Puupohjainen kansi rahkapurkin päälle − Valio ja Stora Enso testaavat biokomposiittia ruokapakkauksissa

Valio ja Stora Enso jakavat 10 000 puukuitupohjaisesta biokomposiitista valmistettua kestokantta ja kannustavat samalla kuluttajia vähentämään ruokajätettä. Kestokansien avulla testataan puusta valmistettua biokomposiittia elintarvikepakkauksissa. Kansia jaetaan Valion myyntiesittelypisteillä alkuvuoden aikana.

Vuosittain noin kolmasosa maailman ruuasta päätyy jätteeksi tai heitetään hukkaan (Lähde FAO). Turhaan tuotettu ruoka haaskaa resursseja ja synnyttää kasvihuonekaasupäästöjä, jotka lämmittävät ilmastoa. Pakkauksella – ja sen kannella – on tärkeä rooli ruokahävikin ehkäisijänä: kansi suojaa ruokaa säilytyksen aikana.

”Tämän pilottihankkeen avulla kannustamme ihmisiä pieniin konkreettisiin tekoihin, joilla voidaan vähentää ruokahävikkiä. Kannella on helppo suojata purkissa oleva käyttämättä jäänyt rahka, kermaviili tai muu tuote”, sanoo Jussi-Pekka Lumme, Valion pakkauskehityspäällikkö.

Valio ja Stora Enso testaavat samalla, miten biokomposiitti toimii elintarvikepakkaukseen yhdistettynä. Kannet ovat kestävää ja pestävää, hygieenistä DuraSense® by Stora Enso -biokomposiittimateriaalia, yhdistelmä puukuituja ja polymeerejä. Biokomposiitin avulla voidaan jopa puolittaa muovin osuus erilaisissa tuotteissa, ja näin vähentää sekä hiilijalanjälkeä että fossiilisten raaka-aineiden käyttöä.

”Vuonna 2018 vaihdoimme kaikki 250 miljoonaa harjakattoista maito-, jugurtti-, kerma- ja piimäpakkausta täysin kasvipohjaisiksi. Pakkaukset ovat osa laajaa kokonaisuutta, jolla tähtäämme maidon hiilijalanjäljen nollaamiseen vuonna 2035. Mietimme jatkuvasti, mitä uusia pakkausinnovaatioita voisimme testata ja ottaa käyttöön, Jussi-Pekka Lumme jatkaa.

”Me Stora Ensolla näemme voimakkaan kysynnän ilmastoystävällisille elintarvikepakkauksille. Muutosta ajavat tunnetut tuotemerkit, jotka etsivät ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Kehitämme aktiivisesti yhdessä innovatiivisia ratkaisuja, joiden avulla elintarvikeketjut pystyvät vastaamaan kuluttajien vaatimuksiin vastuullisesta valikoimasta”, sanoo Hannu Kasurinen, Stora Enson Packaging Materials -divisioonan johtaja.

Painokelpoinen kuva

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi kuusi vuotta peräkkäin.

Olemme suomalaisten maitotilayrittäjien osuuskuntien kautta omistama yritys. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2018 oli 1 734 miljoonaa euroa.