• Valio Oy/

Kuluttajat valitsivat Valion Suomen vastuullisimmaksi brändiksi kahdeksatta kertaa: paikallinen tuotanto, terveelliset tuotteet, eläinten hyvinvointi ja ympäristöasiat korostuvat

Valio on valittu kahdeksatta kertaa peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi. Eurooppalainen Sustainable Brand Index mittaa vuosittain kuluttajien käsityksiä brändien vastuullisuudesta Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Tutkimuksen mukaan suomalaisille oli tärkeää erityisesti Valion paikallinen tuotanto, terveelliset tuotteet, eläinten hyvinvointi ja ympäristöasiat.

”On suuri kunnia tulla valituksi kahdeksatta kertaa peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi, ja olemme siitä vilpittömän kiitollisia. Poikkeuksellinen vuosi koronaviruspandemian keskellä on osoittanut meille, että ruokaturvasta ja vastuullisuudesta huolehtiminen on tärkeämpää kuin koskaan. Meitä ilahduttaa suuresti se, että suomalaiset arvostavat päivittäistä työtämme terveellisen ja vastuullisesti tuotetun ruoan eteen ­niin hyvinä kuin haastavinakin aikoina”, toteaa Annikka Hurme, Valion toimitusjohtaja.

”Vuosi 2020 on ollut monin tavoin erityislaatuinen koronaviruspandemian vuoksi. Monille toimialoille ja yrityksille vuosi on ollut haastava, ja moni on joutunut muuttamaan toimintaansa ja etsimään uusia tapoja tehdä työtä. Myös vastuullisuuden merkitys on kasvanut pandemian keskellä. Suomalainen ruokateollisuus on osoittanut kykynsä toimia myös poikkeustilanteessa, ja tämä merkityksellinen rooli yhteiskunnassa näkyy myös tutkimustuloksissa”, kertoo Sustainable Brand Indexin perustaja Erik Elvingsson Hedén.

”Pandemian aikana vastuullisuus ja ruoan toimitusvarmuus ovat nousseet entistä tärkeämmiksi. Moni suomalainen on herännyt huomaamaan, millaisia vahvuuksia elinvoimainen kotimainen maatalous ja ruoka-alan yritykset ovatkaan kriisin keskellä”, Annikka Hurme täydentää.

Pandemia ei ole hidastanut Valion vastuullisuustyön etenemistä

Valion vastuullisuustyön keskiössä on kunnianhimoinen tavoite nollata maidontuotannon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä. Pandemian aiheuttama poikkeustilanne ei ole vaikuttanut Valion vastuullisuustyön edistymiseen, päinvastoin.

Haluamme olla osa maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisua: tunnemme ympäristö- ja ilmastovaikutuksemme ja vähennämme niitä aktiivisesti uudistavan hiiliviljelyn, lantabiokaasun ja muiden tehdas- ja tilakohtaisten päästövähennysten avulla. Samaan aikaan parannamme määrätietoisesti eläinten ja ihmisten hyvinvointia”, kertoo Valion vastuullisuusjohtaja Hanna Hiekkamies.

Valio on 4 300 suomalaisen maitotilayrittäjän omistama, osuuskuntapohjainen yritys, joka tuottaa yhteiskuntaan miljardi euroa vuodessa, ja maksaa toiminnan kaikki tuotot maitotiloille. Valion tuotteiden ja tuotannon kotimaisuus ovat suomalaisille tärkeä asia.

”Luomme työtä ja hyvinvointia ympäri Suomen. Näin varmistamme, että meillä on jatkossakin lähellä tuotettua ruokaa, jonka alkuperän tunnemme tilalta meijeriin. Tällä hetkellä meille on tärkeintä huolehtia oman henkilöstömme ja maitotilallistemme hyvinvoinnista ja jaksamisesta, jotta voimme jatkaa työtämme kohti hiilineutraalia maidontuotantoa ja muita vastuullisuustavoitteitamme. Olemme erittäin hyvässä vauhdissa tavoitteiden saavuttamiseksi”, Hanna Hiekkamies summaa.

Lisätietoja: Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Linkki kuvapankkiin

Maailman innovatiivisin maito- ja ruokatalo

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi seitsemän kertaa peräkkäin.

4 300 suomalaista maitotilayrittää omistaa Valion osuuskuntien kautta. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa, ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2019 oli 1 787 miljoonaa euroa.Valio – Paremman elämän palveluksessa.
www.valio.fi