki on tullut kesän uutisotsikoista yleisesti suomalaisten tietoon. Moni on kysynyt, miten voisi auttaa viljelijöitä. Jos haluaa antaa mahdollisimman ison tuen maitotiloille, kannattaa valita kaupassa suomalaisesta maidosta tehty tuote. Harva tietää esimerkiksi sen, että suomalaiset maitotilat omistavat Valion, ja maksamme kaikki tuotot 5 300 perhetilalle vastaanottamamme maidon hinnan kautta, kertoo kotimarkkinoista vastaava johtaja Elli Siltala Valiolta.

Juusto tuo leivän maitotilallisen pöytään

Yksi parhaista tavoista tuoda helpotusta maitotilallisten arkeen löytyy yllättäen juustohyllystä. Koska jokaista juustokiloa kohti tarvitaan 10 litraa maitoa, on suomalaisen juuston ostaminen tehokas tapa tukea suomalaisia maitotiloja.

Moni hämmästyy kuullessaan, että puolet Suomessa syödystä juustosta tuodaan ulkomailta. Tuontijuustoa vastaavan määrän valmistamiseen Suomessa tarvittaisiin noin 500 miljoonaa litraa maitoa. Se toisi noin 190 miljoonaa euroa lisää tuloja suomalaisille maitotilayrittäjille. Juuston paremman menekin myötä tuottajille pystyttäisiin maksamaan enemmän maitolitrasta.

Juustonvalmistajat haluavat nostaa yhdessä myös suomalaisen ruoan arvostusta:

– Suomalaiset juustot valmistetaan puhtaasta maidosta, joka ei sisällä antibioottijäämiä ja joka on lähellä tuotettu. Esimerkiksi meillä Kuusamon Juustossa maito matkaa tilalta juustolaan keskimäärin 70 kilometriä, toimitusjohtaja Jarmo Oksman kertoo maailman pohjoisimman juustolan toiminnasta.

– Suomi on juustomaa siinä missä muutkin Euroopan perinteiset juustomaat. Meillä on juustonvalmistustaitoa jopa sadan vuoden takaa, ja juustojemme maku ja laatu ovat maailmalla palkittuja. Kun syö suomalaista juustoa, varmistaa samalla, että meillä tuotetaan puhdasta ja turvallista ruokaa jatkossakin, Juustoportin toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari summaa.

Keskustelu jatkuu Twitterissä: #suomalaistajuustoa

Valio: haastattelu- ja soittopyynnöt mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Kuusamon Juusto: Jarmo Oksman, Toimitusjohtaja, puh. 044 751 3552, jarmo.oksman@kuusamonjuusto.fi

Juustoportti: Timo Keski-Kasari, toimitusjohtaja, puh. 0400 567 366, timo.keski-kasari@juustoportti.fi