• Valio Oy/

The Bar on tulevaisuuden maitosuklaa, jossa yhdistyvät teknologiaosaaminen, tekoäly ja yli miljoonan ihmisen mieliteot

Suklaanystävät ympäri maailman toivovat vähäsokerisempia vaihtoehtoja suklaahyllyihin. Valio ja Kultasuklaa kehittivät tekoälyn avulla prototyypin tulevaisuuden maitosuklaasta, jossa on viisi erimakuista suklaakerrosta, mutta 30 prosenttia vähemmän sokeria kuin perinteisessä maitosuklaassa. Suklaan valmistuksessa hyödynnettiin Valio Bettersweet -ratkaisua, jonka avulla suklaan sokerimäärää voidaan vähentää herkullisen maun tai koostumuksen muuttumatta. Tekoälyn avulla tulevaisuuden suklaaprototyyppiin yhdistettiin yli miljoonan suklaanystävän mieliteot.

Kukapa ei haluaisi herkutella suklaalla hyvällä omalla tunnolla! Moni pohtii, miten sokerin saantia voisi vähentää myös herkuttelussa. Valio päätti tarttua haasteeseen ja kehitti yhteistyössä kotimaisen suklaanvalmistaja Kultasuklaan kanssa prototyypin tulevaisuuden maitosuklaasta, jossa yhdistyvät Valion maitojauhe- ja teknologiaosaaminen, suklaa-artesaanien taidot sekä tekoälyn tuomat mahdollisuudet.

Ihmiset rakastavat suklaata ja omia suosikkibrändejään, mutta samalla valikoimiin kaivataan uudenlaisia tuotteita. Suklaahyllyihin toivotaan vähäsokerisimpia vaihtoehtoja, joissa suklaan tuttu, herkullinen maku tai koostumus säilyvät ennallaan. Tutkimustulosten* perusteella tämänhetkiset vähemmän sokeria sisältävät suklaatuotteet eivät vielä vakuuta kuluttajia. Alan toimijoilta vaaditaankin muuntautumiskykyä”, sanoo Timo Pajari, joka johtaa Valion maitojauheliiketoimintaa.

Tekoäly analysoi suklaanystävien mielitekoja

Tekoäly tuli avuksi The Bar -suklaan kehitystyöhön. Tekoälyn avulla kerättiin ja analysoitiin suklaan ystävien mielitekoja noin 1,5 miljoonasta englanninkielisestä sosiaalisen median keskustelusta. Lisäksi toteutettiin erillinen verkkokyselytutkimus*, johon osallistui 600 vastaajaa Saksasta, Yhdysvalloista ja Iso-Britanniasta. Tekoäly- ja verkkokyselyanalyysin tuotti suomalainen Aiwo Digital yhteistyössä Valion kuluttajatutkimuksen kanssa.

Selvitysten mukaan ihmiset nauttivat suklaata monista eri syistä. Yleisimpiä niistä ovat hetken mielijohde, nälkä, suklaanhimo, rentoutuminen ja ilo. The Bar -suklaan viisi eri kerrosta ovat rakenteeltaan ja maultaan erilaisia, ja ne kuvastavat näitä suklaan nauttimisen syitä. Hienostuneen muotoilun ansiosta suklaan kerrokset on helppo irrottaa toisistaan ja nauttia eri tilanteissa. Prototyyppisuklaata valmistettiin pieni erä, eikä se ole tulossa myyntiin.

Valion maitojauheosaaminen mahdollistaa tutun maun vähemmällä sokerilla

Valiolla uskotaan, että tulevaisuudessa uudenlaisia suklaavaihtoehtoja tullaan näkemään maailmanlaajuisesti yhä enemmän. Kehitteillä on myös uusia ratkaisuja, joiden avulla lisättyä sokeria ei tarvita lainkaan.

”Valiolla on tutkittu sokerin vähentämistä suklaasta jo useamman vuoden ajan. Herkullisen maun salaisuus on proteiinin ja mineraalien määrä Valion laktoosittomassa maitoraaka-aineessa. Valio Bettersweet-ratkaisun ansiosta suklaanvalmistajat voivat luopua kokonaan keinotekoisista makeutusaineista. Sen sijaan, että käyttäisimme lisäaineita, olemme lähteneet liikkeelle maitosuklaan tärkeimmästä ainesosasta, maidosta. Ainutlaatuisten maitojauheratkaisujemme avulla suklaata voi nauttia hyvällä omalla tunnolla suklaan parhaista ominaisuuksista tinkimättä,” Pajari summaa.

*Cambri study 5/2022. Vastaajien määrä 600 (200 Yhdysvallat, 200 Iso-Britannia, 200 Saksa), tavanomainen demografinen jakauma tai tasajakauma.

Lue lisää The Bar -konseptista sekä sen valmistuksesta ja designista Valion verkkosivuilta!

Lataa The Bar -kuvat ja videot mediakansiosta

Lisätietoja: Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Maailman innovatiivisin maito- ja ruokatalo

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme.

4 000 suomalaista maitotilayrittää omistaa Valion osuuskuntien kautta. Maksamme kaikki tuotot maidon hinnan kautta maidontuottajillemme. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista noin 60 maassa, ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2021 oli 1 918 miljoonaa euroa.

www.valio.fi